onsdag 10. juni 2015

Klematis som vokser som et uvær

Vokser som en drøm er kanskje en bedre formulering. Det er ikke mange årene siden denne klematisen ble planter på hjørnet av ungenes gamle lekehytte, nå lagerplass for hagemøbler og andre småting til hagen. Det går nesten ikke an å se hytta lenger. Jeg har vist bilder av den her på bloggen før, et bilde fra dens ungdom, men må gjøre det igjen nå når den står i full blomst, er den ikke flott? Montana Rubens heten den, og er et funn når du vil ha noe som virkelig vokser og dekker. Så vidt jeg husker ga jeg den bare litt klatrehjelp helt i begynnelsen, resten har den klart selv. Den kommer igjen med en liten blomstring til høsten, og den beholder bladene veldig lenge. Jungelen av bare greiner er også fin om vinteren.

Denne klematisen dekker hele taket, og døren må klippes frem for å kunne brukes.

Her er den på vei over tujahekken for å besøke naboen. På veggen til venstre for døren er det et stort vindu som ikke slipper inn så veldig mye lys lenger.

Denne er plantet på østsiden ved inngangsdøren. Jeg tror det er samme sort, men er ikke helt sikker. Har flyttet litt rundt på noen av klematisene, og har mistet litt oversikten. Den vokser i hvert fall godt.

9 kommentarer:

  1. Heldige deg som kan ha den! Her går den ikke dessverre. Den blomstrer helt fantastisk :)

    SvarSlett
  2. Så fantastisk fin den klematisen din er :)

    SvarSlett
  3. Hei! Den har jeg hatt noen år. De ble plassert i kjelleren hver høst for her har den ikke mulighet til å klare vinteren. Den ble mer tafatt for hvert år, så i høst ble de stående ute. Orka ikke å slepe dem ut og inn for litt blomstring. Nå er de døde. Dessverre, for de er innmari fine. Du er heldig. Anne

    SvarSlett
  4. Kjekt at det er flere som liker den. Så synd at den ikke går alle steder. Forstår godt at hun ikke orket å overvintre den inne, Anne. Jeg har det litt sånn her også. Det må være sånn at det som går det går, og det andre må jeg bare unnvære. Bortsett fra pelargonia og fuksia da, de sleper jeg fortsatt ut og inn.

    SvarSlett
  5. Bergklematis er fantastisk når den vil seg.
    I tillegg har blomsten en svak sjokoladeduft. Har du lagt merke til det ?

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå måtte jeg ut for å lukte, og du har rett, den lukter faktisk litt sjokolade. Det har jeg aldri lagt merke til før.

      Slett
  6. Så flott klematis :-) Kan bare drømme meg bort i bildene dine, for denne går desidert ikke hos meg.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har ikke forstått hvor heldig jeg er før de siste dagene. Jeg får nyte den for dere som ikke kan ha den også.

      Slett