torsdag 24. november 2016

Masse løk i krukker og noen busker

For noen dager siden satt jeg mye løk i krukker, og noen busker. Det var ikke akkurat meningen å gå berserk på hagesenteret, men så ble det til at jeg gikk bare ett sted, men to. Sånn går det når Hald er ute og reiser og jeg har bilen for meg selv. Det er jo fristende med 70% rabatt. Egentlig har jeg lyst til å ta meg enda en tur. Det er flere år siden jeg har kjøpt noe særlig løk, og været her er fortsatt mildt og fint, noen dager opp i 10 grader på dagtid.

Når kommunen skal kaste løker hender det at vi i hagelaget får overta noen for å selge på medlemsmøtene våre, her er noen som ble til overs. Hvilke tulipaner det er, eller om de er kraftige nok til å komme opp til neste år vet jeg ikke.

En tom krukke etter kosmos, her kunne selvsagt vært mange flere, men på dette tidspunktet, for et par uker siden ante jeg ikke at det skulle komme flere. Noen tulipaner blomstrer år etter år, andre blomstrer bare en gang, det vil si, hvis de har dannet sideløker og du har tålmodighet nok kan de blomstre igjen om ca 4 år (iflg. et tv-program jeg så med Monty Don).

Her er noen av løkene, tulipaner, narsisser, ruteliljer og krokus. Alle ble plantet i krukker som det har vært sommerblomster i. Tulipaner som Mondial, Spring green, Bulls eye (den rare røde foran), Flaming Evita, Sunny Prince (jeg liker godt de lyse gule fargene), Negrita og Formosa, den skarpe gule og grønne, litt usikker på hvordan den fargen blir i hagen her. Det ble også narsisser, Baby moon, Geranium og Toto, en mikset pose med rutelilje (fritillaria meleagris), crocus sieberi tricolor, og tidligere har jeg også satt blå og hvite snøstjerner (som visstnok skal være rådyrsikre uten at det er noe stort problem her). Jeg har også satt kjøpehvitløk for første gang.   
Jeg kjøpte også noen busker. En marskrossved (viburnum farreri december dwarf (høyden skal bli sånn 1 - 1,5 meter) Rosa blomster fra november til februar, ser det er antydning. Herdig til H4. Den er satt i en krukke på nordsiden, men om sommeren er det allikevel en del sol her. En deutzia, hybridstjernetopp strawberry fields. Her er ikke produsenten helt enig med hagesenteret på hvor høy den blir, 40-60 cm står det på den store lappen, og 1 - 1,5 meter på den lille vaskeseddelen. Uansett er den satt i en krukke på terrassen, den er også herdig til H4, så det burde gå bra. Jeg kjøpte også en sommerfuglbusk, men den er ikke plantet ennå. Jeg holdt jo på helt til det ble mørkt på mandag. Buddleja, davidii Pink Delight. Til slutt en flott lavendel augustfolia dwarf blue, den står også i en krukke på terrassen. Når en planter i krukker bør det en planter være herdig to soner over der krukken står, Her er det sone to, og da prøver jeg med planter som er herdig til sone fire i krukke.
 
Tidligere i høst kjøpte jeg en av disse amerikanske tranebærene. De så så flotte og bunndekkende ut at jeg hadde tenkt å ta meg en tur for å kjøpe flere, men det ble aldri, tenk så hadde de flere igjen. Tre ble med hjem. De heter Vaccinium macrocarpon Bergmann.

Her er de tre siste tranebærene plantet, under en rødpil, rundt en white cover rose, vedsiden av en ullvier. Satser på at det blir bra, se hvordan de slynger seg. Den røde mursteinsmuren er forresten gjenbrukt etter at det første urtebedet ble tatt ned da utestuen skulle bygges, det jeg skriver om i Fru Halds hage.  

Da var det også slutt på lyset, så det ble ikke noen fotografering av løker som ligger tett i tett, for det kan de selvsagt. Vi får se om det blir noen flere turer til hagesentrene, hvis mildværet holder seg eller om jeg kanskje snart skal få ryddet opp inne og begynne å forberede julen. Ha en fortsatt fin uke.

14 kommentarer:

  1. 1 bil + løksalg = Sier ikke mer...
    Synes jeg var veldig flink som unnlot å der med meg enda mer fra Plantasjen i går, fra kurven med 1/2 pris. Det er jo fullt overalt... (Kanskje jeg drar tilbake??)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenker på det samme. Jeg har jo bil i helgen. :)

      Slett
  2. Så mye fint du har kjøpt. Mye å glede seg til :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Gleder meg til våren allerede, ikke så lenge til de første løkene kommer opp her. :)

      Slett
  3. Det er lett å gå berserk når en får ting til 70%. Det blir mye fint å glede seg til våren. Ha det godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det får en si, er ikke helt sikker på om jeg er helt ferdig heller :)

      Slett
  4. Hehe..Nei, det er jo ikke meningen en skal gå berserk i hagesentrene,
    eller er det det?
    Av en eller annen grunn så greide jeg å beherske meg i høst, men det var kanskje for at mannen min var med,)
    Det blir flott til våren hoss deg!

    Riktig god helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er sikkert inne på noe der, jeg får ta Hald med neste gang, eller kanskje ikke. :)

      Slett
  5. Det kommer til å bli en utrolig flott blomstring hos deg til neste vår :)

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg gleder meg. Og til våren skal jeg merke steder der jeg kan ha plass til flere :)

      Slett
  6. Oiioii...her blir det blomsterprakt!
    Masse flott du har fått tak i:)
    Jordskokk oppbevarer jeg i en stor bøtte, og dekker med litt jord på toppen og så står de i garsjen. Friske og fine hele vinteren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for jordskokk tips, jeg får ta og høste nå jeg også. :)

      Slett
  7. Hei!
    I dag har jeg gått berserk. Løkpakkene koster 10 kr. per stk. Jeg har spart flere tusen!
    Jeg skal også sette dem i potter. Ha en fin kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Bedre og bedre. Har lyst til å ta meg en runde til selv også. :)

      Slett