torsdag 3. november 2016

Drivhuset klart for vinteren

I det ene øyeblikket satt jeg på kontoret og jobbet, i det neste var jeg ute i hagen i ferd med å gjøre drivhuset klart for vinteren. Det er sol, vindstille, flott vær. Siden jeg jobber for meg selv på hjemmekontor er jeg veldig streng med å jobbe når jeg skal, men i går lot jeg jobb være jobb og gikk ut i hagen i stedet. Noen fordeler skal en jo ha med å kunne bestemme over seg selv. Det er meldt kuldegrader, det blir tidlig mørkt, så da tok jeg heller dagen i hagen og kvelden på jobb.

I sommer kjøpte jeg en ny fiken (brown turkey) på Skajem i Oslo (som forresten også selger hageboken min) etter at den forrige jeg hadde ikke overlevde vinteren. Jeg hadde hatt den forrige i noen år, i en krukke på terrassen, men uten frukt. Denne har jeg tenkt å prøve i drivhuset. 

Jeg hadde jo en stor omgang med pottevask tidligere i høst, men nå fikk jeg tatt resten. Deilig å få vasket de skitne pottene som har vært hjemmet til tomater, paprika og agurkplanter.

På slutten av sesongen er drivhuset så rotete at det ikke alltid er like lett å vite hvor en skal begynne. Å ta ut alt for å vaske er ikke aktuelt, men jeg tok ut halvparten av gangen og spylte ned. Til høyre sees undervanningsrennen til tomatene, den må tømmes for lecakuler og spyles ren ute.

Sånn ser det ut utenfor drivhuset, veden er heldigvis på plass, men til neste år må jeg ta tak i singelen, som nå snart er plen til tross for to omganger med omfattende luking.

I år har jeg hatt lykter i drivhuset, men de har faktisk ikke vært tent en eneste gang, hadde tenkt å gjøre det til halloween, men det gikk i glemmeboken.

Det ble noen par hagehansker som ble lagt til vask. 

Her i Haugesund blåser det jo alltid for mye til å ha lykter som ikke har glass, men disse har stått i drivhuset siden det var nytt for over fjorten år siden. Det hender de blir tent også.

Disse brettene kjøpte jeg for et par år siden på en auksjon. Veldig praktiske tenker jeg, bare jeg finner ut hva jeg skal bruke dem til. Et blir forresten brukt til å oppbevare georgineknoller i over vinteren.

En gammel søppelkasse kan brukes som potteskap, bare synd at ikke alle får plass her inne. 

Utenfor drivhuset vokser en rose uten navn i en krukke, den har flere knopper.

Bambuspinner er et must når tomater og andre planter skal blindes opp.

Planter som settes oppå lecakulene på undervanning strekker røttene sine ned i vannet. 

Det ser kanskje ikke noe mer ryddig ut, men nå er det altså ryddet. Lecakulene oppbevarer jeg i pottene til tomatplantene. Etter hvert kommer det litt mer utemøbler og krukker inn her, men foreløpig står det fortsatt krukker med sommerblomster og litt hagemøbler ute. 

Det var et lite glimt fra en fem timers arbeidsøkt ute i hagen i går. Jeg skal vise litt mer bilder etter hvert. Blant annet ble pelargoniaene tatt inn, fuksiaene får stå litt i drivhuset før de kommer inn, for de tåler mer frost. Jeg fikk lagt litt løk også, både blomster og hvitløk. Ha en fortsatt fin uke.

18 kommentarer:

  1. Skal si du er flink. Det er utrolig å mye en får gjort når en bare setter i gang. Gleder meg til vårt drivhus er oppe. Her har de meldt snø, så jeg får ut å rydde litt til. Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var utrolig deilig å få gjort. Ja, du kan glede deg til drivhus, jeg bruker mitt mye. :)

      Slett
  2. Ja, du har virkelig vært flink! Her venter jeg på snøen som skal komme i morgen, og drivhuset er lukket for godt for i år.

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er greit når hagen er "stengt" også, alltid masse å gjøre inne om vinteren som aldri blir gjort om sommeren. :)

      Slett
  3. Enig med deg, det er herlig å få ryddet før vinteren kommer! Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært en lang og hyggelig høst i hagen, har fått gjort mye mer enn jeg trodde. Nå er det mildt igjen her, med regn. :)

      Slett
  4. Hei!
    Sånt er det veldig deilig å være ferdig med. Godt å kunne bestemme selv når du skal gjøre hva.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, av og til må en bruke den fleksibiliteten en har, det går jo begge veier. :)

      Slett
  5. Så herlig å bli ferdig med drivhusvasken! Her ble det vasket i dag i fint vær og 6 plussgrader!

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig når det er så fint at en kan holde på ute. :)

      Slett
  6. Skal si du har fått ordnet opp altså. Jeg har dessverre litt igjen, som rydding og sånt 🍁

    SvarSlett
    Svar
    1. ja litt igjen rundt omkring her også, men får se hvor mye som blir tatt, er litt væravhengig. :)

      Slett
  7. Hei, Ditt drivhus ligner mye på innsiden av mitt drivhus:) Pottevask og klargjøring av drivhuset står absolutt høyt oppe på lista over gjøremå akkurat nå:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det fine været har bidratt til at jeg har fått gjort mer i høst enn jeg pleier, det er deilig. :)

      Slett
  8. Så fine trebrett!
    Flink du har vært. Godt å få unna mye mens været er bra. Vi har det jo fint sånn vi som jobber hjemme, men en må være streng på arbeidstiden også. I år har det sklidd litt ut for meg, da vi fikk en så flott oktober.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, jeg prøver å ha vanlig arbeidstid, men de ekstra gode ideene får jeg ofte hvis jeg en sjelden gang skulker. :)

      Slett
  9. Ja, det må være fint vær når en skal ta drivhuset. Kjenner meg igjen i mangt og meget her :) Kjøper kjekke ting som ikke funker, eller en glemmer å ta i bruk. Glad jeg fikk tatt drivhuset for et par uker siden, for nå er det for seint! Prøver også å overvintre fiken for første gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir veldig spennende med denne fikenen, som jeg tror er mer herdig enn den forrige jeg hadde. :)

      Slett