mandag 28. november 2016

Gratis førjulsstemning

Eller i hvert fall nesten. Furu er noe av det jeg forbinder mest med Middelhavet, samtidig som det er så veldig norsk, og noe som gir julestemning helt uten nisser og engler. Og ofte er det helt gratis. Et par trær som trengte trimming på landet og så har jeg plutselig masse julestemning selv om jeg ikke har hatt tid til å hente ned adventsesken fra loftet ennå.

Litt blåbærlyng ble også med hjem, de kan både få blad og bærkart inne. Kongler gir også julestemning.
Svibel er en av mine favoritter i julen, farmoren min hadde alltid svibel, og det er noe jeg må ha. Etter jul tar jeg vare på dem og planter dem ut når det blir vær til det.

Grein fra en stor furu. Gir både jule- og middelhavsstemning for meg. 

En litt annen type furu, eller kanskje den bare har fått mindre næring.

Jeg har egentlig ikke så veldig god erfaring med å bare sette sviblene i et glass sånn som dette, de i fjor ble i hvert fall ikke så flotte som de andre, men dekorativt er det.

Furu pynter opp i adventsstaken også, selv om det betyr at en må passe godt på når lysene begynner å brenne ned.

Furu i en gammel skål på toppen av et skap.

Og i en annen skål sammen med mosekledde greiner. 
Noe av det aller beste er selvsagt at alt er gratis, bortsett fra sviblene som kostet en tier hver. Og fortsatt har jeg masse kvister igjen ute, som skal få pynte der. Hvis du har lyst til å se hvorfor jeg ofte fotograferer på nært hold kan du gå inn på facebooksiden min og se. Ha en fin uke.

26 kommentarer:

  1. Furu er veldig fint, ja! De passer jo godt sammen med svibler. Har aldri prøvd å ha de under glass, men takk for tips. Det ser veldig flott ut!

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjekt å bruke det en har tilgjengelig. Det er ikke lokk på. :)

      Slett
  2. Jeg er ikke på facebook, så jeg får ikke til å se bildene dine der.
    Men er så enig, at det finnes så mye der ute som er gratis. Alt fra bartrær er fine å pynte med nå på vinteren og i jula, samt mose og lav.
    Jeg tåler ikke svibler, men det finnes mye annet en kan ha i stedet.
    Koselig å sanke fra naturen!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, svibler har jo en sterk duft, så da må du finne et alternativ. :)

      Slett
  3. Svibel må det være i jula ja :-)

    SvarSlett
  4. Hei. Jeg har heller ikke hentet ned noe til advent. Mannen var oppe på loftet i går og hentet nissen. Må komme litt mer i form først. Jeg elsker også svibler. Den må jeg alltid ha i jula. Stilig med furu i glass. Ha det godt.

    SvarSlett
  5. Den fineste julepynten kan en hente i naturen!Jeg har hatt nettproblemer og har ikke blogget på nesten en uke! Så nå var det godt å komme tilbake:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, rett utenfor døren ofte. Nettproblemer er ikke noen spøk, en blir litt avhengig. :)

      Slett
  6. Så lekkert å sette svibelen i Norgesglass, sammen med furu. Det var en god ide å ta med seg. Ha en fin dag. Hilsen fra Liv

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er spent på hvor store sviblene blir når de står sånn. :)

      Slett
  7. Heisann, egentlig er det ikke mye pynt som trengs for å skape en fin dekorasjon. Less is more, ofte!
    Ha ei flott uke ;:OD)

    SvarSlett
    Svar
    1. Er helt enig. Lurer litt på om jeg skal la mesteparten av julepynten bli igjen på loftet i år, men så er det jentene som kommer hjem da... :)

      Slett
  8. Furukvister, som har pyntet seg selv med kongler, er super julepynt :)

    SvarSlett
  9. Trevligt att pynta och göra fint. Adventsljusstakarna står i fönstret och hyacinterna börjar slå ut, och sprider en härlig doft.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns de lukter så godt, skikkelig julestemning for meg. :)

      Slett
  10. Veldig fint med mye naturmateriale, venter bare på litt oppholdsvær så vi kan få tatt en tur i skogen..

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, har vært litt stang ut med været de siste dagene, selv om det er varmt. :)

      Slett
  11. Så nydelig det er med furu, kongler er bare fantastisk dekorativt:)

    SvarSlett
  12. Hei!
    Jeg liker absolutt den enkle julepynten. Og så lukter den så godt.
    Ja, i morgen begynner vi på julemåneden.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Desember er en koselig måned hvis det først skal være vinter. :)

      Slett
  13. Ja svibler og furu..da har en deten trenger:)
    Jeg også har svible som favoritt juleblomst:)
    Fin helg til deg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg så et glimt fra frokost-tv her om dagen at det finnes svibler med flere små blomster ut av samme løk, det har jeg ikke sett før, må se etter. :)

      Slett