lørdag 17. oktober 2015

Høste ruccola

Ruccola er av de mest trofaste plantene i kjøkkenhagen. Sånn at det nesten blir litt for mye av det gode. Denne stauden, heter sandsennep (rucola) og kommer igjen år etter år, i tillegg til at den frøsår seg. Smaker godt og passer fint i blandede salater, på toppen av pizzaen og kan også brukes i pesto. Det gjelder bare å huske å bruke den, og å høste den inn før bladene blir stygge nå om høsten.

De søte, gule blomstene som svever over alt det grønne skal vel strengt tatt fjernes, men de er så fine at det blir litt vanskelig, selv om de godt kan bli med i blomsterbuketten. Jeg har ikke lagt merke til at salatbladene blir bitre på grunn av blomstene. 
 
Bladene ser ut som alle andre ruccolablader. De kan høstes og høstes og det kommer hele tiden nye. Ruccola trenger ikke å stå i solen for å bli fin. Det kan forekomme små snegler på ruccolaen, men ikke sånn at det er noe problem.

Jeg har vært og hentet et lass med greiner som jeg klipper ned helt nede ved bakken nå om høsten. Nå skal de beste bladene plukkes til salaten. 

Etter hvert når beholderen er full skyller jeg og fordeler i plastposer. Holder seg frisk ganske lenge i kjøleskapet. 
Dette er det som foreløpig er igjen etter at jeg ikke orket å rense mer denne dagen. Men jeg må vel til pers igjen, prøve å få laget noe pesto som kan gå i fryseren. 
Ha en fortsatt fin helg, håper det er litt hage igjen hos deg også.

7 kommentarer:

  1. Så flott Ruccola! Dette fikk jeg lyst til å prøve også! Det er litt hage igjen hos meg også, men bare litt løkhøsting før det fryser på. Det er vel fint vær hos deg også regner jeg med. Herlig hagevær her i dag :) Ha en kjempefin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fortsatt fint vær her, har vært bortreist så jeg har ikke fått vært i hagen i det siste, men gleder meg til å gå ut i ettermiddag. Håper det blir like fint resten av uken...

      Slett
  2. Ruccola är en stor favorit i sallad. Väldigt vackra gula blommor.

    Önskar dig en suverän söndag!

    You Rock!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint. Ja, både sunt og godt. Og den selvdyrkede holder seg så lenge i kjøleskapet også.

      Slett
  3. Masse ruccola i bedet. Vær litt usikker om det var ugras eller tidligere plantet ruccola. Takk for dine fine bilder som gjorde det lett å identifisere.

    SvarSlett