søndag 11. oktober 2015

Lage sukker av stevia

Gøy å prøve å lage sukker av stevia, tenkte jeg, siden jeg nå har hatt et par planter stående på terrassen hele sommeren. Men det viste seg å ikke være så enkelt å finne ut hvordan dette skal gjøres. En ting er å ha et par blader i teen, men å lage et uttrekk var ikke bare å trekke bladene i vann sånn som jeg tenkte. Jeg fant tre nettsider der det står litt om stevia. rolv.no skriver jo mye om urter, stevia inkludert, men her var ikke noen oppskrift jeg kunne bruke. Jeg fant en oppskrift på en side som heter digidexo.com, men er litt usikker på om den var norsk eller oversatt. Fant også en side som heter foodrenegade.com, som kanskje var den som var best. Hva er riktig? Er det noen som har en bedre oppskrift?

Stevia (stevia rebaudiana) er en ettårig plante. Disse to plantene er stiklinger tatt i fjor. De har stått ute på terrassen hele sommeren. 

Bladene til stevia er som kjent veldig søte og blir brukt til å produsere sukker. Stevia var lenge ikke lov å selge i Norge, men for noen år siden ble dette tillatt. Sukker fra denne planten har ikke innvirkning på blodsukkeret og gir ikke hull i tennene.

Jeg høstet alle de store bladene av planten, men lot noen små være igjen. Både fordi jeg vil se om de minste bladene fortsatt kan utvikle seg i drivhuset, og fordi jeg vil lage stiklinger til neste år.

Litt av bladene tørket jeg i ovnen på 70 grader, det tok ikke så veldig lang tid før de var klare.

Resten av bladene hadde jeg i en gryte og dekket med vanlig vann. Mens dette stod og surret satte jeg meg ned ved pcen og googlet hvordan man laget sukker av stevia. Det første jeg leste var at det ikke skulle koke. Ved koking blir det bittert. På begge nettstedene nevnt i innledningen stod det at sukkeret ble trukket ut av de tørkede bladene ved hjelp av vodka. Så da begynte letingen etter vodka og til slutt fant jeg heldigvis en liten slant. 

De tørkede bladene, som jeg selvsagt ikke hadde så mange av, skulle hakkes i store biter og dekkes med vodka og stå over natten i en beholder med lokk. Maks 36 timer i følge den ene, og 48 timer i følge den andre. I formiddag varmet jeg blandingen, som så vidt dekket bunnen av en liten panne, opp til rett under kokepunktet. Leste et eller annet sted at alkohol fordamper ved 78 grader og at det bare tar noen minutter. Hvis blandingen koker blir smaken bitter. Egentlig stod det at blandingen skulle stå sånn i mellom tjue og tretti minutter, men dette virket litt mye, og når det nærmet seg  tjue var det nesten ingenting igjen. Sukkeret blir veldig sterkt og anbefales oppbevart i en mørk flaske med dråpeteller, kan evt tynnes med vann.

Jeg klarte jo ikke å kaste blandingen jeg hadde kokt med blader og vann, den er søt, men bitter, så om jeg noen sinne kommer til å bruke den er veldig usikkert.

Dette er en vanlig fyrstikkeske og et lite fingerbøl av et glass. Det smakte faktisk søtt, og ikke så bittert som den som er kokt i vann. Men om sukker laget med alkohol med norske alkoholpriser er noe som svarer seg er vel litt usikkert. Hvis en vil beholde alkoholen i, uten at jeg vet når det er aktuelt å bruke sukker med alkohol, skal det være holdbart i romtemperatur i 2 - 4 år. Uten alkohol er holdbarheten 3 måneder. På rolv.no står det at gravide eller den som prøver å bli gravid ikke må spise stevia.  

Er jo ikke sikker på om jeg kommer til å prøve å lage sukker av stevia igjen, men det hadde vært artig å høre om andres erfaringer. Eller andre måter å bruke det på? Kanskje det går an å lage juledram? 
Ha en fortsatt fin søndag. Jeg må ut i det fine været.

16 kommentarer:

  1. Imponerende, hvordan du prøver deg frem. :) Lykke til! :D
    Jeg har dessverre ingen erfaring med stevia.
    Ha en god søndag! :)

    SvarSlett
  2. Jeg liker hvordan du prøver deg fram for å finne bruksområder for plantene! Stevia har jeg heller ingen erfaring med, men noen må vel kunne hjelpe deg! Lykke til med de dyrebare dråpene!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, håper det finnes noen som har prøvd ut dette. Flotte blå hortensiaer hos deg forresten, liker spesielt godt den med små blomster i midten.

      Slett
  3. Jeg hadde stevia før, og prøve det i te. Syntes det ble alt for søtt. Spennende med dine forsøk. Jeg kan dessverre ingen oppskrifter om stevia.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig at det fort blir litt søtt, litt spesiell smak, men gøy å prøve.

      Slett
  4. Hei! Jeg har også hatt stevia, men jeg bare smakte på bladene. Det var i overkant søtt. Det er ganske rart at det var forbudt, men jeg har hørt at det kunne true sukkerproduksjonen.
    Morsomme eksperimenter du holder på med.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ganske utrolig hva som kan bidra til forbud. Vanlig sukker er nå best syns jeg, men artig å eksperimentere.

      Slett
  5. Oi! Har du prøvd å lage sukker! Det var ett morsomt eksperiment! Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
  6. Spennende! Jeg liker ikke sukker så godt, eller salt for den saks skyld, men det trengs i matlagningen.
    En av mine søstre har stevia, og den overvintrer i Gudbrandsdalen på H6. Trodde ikke det var mulig?
    Stevia var vel forbudt en stund fordi det var usikkert hvorvidt det påvirket frukbarheten, tror jeg det var? Iallefall noe med helsen.
    Et tips til laken din, må vel være å lagre den i mange år. Vi gjør det på forskjellige drammer. Nå sist granskuddram, som må lagres veldig lenge. Da blir det godt, til slutt,)

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var spennende å høre at den overvintrer, skal prøve i drivhuset. Men hvor lenge lever den, trodde den var ettårig?

      Slett
  7. Det elexiret låter spännande. Mina stevia har jag nog mest till pynt, har faktiskt aldrig smakat på bladen...

    SvarSlett
  8. Det høres spennende ut, men jeg tror dette blir for avansert for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var litt mer komplisert enn jeg så for meg også, men gøy å prøve en gang.

      Slett