søndag 20. november 2016

Kristorn til meg og fuglene

Utenfor gjerdet mitt står en flott og stor kristorn. Det er egentlig et under at det klarer å vokse der, for det vokser ut fra en mur, og allikevel er det mange meter høyt. I år har det ekstra mange fine røde bær. Tilsvarende tre inne i hagen har ingen bær i år. Jeg plukker gjerne inn kristorn til jul, de står lenge i en vase. I dag la jeg merke til at fuglene omtrent har snauspist bærene i den øverste halvdelen av treet, så hvis jeg skal prøve å stjele et par greiner med bær må jeg gjøre det kjapt.

Flotte kvister å ta inn, og de står lenge. 
Det er jo ikke så vanskelig å forstå at fuglene blir fristet.

Bare en liten del av treet, det er noen dager siden bildet er tatt, i dag pøsregner det her. 

Både dette kristorntreet (ilex aquifolium) og det som vokser i min hage er nok trær som har sådd seg selv. Det vokser mye "vill" kristorn i området her, spesielt i Sunnhordland litt nord for Haugesund. Kristorn er en vintergrønn busk/tre som ofte har taggete blader. Trives både i sol og litt skygge, dette står i full sol, men bildet er tatt fra skyggesiden. Kristorn tåler godt beskjæring, og liker seg også i krukker. Jeg finner ofte små kristornplanter i hagen og da setter jeg dem gjerne i en krukke. Vill kristorn vokser på kalkbelter, så den er glad i kalk. Herdig sone 3-5, men kan være utsatt for rotfrost ved tele, spesielt i krukke. Kristorn vokser sakte. 
I dag har jeg forresten vært og kjøpt litt busker (ikke planlagt) og løker (litt planlagt) til 70% på Hageland. Når en kan få det så billig er det bare å hamstre. Jeg kommer til å legge løkene i krukker, tror jeg. Har jo litt ledige krukker nå når sommerblomstene har sagt takk for i år. Skal fortelle mer om det siden, for det regnet sånn da jeg kom hjem at alt fortsatt står i bilen. Ha en fortsatt fin kveld.

3 kommentarer:

  1. Hei!
    Å ha kristorn i hagen er eksotisk. Av og til slår det meg hvor store forskjeller det er i Norge. Kjempefin som juledekorasjon.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Har aldri visst hvor store før jeg begynte å blogge, her vest misunner vi for eksempel de varme og tørre somrene i øst :)

      Slett
  2. Kristtorn blir kjempehøye, men de er veldig flotte! Vi har Kristtorn her på Bømlo også, og jeg elsker de :)

    SvarSlett