torsdag 21. mai 2015

Ny bok Grønnsakdyrking innendørs

Med et ønske om å spise kortreist, økologisk dyrket mat er det en inspirerende tanke å kunne dyrke grønnsaker inne hele året, og ha stålkontroll på hvordan de er dyrket. Dette var også amerikanske Elizabeth Millards ønske da hun skrev boken Grønnsakdyrking innendørs, som nettopp er utgitt på norsk gjennom Commentum Forlag i Sandnes. Jeg har fått en bok av forlaget, som jeg har lest, og jeg må si at jeg ble litt inspirert. 

Først og fremst en bok for deg som vil dyrke spiselige vekster inne,
men som også kan være inspirerende for oss som dyrker ute.


Først tenkte jeg at dette er ikke mulig her i Norge. Det er altfor mørkt om vinteren og det krever for mye lys, det kommer ikke til å bli bra. Og kanskje er vinterdyrking av det vi forbinder med grønnsaker for ambisiøst for de aller fleste, men det finnes ting det går an å prøve. Mikrogrønt, som i prinsippet bare er grønnsaker der en bruker de små bladene, eller skudd som er de samme grønnsakene som har fått vokse litt lenger.  

Det trenger ikke være vanskeligere enn å gro tørkede erter for å spise de første spirene. Faktisk er mitt aller første hageminne fra da vi sådde erter inne sammen med vår mamma, broren min og jeg. De vokste i vinduskarmen i det store stuevinduet mot sør. Jeg kan ikke huske at vi spiste bladene, men det gjorde jeg tidlig i vår da jeg igjen dyrket erter inne på kjøkkenet. Broccoli som bare dyrkes for å spise de utrolig sunne småbladene må også gå an. Eller rødbeter. Jeg har dyrket både broccoli og rødbeter bare for å spise bladene, men jeg har dyrket dem ute. 

Tror ikke jeg kommer til å dyrke grønnkål inne,
det måtte i tilfellet være som små skudd for å ha i salaten.

I boken står det at det å dyrke tomater inne er det vanskeligste, og om vinteren må jo det være tilfellet om i det hele tatt mulig, men om sommeren går det fint. Jeg husker faktisk at det var det aller første jeg dyrket som voksen, mens jeg fortsatt bodde i en leilighet i Oslo med kun en liten balkong ut mot Kirkeveien. På balkongen hadde jeg noen kjempedigre solsikker, men i alle de fire høye vinduene mot vest hadde jeg tomater. Og det var ikke vanskelig i det hele tatt, selv for en nybegynner. Jeg har også en vag erindring av at min mormor, som jeg nok har arvet hageinteressen fra, dyrket gulrøtter i melkekartonger som var plassert i vinduskarmene over hele huset. Men jeg husker ikke om det var vinter, mest sannsynlig var det ikke det, men vår.  

Her er litt av hvert i pallekarmen ute, med mangold i forgrunnen.
I følge Elizabeth Millards bok skal de også kunne dyrkes inne, selv om vinteren.

I alle fall vil jeg gjerne anbefale denne boken, Grønnsaksdyrking innendørs, til alle som har lyst til å prøve seg å dyrke inne, enten det er om vinteren med kunstig lys eller om det rett og slett kan være et boktips til den som ikke har uteplass, men som egentlig kunne tenke seg å dyrke noe spiselig i vinduskarmen. Her får du vite hvordan du skal gå frem, og så får en heller overse det faktum at leseren altfor mange ganger får vite hvor mange dråper som skal komme ut av perfekt jord når du klemmer på den og at pottene må ha hull i bunnen. Det blir litt som å se et amerikansk tv-program. 

Hvis noen har erfaring med å dyrke spiselige vekster inne, og spesielt om vinteren, hører jeg gjerne om det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar