søndag 5. februar 2017

Blomster inne, rydding ute

Bak drivhuset har jeg hatt potter med frø som ikke har spirt, stiklinger, eller smått og stort jeg har tatt vare på, som egentlig skulle ha vært kastet. Er ikke så flink til å kaste. Nå er det ødelagte drivhuset fjernet, og da måtte dette lille lageret mitt flyttes, foreløpig opp på terrassen, men når solen begynner å steike må jeg finne et sted i skyggen. Alltid kjekt å se hva som har overlevd, eller som trengte en ekstra vinter på å spire.

Først et lite glimt av min nesten avblomstrede magnolia (merrill) som jeg skrev om i forrige innlegg, og som er drevet i blomst inne. Ennå er det jo noen måneder til den blomstrer ute. Dette bildet er fra i går, i dag er den bare sørgelig. 

Her er planter som har blitt delt i fjor, eller småplanter som er luket bort, men som kanskje kan få et nytt liv et annet sted. Ikke alt jeg klarer å se hva er så tidlig på sesongen, for merkingen er mildt sagt litt mangelfull, men den vintergrønne er i hvert fall en myrteleddved (lonicera nitida elegant), og jeg tror det er noen blå iris, kanskje en honningknoppurt og noen bringebær. Så får vi se om de skal fortsette å bo her, eller om de havner på planteloppemarkedet til våren.

Alle småplantene, eller bare potter med jord eller kanskje litt ugress. Tiden vil vise. Noen merkepinner finnes med mer eller mindre leselig skrift, men de fleste mangler. 

Se her, denne har stått i to vintre. Lilla fjell. Kan dette være frøene jeg tok med fra hytta som spirer, eller er det noe ugress jeg ikke kjenner igjen? Tiden vil vise. Jeg kan ikke si hva lilla fjell egentlig heter, for det vet jeg ikke, men noe vilt med lange tjukke stilker og et lilla bustehode på toppen. De vokser vilt her også, i hvert fall noen som ligner. Kanskje noen vet hva jeg mener? 

Hvite perleblomster (muscari) er også fine. Denne står til daglig inne på kjøkkenbordet, men har kommet ut for å bli fotografert. Når den er avblomstret får den en plass i hagen. 
I dag har jeg ikke fått vært så mye ute, litt småregn, men fint også. Det er meldt kaldt i uken som kommer, så i morgen må jeg ut og dekke til litt. Får begynne å så litt snart også. Ha en fin ny uke.

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg. All opprydningen etter vinteren tar tid, så det er godt å komme i gang. Det blir spennende å se hva som dukker opp i pottene dine! Ha en fin ny februaruke! Klem fra Anne -Kristin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, både vanskelig å vite hvor en skal starte og å ikke begynne for tidlig. Det kribler i fingrene. :)

      Slett
  2. Fint å komme igang igjen :-)
    Meldt kaldt denne uka, så idag får se over overvintringsplantene på uthuset. Kanskje de trenger litt stell...
    Ha en fin uke.
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har mine i kjelleren, og når du sier det trenger de kanskje litt vann. Kaldt ute her også, 0 grader, men isende vind.

      Slett
  3. Herlig tid når vi bikker over til nytt år med nye hagemuligheter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er så deilig å merke hvordan lyset forandrer seg, gir lyst til å være ute. :)

      Slett
  4. Nå går vi spennende tider i møte, og snart får vi se hva våren bringer av gleder og overraskelser. Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ekstra spennende denne våren syns jeg, spesielt siden jeg gikk helt berserk på salg i høst. :)

      Slett
  5. Hei!
    Kjenner meg igjen. Jeg har veldig vondt for å kaste. Det er jo litt spennende da, hva som plutselig kan dukke opp.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og av og til er det jo noe fint, selv om det ofte er ugress. :)

      Slett
  6. Kjenner så godt igjen det å ikke kaste noe. Jeg har også noe stående i potter på andre, tredje året, men kaste? Nei,)
    Kan det være en Mjelt du har i potta di?

    Knallvær til oss, men isende vind.

    Ha en fin dag:)

    Forresten så har jeg begynt å lese boken din igjen. Må ha litt inspirasjon til to nye bed i hagen her, så da måtte jeg jo lese på nytt hva slags erfaringer du har med forskjellige planter mm.

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, den ligner litt på en tistelblomst, jeg må google mer når jeg får tid eller se om jeg har en blomsterbok her hjemme, eller om den er på fjellet. Hehe, kjekt at du leser boken om igjen, håper du får litt inspirasjon til de nye bedene. :)

      Slett
  7. Blir spennende å se hva som dukker opp, mange frø bruker lenge før de dukker opp har kjeg erfart...så vi må ikke kaste eller gi oppfor tidlig:)
    Herlig med løkblomster:)

    SvarSlett