fredag 29. mai 2015

Klokkebusk

Det stod to klokkebusker i hagen da vi flyttet inn for omtrent tjue år siden. En rød og en rosa. En traust klokkebusk høres kanskje litt kjedelig ut, men jeg har kommet til å like denne busken veldig godt med sine søte blomster på svingende greiner og de gamle stammene.

Også klokkebusk kan gi en litt sydlandsk følelse av Bougainvillea.

Jeg aner ikke hvor mye eldre enn tjue år mine to klokkebusker er, men ut fra størrelsen da vi flyttet hit vil jeg si at de i hvert fall er tretti år. Stammene kan bli litt "morkne" så av og til trenger den en skikkelig foryngelsesbeskjæring. Da skjærer jeg noen stammer/greiner helt tilbake. Jeg har bare prøvd å ta stiklinger en gang, og det gikk i hvert fall fint, så jeg har et eksemplar på nordsiden også.

Den rosa varianten er også fint, og selv om den er en mye lysere farge enn Bougainvillae så legg merke til at greinene på en måte svinger seg på samme vis. 
Disse klokkebuskene blir vel et par meter høye og ganske vide. Og begynner vel å blomstre i løpet av juni. Som regel kommer det en ny, men litt mindre blomstring utpå høsten. Jeg vet ikke akkurat hvilken sort jeg har, men har lest at klokkebusker skal være herdig til sone 6. Kanskje noen ser hvilken sort det er? For dere som har kaniner så er klokkebusken også en av yndlingsrettene, også etter at bladene er felt sent om høsten, og før de kommer tidlig om våren.

Tass liker veldig godt klokkebusk, men her er det bladene til gul valmuesøster som blir fortært, og akkurat det er positivt for den sprer seg i en farlig fart rundt i hagen. Også en plante som var her da vi flyttet inn. Selv om den er fin når den blomstrer blir bladene ganske stygge etter hvert. Så jeg prøver egentlig å bli kvitt den. 

7 kommentarer:

  1. Flott klokkebusk! Fin mat til kaninen også, ser jeg:)
    Gul valmuesøster har jeg også over alt i hagen, men her vokser den ned av andre planter utover sommeren. Den har forresten veldig flotte og dekorative frøstander.
    Ha en fin helg:-)

    SvarSlett
  2. Så fine klokkebusker, de er litt av ett syn når de står fulle av blomster.
    Jeg har en mørkerød men jeg tror ikke den trives der den står så jeg får prøve å flytte deb.
    Så søt liten Tass he he, ja det er vel mye godsaker å finne nå.

    Humleblomsten er fylt, men jeg er ganske sikker på at blomstene var større og mye rødere når jeg satte den der.

    God helg til deg.

    SvarSlett
  3. Veldig fine klokkebusker. Spesielt den med røde klokker :) Valmuesøster dukket opp her hos meg for to tre år siden, uten videre hjelp fra meg. Den sprer seg fort ser jeg :) Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  4. Enig! Klokkebusker er dekorative. Hadde en slik i min gamle hage.
    Men de er ganske plassskrevende etterhvert.
    Valmuesøster står på min ønskeliste her i Miacasa. Liker godt blåfargen.
    Ha en god helg!

    SvarSlett
  5. Jeg forsøkte klokkebusk for noen år siden, men den ville ikke. Jeg synes den er fin, særlig den mørke.

    SvarSlett
  6. Hei :) Klokkebusk har jeg aldri hørt om,eller sett før,men den er jo virkelig vakker og søt. Fikk igår flere stiklinger av ei gammel dame,som hadde vært en tur i Stavanger.Nå lurer jeg på om jeg bare setter stiklingene som er uten røtter,i potter? Lærte av en dansk gartner at den beste måten å få slike stiklinger til å rote seg på,er å sette dem ytterst i pottekanten,og trykke dem godt fast,da ble de presset til å rote seg...eller har du en annen formel? Jeg vil gjerne redde disse,som ett minne fra en eldre dame,og fordi den var så fin,har nemlig ikke sett den i handel heller.
    Takknemlig for svar.
    Med vennlig hilsen Siv Wangen

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, klokkebusken er fin. Jeg tror den er i handelen, men så fint at du fikk stiklinger. Du gjør bare akkurat sånn som du forklarer. Sett dem i skyggen og pass på at de ikke tørker. :)

      Slett