tirsdag 20. oktober 2015

Fuksia

Fuksia blomstrer i full skygge, men kan også stå i sol. Tåler vind og regn. Er sneglesikker. Tåler litt frost, er enkel å ta stiklinger av. Enkel å overvintre. Hva mer kan en forlange?

Har lenge tenkt at jeg skulle vise noen bilder av fuksiaene mine. Tror dette må være noen av favorittene her i hagen. De blomstrer fra midtsommer og mange av dem helt til vinteren kommer, spesielt hvis jeg husker å plukke av visne blomster og frøstander. Og ikke bare det, de blomstrer like fint i total skygge. De tåler å stå kaldt og de tåler ganske godt vind også, og regn som det er mye av her. Og sneglene liker dem ikke. Fuksia tåler også litt frost så foreløpig haster det ikke med å ta dem inn. Jeg tar inn de som er ferdig med blomstringen først. De som fortsatt har fin blomstring når det blir for kaldt ute setter jeg i trappen mellom første og andre etasje, og der står de frem til jul. De er enkle å overvintre, jeg har dem som oftest i et uoppvarmet kjellerrom, men jeg har også overvintret dem i et kaldt drivhus stående i noen isoporkasser. Jeg har mine i krukker, så det er enkelt å ta dem inn, men jeg vet at mange også planter dem direkte i bedet. Det finnes fuksia som tåler vinteren opp til sone 3, tror jeg. Det er enkelt å ta stiklinger av fuksia, men har en satt stiklinger sent om høsten må de kanskje passes litt på utover vinteren.

Se hvor fine de ballettdansende blomstene er sammen med blomkarsen. Det er ikke mye sol i denne kroken.

Samme som over. Fuksia kan være litt sene til å skyte om våren, så ikke gi opp for tidlig.

Denne blå kjøpte jeg på postordre for noen år siden. Fargen veksler fra blå til blålilla. Lurer på om den kanskje heter Blue Sarah.
Selv om denne og den på bildet under ser litt forskjellige ute i fargen tror jeg det er den samme. Kjøpt på et hagelagsmøte en gang. Det kan være den som heter Gloria Johnson.



Dette tror jeg er en av de vanlige som blir solgt navnløse på hagesentrene om våren.
 
Dette er Tom Thumb, den kan overvintre ute til sone 2 - 3, men det anbefales dekke den første vinteren. Denne ble plantet i fjor og er fortsatt veldig liten, så bildet lyver litt, måtte legge kamera på bakken for å få tatt bildet.
Alle disse bildene er tatt for kanskje to - tre uker siden, men fortsatt har mange av fuksiaene god blomstring. Kan virkelig anbefale fuksia. Her regner det litt nå, men i går kveld var det fint og da var jeg ute og spadde helt til det ikke var mulig å se mer, og Hald lurte på om jeg ikke la merke til at det var blitt mørkt. Ha en fortsatt fin uke.

14 kommentarer:

  1. Hei!
    Morsomt å lese. Ja, de ligner på ballettdansere. Flotte bilder. Liker dem godt. De har så mange flotte uttrykk og farger. Vi oppbevarer dem i en mørk kjeller. Noen av dem har blitt temmelig store. Har sett fuksia i England som var store busker.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går vel en grense for hvor store planter det går an å buksere ned i kjelleren.

      Slett
  2. Så mange flotte du har! Jeg hadde en gang i tiden over 50 stk., og det stikker litt i hjertet når jeg ser dine. Jeg ble bare så lei av lus og spinnmidd ved overvintring en da jeg hadde de for varmt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var imponerende. Litt av et antall. Det hender jeg får lus på en og annen jeg også, men det har ikke vært noe stort problem, heldigvis.

      Slett
  3. Så mange flotte fuksia du har. Jeg har ingen selv (ennå), men jeg får ta bilder av naboens fuksia, så mye jeg bare vil, og det er jeg glad for. De er veldig fine!! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du får spørre naboen om du kan få ta noen stiklinger.:)

      Slett
  4. Jeg kjøpte min første fuksia i sommer og har tatt den inn i stua. Der blir det kanskje for varmt for overvintring?

    SvarSlett
    Svar
    1. Du kan jo ha den der så lenge den blomstrer, men den bør stå kjølig i lengden.

      Slett
  5. Fuksia hadde mor og bestemor mange av. En gammel velkjent plante, som jeg aldri har hatt selv. Men her i Trondheim finnes det en stor fuksiaforening som møtes jevnlig, (på Ringve botaniske) og alle kan komme og se, og kjøpe stiklinger/planter.
    Veldig flott den med mye sort i seg!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er noen ivrige fuksiafolk her også. Helt enig, den med det mørke skjørtet er utrolig fin.

      Slett
  6. Fin og nyttig om fuksia, de er virkelig vakre.
    Har aldri overvintret fuksia tidligere, men i sommer fikk jeg en telefon fra en eldre mann som hadde hørt at jeg var glad i blomster. Han orket ikke ta vare på sine lenger, og ville gjerne at noen kunne ha glede av dam. Jeg fikk 7 store "busker".:-) Nå er de "ribbet" og satt mørkt og kjølig, så jeg håper jeg får det til.
    Ha en fortsatt fin høst :-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende. Det går sikkert fint med overvintringen.:)

      Slett
  7. Så mange flotte fuksia du har :-) Ordentlig lekre :-)

    SvarSlett