onsdag 1. februar 2017

Magnolia og rododendron blomstrer inne

Jeg har tidligere skrevet om magnolia, og om at jeg driver kvister inne. Nå er de første blomstene kommet. Siden jeg måtte beskjære en rododendron tenkte jeg at jeg skulle prøve å se om de ville blomstre inne, har aldri prøvd før og hadde ikke noen store forhåpninger, men nå har den første blomsten åpnet seg.

Magnolia (hybrid magnolia loebneri merrill). Er ikke lenge siden jeg skrev om denne, der ligger det flere bilder fra hvordan den ser ut ute. Disse kvistene ble tatt inn for ca 2 uker siden, i går så den første blomsten sånn ut. 

Sånn så den ut nå for en liten stund siden. Ikke sol ute i dag, sånn som det var i går, men plaskregn. Kvistene har stått ganske mørkt på gangen, men de ble tatt inn i stuen for noen dager siden. 

Har nettopp flyttet en rododendron på hytta til foreldrene mine, og for at gravemaskinen skulle komme til måtte jeg fjerne de nederste greinene. Hadde ikke hjerte til å kaste, så nå står de rundt i forskjellige vaser. Den første blomsten begynte å sprette i går, det hadde jeg aldri trodd. Denne buketten har stått en drøy uke på spisestuebordet der den får ganske mye lys i den grad det har vært det i det siste, nå har den stått en liten uke på kjøkkenet, der det er noe mørkere, men blomst har det blitt allikevel.  
Det var så nydelig ute i går, at jeg var ute i lunsjen og begynte å rydde litt stein, men i dag er det surt igjen, godt å være inne. Ha en fortsatt fin uke uansett vær. :)

18 kommentarer:

  1. Flotte blomster du gar fått drevet frem! Her trives magnolia ikke så godt, så de få knoppene som jeg har på greinene sparer jeg til de blomstrer ute.
    Ha en fin dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ville jeg gjort også, tar bare greiner som jeg allikevel skal fjerne. Prøver å stamme opp for å få mer sol til bedet bak. :)

      Slett
  2. Spennende å hente inn kvister til driving, flotte Magnoliagrener og Rododendrum som blomstrer hos deg.

    Ha en fin onsdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når en har litt til overs og kan ta inn. :)

      Slett
  3. Hei. Jeg har ikke tenkt på å ta inn rhododendro. Takk for tipset. Det skal jeg prøve. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Har aldri jeg tenkt på heller, tenk at det gikk. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Så fint med vackra blommor inomhus, min magnolia har inte många grenar, så de får vara kvar. Men kanske skall jag klippa lite på min forsythia.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, forsythia er også fin å ta inn, jeg hadde en helt til i fjor. :)

      Slett
  5. Dette er jo bare så herligt, å ta kvister inn og nyte vårblomster nå!
    Magnolia syns jeg er grei å få frem og så vakre de er...rhododendron har jeg ikke prøvt med det skal jeg jammen teste ut:)
    Ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du får til rododendronen også :)

      Slett
    2. Hei, så spennende med Rhododendron til driving. Nydelige bilder:)

      Slett
    3. Takk. Ja, spennende å prøve nye ting. :)

      Slett
  6. Så artig å få Magnoliaen til å blomstre inne. Deilig å ha litt vårstemning rundt seg. Jeg plantet to Magnolia i fjor og er spent på om de tåler de litt tøffe vintrene i innlandet på hytta. Vi må jo prøve:)
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Spennende å se om du får til dine. Her blåser det jo en del, og jeg merker at min blomstrer mer på sørsiden enn på den siden som vender mot nord. :)

      Slett
  7. Men så deilig med Magnolia-blomster nå! Vi har bare en Magnolia hos oss og den er ganske liten så den får nok være, men det finnes jo annet man kan ta inn. Løvsprett og blomstring inne er herlig når det er grått og trist ute.
    Ønsker deg en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, alltid noe det går an å prøve å ta inn, hadde hatt min i noen år før jeg begynte å ta inn litt. :)

      Slett
  8. Hej Ingeborg
    Hvor fint at se, at din rhododendron gren er ved at blomstre. Jeg har også fået knækket en gren af en af mine, den står nu inde i en vase, jeg håber stadig, at den vil blomstre, når jeg ser din er der lidt håb.
    Ha en fin dag
    Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tar litt tid, men nå er det to som blomstrer, de er jo fine i vasen uten blomster også. :)

      Slett