fredag 2. oktober 2015

Høstturen fortsetter

Jeg har ikke kommet så langt med høstforberedelsene ennå, og ser at jeg for eksempel har en diger lukejobb jeg må få gjort i singelen. Hvis jeg ikke får gjort det i høst kommer det nok til å være en slags plen der til våren. Gruer meg litt til den jobben, mye kjekkere å fotografere. Sa jeg ville vise litt flere bilder fra rundturen min i hagen sist uke og her kommer de.


Denne minisolsikken kjøpte jeg frø av gjennom hageselskapets bie elsker blomst prosjekt. Leste ikke nøye nok på pakken for med mini trodde jeg den ble veldig lav, men da den vokste og vokste måtte jeg lese nøyere bak på pakken og da viste det seg at den ble en meter høy, det var selve blomsten som var mini. Men stor nok, jeg syns den er veldig søt med sin lysegule farge, den har blomstret ganske lenge og det kommer stadig nye knopper og blomster. Har noen vanlige solsikker også, men de har ikke begynt å blomstre ennå selv om knoppene er store. 

Et av høstens nyinnkjøpte planter, en Kung - origanum laevigatum "herrenhausen". Denne oreganoen brukes som en prydvekst, den blir 40 cm høy og blomstrer fra juli til september, vel egentlig lenger siden den fortsatt blomstrer. Herdig til H7. Tiltrekker seg sommerfugler og det er jo alltid hyggelig.

Blodbegersesongen her har vært begredelig, vet ikke om det har med været å gjøre eller om jeg har vært for slumsen med pottestørrelse, jord og næring. Dette er den eneste som har blitt noe særlig, og den er overvintret inne fra i fjor.

Kjempemargeritten, eller kjempekrage heter den vel egentlig, lyser alltid opp om sensommeren. Egentlig skal de stå i full sol, men av en eller annen grunn har de havnet litt i halvskygge/skygge hos meg, og det ser nå ut som de trives sånn noen lunde i hvert fall. 

Syrinhortensiaen min har ikke helt tatt av enda, men så har den også flyttet litt rundt. Gleder meg til den begynner å vokse skikkelig. 

Falt for en edderkoppblomst på salg sist jeg var innom et hagesenter. Har ikke prøvd denne sommerblomsten før, men syns den ser veldig søt ut. Fin farge. Må kanskje prøve å få tatt frø.

Virginialeddblomsten ble med meg hjem fra et planteloppemarked for noen år siden, den er også flott i bedet nå om høsten. Tåler å stå på nordsiden hos meg og det er bra.


Apropos å flytte rundt på planter. Her hjelper Hald meg å flytte to trær. Han må til pers av og til selv om han ikke er så opptatt av hage. Rognen flyttes for første gang siden den kom til hagen, vanlig rogn er ganske lett å flytte selv om denne var blitt ganske høy. Den mukket ikke en gang. Hjertetreet er på sin andre flyttetur siden det kom hit. Første gang gikk det fint, denne gangen murret det litt selv om jeg hadde stukket rundt roten i vår. Det hang litt med bladene en stund, men nå ser det bedre ut. Men noen fantastiske høstfarger får jeg kanskje ikke i år. Vinteren vil vise om flytteprosjektet går bra, og om hjertetreet mot alle odds tåler å stå midt i vinden. På bordet i forgrunnen står forresten en pelargonia.
Regndråper på klematis presidentens frøstand, som faktisk også blomstrer litt for tiden.

Sommerfuglene liker gullknappen også.

Ja, det var litt fra fru Halds hage her i Haugesund, med ønsker om en flott helg i hagen, eller egentlig hvor som helst.

12 kommentarer:

  1. Så fin den store lille solsikken din var! Jeg har ett spørsmål til deg. Jeg har funnet fire ripsbusker i skogkanten ved jordet vårt, er det noen vits i å flytte de inn i hagen, må de i såfall beskjæres før planting?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm. Jeg har aldri prøvd å flytte rips, men det burde vel gå an å prøve. Jeg ville i tilfellet ha klippet ned. Vet ikke om det er like enkelt å ta stiklinger av rips som solbær, men det kan kanskje være et alternativ.

      Slett
  2. Så søt den solsikken er! Liker så godt den lysegule fargen. Nydelig bilde av sommerfuglen!
    Hjertetre er et kresent tre her hos meg. På tredje forsøk fikk jeg det til. Vet ikke hvorfor det er så vanskelig, men antagelig er det for mye leire her.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker også denne gulfargen. Mitt hjertetre stod i ganske drenerende jord med mye grus, men det er nok mer leireaktig der det står nå, men i en bakke så håper det går bra.

      Slett
  3. Nydelig solsikke, likte veldig godt fargen :-) Masse lekkert i hagen din ennå, og den oreganoen var litt å tenke på ja...
    Bildet av regndråpene på klematisfrøstanden var ordentlig lekkert!!
    Ha en fortsatt fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det står fortsatt til liv her, i dag har jeg faktisk fått gjort litt i hagen også. Ja, regn kan også være fint.

      Slett
  4. Det står virkelig flott til liv i din hage i Haugesund! Høstværet har virkelig forlenget hagesesongen og blomstringen i år. Bare å glede seg stort. Så fin Gullknappen var. Har den i rødt, men skjønner at den må få selskap til neste år:)
    God ny uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Var en deilig dag i dag.Ja, jeg er veldig fornøyd med gullknappen. Den svever over bedet og lyser opp nå når det ikke er så mye sol der. Rødt er også fint.

      Slett
  5. Takk for titten! :) Ja, har var det mye fint å se på. Blodbegerplanten ble ikke noe særlig her heller. Jeg har også tidligere overvintret en i stua, og det gikk greit. Nå har jeg satt den eneste, og litt stusselige, jeg hadde opp på et kjølig loft. Skal prøve å få til noen frø. Gullknapp har jeg sådd nå i høst. Den er så fin. Det blir spennende til våren. Ha en god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vær så god. Gøy å prøve selv om det ikke alltid går bra. Ja, gullknapp var en positiv overraskelse, den blomstrer fortsatt som bare det. God helg til deg og.

      Slett
  6. Så koselige bilder. Ja det er hyggelig med litt gravehjelp innimellom! :)

    SvarSlett