onsdag 28. oktober 2015

Jordskokk

Jordskokken er så flott på mange måter, både å se på med sine søte gule solsikkeaktige blomster på høye stilker, og å spise knollene som ligger under jorden. Det har vært en for kald sommer til at den har blomstret noe særlig her i år, men det har tydeligvis ikke påvirket produksjonen av knoller. For i dag da jeg spadde opp noen få stilker i denne flotte høstlige ettermiddagen, med blå himmel og helt vindstille, dukket det opp flere store, hvite.

Jordskokken (helianthus tuberosus) blir utrolig høy, i hvert fall tre meter, og trenger litt støtte for ikke å velte. Så vidt jeg vet er den i samme familie som solsikken. Hvordan det er med herdigheten ellers i landet vet jeg ikke, men her i sone to kan de knollene som ikke tas opp om høsten ligge i jorden gjennom hele vinteren og høstes til våren. Dette bildet er fra i fjor. 

De søte, gule blomstene er fine i bedet hvis en har plass til denne gigantiske planten, og blomsten er også fin i buketten. 

Og her er faktisk meg midt i innhøstingen av jordskokken. I dag ble det jordskokkpure som et tilbehør til middagen. Skrell og skjær jordskokken i biter, kok til den er mør, mos og ha i litt smør og fløte.

Det finnes forskjellige sorter jordskokk, men sånn ser min ut nå om høsten. Helt hvit. Smaken er ganske spesiell, men god i små mengder. De største bitene her er ganske store. De minste knollene kan gå tilbake i jorden og bli nye jordskokkplanter til neste år. 
Ha en fortsatt fin uke. Om det er noen som har spesiell erfaring med jordskokk, eller spennende retter å bruke den i, hører jeg gjerne om det.

20 kommentarer:

  1. Jordskokk er herlig! Jeg har veldig lyst til å ha den i hagen, men lurer på om jeg har nok plass. Den er jo veldig flott å se på også, Dekorativ og matnyttig, det er bra kombo :) Ha en fortsatt fin uke du også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den tar jo litt plass, spesielt ved at den legger seg litt utover. Jeg har egentlig ikke plass her i denne lille byhagen, men litt må jeg ha. Må være en av de enkleste grønnsakene å få til.

      Slett
  2. Flott sak! Jeg har den i et (for) mørkt hjørne bak epletrærne. Får vel snart ut og grave litt.
    Nydelig til suppe, puré, chips...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er kanskje litt mørkt der den står hos meg også, mye som skygger nå om høsten. Har hørt at den kan brukes til chips, men det har jeg aldri prøvd.

      Slett
  3. Hei!
    Jordskokk er kjempegodt. Jeg tror den er herdig opp til H5. Den ble brukt mye før poteten kom. Den kan spises om våren også, og da er det veldig deilig å kunne gå ut i hagen og høste grønnsaker.
    Fortsatt god uke! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har tenkt å ha den i jorden til jeg skal bruke den, bare ta inn litt om gangen. Satser på at det går greit her.

      Slett
  4. Herlig med så mye fin jordskokk! Det smaker jo så godt. Fine blomster gir de også. Jeg må få noen i jorden jeg også.

    SvarSlett
  5. Hei Ingeborg:)
    Herlige jordskokk!..jeg har hatt den i mange år,sprer seg med en liten bit fra roten,men for meg gjør det ingenting.
    Jeg bruker den til mye..feks sammen med ovnsbake grønnsaker eller i gryter:)
    Og som du sier over her...det er best å ta opp etter som en trenger det,ellers blir de litt bløte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ovnsbakte grønnsaker høres fint ut. Jeg pleier å steike grønnsaker, der kan jeg jo også prøve den.

      Slett
  6. Hei! Jeg har alltid tenkt at en vakker dag skal jeg også dyrke jordskokk. Men først bør jeg vel prøve en runde med poteter, så slipper jeg det der med oppbinding. Blomstene minner meg litt om gjerdesolhatt, God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns absolutt du skal prøve jordskokk. Ikke nødvendig å prøve poteter først, selv om de også har fine blomster.

      Slett
  7. Flott jordskokk ! Tror ikke vi har noe sted å plassere den,
    3 meter, høy... Men den er virkelig fin hos deg :-)
    Ha en fin helg.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er veeeldig høy, går sikkert an å bruke som hekk.

      Slett
  8. Så flotte blomster de har! Jeg var ikke klar over hvor flotte de var før nå ☺
    3 meter høy var litt av en høyde!

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, blomstene er flotte. Jeg har den i den nederste delen av hagen, så da ser jeg blomstene selv om den er høy.

      Slett
  9. Heisann!
    Spennende med jordskokk. Blomsten likner veldig på noen gule jeg tok inn i dag, men de er ikke så høye.... husker for øyeblikket ikke hva de heter. Hyggelig med blomstring i november! Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi får ta vare på all blomstring vi kan få nå i november. Fin start på måneden her.

      Slett
  10. Jeg fjernet jordskokken fra kjøkkenhagen i fjor, men ennå kommer det opp. Jeg måtte redusere de, for de tok helt overhånd. Mine er ikke helt hvite, de er lys gule. Og jeg pleide å ta opp utover vinteren det jeg brukte, så lenge de ikke var frost i jorden. Den er ganske hardfør, tåler mye. Og er i slekt med solsikken ja:)
    Den er også fin for oss damer, da den gjør at vi tar opp kalk til benbygging mye bedre.
    Nå har jeg ganske lite, men tanken er å få laget en kasse den kan få stå i. Da har jeg bedre kontroll på den.
    Ha en fin tirdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg forstår hva du mener, den fortrenger alt i sin nærhet, bortsett fra mynten jeg ser har sneket seg inn i mellom. Jeg vurderer en ny plass for den til våren, men da risikerer jeg vel at jeg fortsatt får den der den står i dag. Ja, har lest at vi burde spise 20 gram jordskokk om dagen, men husker som vanlig ikke helt hvorfor. Kanskje det var for hukommelsen. Tenkte jeg skulle prøve å lage chips.

      Slett