torsdag 9. juli 2015

Peonene kommer

Jippi! Jeg skal være hjemme mens peonene blomstrer. I flere dager har det vært svulmende peonknopper ute i hagen, og nå har de første sprunget ut, til tross for regnværet som har vært de siste dagene. Midt i det som har vært en liten sommerstorm, og fortsatt blåser det godt her vest. Heldigvis står mine peoner litt i le for vinden, og for en gangs skyld er jeg ikke på vei til å reise bort i ferien mens peonene blomstrer.

Denne peonen kjøpte jeg hos Pionmannen fra Pionhagen på hagelagsmøte i 2011. Av en eller annen grunn har jeg ikke notert navnet. Når jeg sjekker på pionhagen.no er det en som heter white cap. som ligner mest, men den er ikke helt lik heller. Hvis noen vet hva den heter blir jeg veldig glad. Foreløpig kaller jeg den bare for Dramaqueen, ser den ikke litt sånn ut?



Dette er i hvert fall en bowl of beauty. Er den ikke fin? Plantet den i 2007, så den begynner å bli noen år. Får litt skygge fra et tre og blir finere og større for hvert år som går. Sier du forresten pion eller peon? Hva er riktig? Selv liker jeg best peon, men kanskje er det galt.

Denne peonen stod i hagen da jeg flyttet inn for tjue år siden, så jeg vet ikke hva den heter. Jeg har flyttet den to ganger, men det gikk helt fint. Peoner skal plantes grunt, og det må jeg da ha gjort siden den blomstrer fint (var nok for lat til å grave så dypt tenker jeg). Max 5 cm jord over øverste knopp var rådet fra Pionmannen da han besøkte hagelaget. Han fortalte også at peoner elsker kalk og at de må få rikelig kalk både i plantehullet og supplert hvert år. Peoner skal ifølge ham ikke gjødsles før etter blomstring. OOps. Det hadde jeg glemt ut, her har jeg visst syndet. Deling skal helst gjøres på høsten. Peoner liker forøvrig grus, og hvis stilkene råtner skal en ta bort det øverste laget med jord og fylle på med grus. 

Jeg ønsker meg selvsagt flere peoner. Øverst på ønskelisten står en trepeon, men før jeg går til innkjøp av den må jeg finne ut hvor jeg har plass. Dillpeoner skal også være fint, er det noen som har erfaring med det? Ha en fortsatt god sommer, her er det et lite hint av sommer i dag til tross for vinden.

8 kommentarer:

  1. Dramaqueen var et passende navn, ja! ;))
    Her er peonblomstringen allerede over. Regnet tok knekken på de :(
    Dillpeon har jeg prøvd en gang, men den døde etter en vinter.

    SvarSlett
  2. Flotte peoner!
    Mine er blomstret over for denne gang,men det er alltid flott nå de står der i all sin prakt:)
    God sommer videre:))

    SvarSlett
  3. Så flotte peoner! Jeg vet dessverre ikke navnet på nr 1, men syns også Dramaqueen passet godt :)

    SvarSlett
  4. Kjempeflotte peoner! Jeg kaller dem peoner, synes det er det skjønneste navnet. Dillpeoner er kjempefine, men har ingen erfaringer med det. Så deilig at du ikke skal reise bort nå når de blomstrer!!

    SvarSlett
  5. Hei!
    Det er jo, nesten tragisk å måtte reise fra peonblomstringen. Veldig vakker blomstring.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
  6. Så trist at peonblomstringen er over for noen, det tenkte jeg ikke på. Ja, her er den jo ekstra sen i år. Her er mange knopper igjen som skal sprette.

    SvarSlett
  7. Her synger peonblomstringen på siste verset dessverre, men jeg er takknemlig for den fantastiske blomstringen de har bydd på de siste to ukene. Så fine bilder du viser, jeg likte spesiellt det förste - så lekker den peonen var!
    Ha en fin helg! / Nora

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, ja, den er utrolig fin. Ha en fortsatt fin helg.

      Slett