mandag 20. juli 2015

Basilikum og klematis

Basilikum og klematis er kanskje ikke det mest nærliggende å nevne i samme setning, og dette innlegget skal egentlig handle om basilikum, men så snek det seg inn en liten klematis også.

Tidligere i vår kjøpte jeg en basilikum, som hadde sett bedre dager, i matbutikken. Den kostet bare ni nitti, så det var verdt et forsøk. Jeg delte den opp i enkelte stilker og plantet i små potter. Dette anbefalte Camilla Plum i et av sine tv-program en gang, men jeg hadde, for å være helt ærlig, ikke noe særlig tro på prosjektet. Jeg tok feil. Jeg har toppet plantene jevnlig og høstet både til salater og pesto. Se hvor store og fine de har blitt. Nå er hver plante større enn den opprinnelige.


Sånn ser basilikumplantene ut nå. De er høstet av flere ganger og står fortsatt i ganske små potter i drivhuset. Jeg har pottet dem om en gang, men nå er det kanskje på tide å potte om igjen. Passet jo fint med det flotte basilikumskiltet jeg fikk av datteren min til jul. Helt foran til høyre kommer det opp en ruccola i basilikumpotten, vet ikke helt hvor den kommer fra for jeg tror jeg brukte posejord, men sånn er det altså. Jeg har mye ruccola i hagen så et frø eller en liten plante må ha sneket seg oppi fra arbeidsbordet.

Sånn så de ut i begynnelsen av mai. En stilk i hver potte. Ikke sådd, men delt en plante fra matvarebutikken. Etter at de ble pottet om hadde jeg dem inne i stuevinduet i noen uker, for basilikum liker ikke å ha det kaldt og jeg var redd for at det ble for kaldt i drivhuset siden jeg ikke har varme der. 

Og så kommer jeg til klematisen (piilu) som jeg skrev om for noen dager siden har den fått så flotte doble blomster til tross for at vaskeseddelen viser et bilde av en enkel blomst. Men nå er den første enkle blomsten kommet, og den hadde jeg lyst til å vise, se den nederste blomsten.

8 kommentarer:

  1. Det var smart måte å "behandle" basilikum på. Fikk lyst til å prøve selv. Utrolig stilig den fylte klematis'en din!

    SvarSlett
  2. Ja, det var jo litt av en forvandling på Basilikumen din! Nydelige Pilu :)

    SvarSlett
  3. Jøss, så kjekt å få til basilikum så godt. Jeg lykkes aldri med den uten. Dør mellom hendene mine. Fint at du snek inn Klematisen for den var aldeles nydelig. Ny for meg.

    God uke!
    Jannicke

    SvarSlett
  4. Ja, dette har jeg også hørt om. Men jeg tenkte vel som deg, og hadde liten tro på det. Men vi kan alle ta feil! Dine basilikum ser jo helt perfekte ut. Jeg bare må prøve :)

    SvarSlett
  5. Hei!
    Så morsomt at du fikk en så stor produksjon.. Det skal jeg jammen prøve. Kjempefin klematis. Anne

    SvarSlett
  6. Fantastiske basilikum du har!
    Fint å kunne formere opp på denne måten:)
    Piilu er så fin,min står også i blomst nå:)
    Takk for info om gresskar:)

    SvarSlett
  7. Flott tips om basilikum. Og slik en nydelig klematis :-)
    Ha en fortsatt fin sommeruke :-)

    SvarSlett
  8. Takker for tilbakemeldinger, ja det er gøy når en får det til og basilikum er så fin og lukter så godt. Nå skal jeg ta en runde med ompotting og så skal jeg høste og fryse ned. Det har jeg aldri gjort før, men har hørt at det er det beste når det gjelder basilikum. Ha en fortsatt fin uke.

    SvarSlett