lørdag 15. august 2015

Hva er dette?

Dette er uken for spørsmål. Nå blomstrer denne busken for fullt. I år er det ekstra mange blomster. Dette er en gammel busk, den stod her i hagen da vi overtok for tjue år siden, og da hadde den nok stått her en stund allerede. Jeg har prøvd å finne ut hva det kan være tidligere, men uten hell. Busken er kanskje en tre - fire meter høy og ganske vid, men det er mulig den kan bli høyere for vi beskjærer av og til. Stammen kan minne litt om stammen til en svarthyll.

Hvilken busk kan dette være?

Sånn ser blomsterklasene ut, de har ingen spesiell duft.

12 kommentarer:

  1. Den har jeg ikke sett før. Ser veldig fin ut.

    SvarSlett
  2. Beklager, busker er ikke noen jeg kan men den ser flott ut :)

    SvarSlett
  3. Det første jeg tenker på er en fylt Philadelphus (Skjærsmin), men bladene stemmer ikke såvidt jeg kan se.

    SvarSlett
  4. Jeg synes at bladene ligner på Fagerbusk, men jeg har aldri sett den med fylte blomster. Noen bilder på nettet ligner likevel.

    SvarSlett
  5. Skjærsmin synes jeg det ligner på også, men da er det nok ikke den likevel. Håper du finner ut av det :)

    SvarSlett
  6. Jeg ser du alt har fått svar? Eller? Uansett så kan jeg ikke bidra med noen forslag .-)) God ny uke!

    SvarSlett
  7. Det er i hvert fall ikke skjærsmin, for din busk ligner ikke på min, hverken blomster eller blader.
    Den var i hvert fall veldig flott :-)
    Lykke til med navnejakten og ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  8. Takk for alle gode forslag så lang. Jeg har både fagerbusk og har hatt skjærsmin og de er helt forskjellige, men det kan selvsagt finnes flere varianter. Jeg må sjekke litt videre, men tar fortsatt i mot flere forslag. Uansett navn så liker jeg busken veldig godt, det er kjekt med gamle planter i hagen.

    SvarSlett
  9. Ikke lett med navn noen ganger, men kanskje den likner litt på philadelphus manteau d'hermine?
    Flott var den iallefall!

    :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Var inne og googlet. Den ligner på noen bilder, men min lukter ikke, og den er mye høyere. Kanskje det kan være en eldre variant? Jakten fortsetter.

      Slett
  10. Det er kansje Deutzia du har.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du har kanskje rett. Når jeg googler den finner jeg et par som kanskje kan ligne, scabra og gracilis. Må se om jeg finner flere sider når jeg har bedre tid (fant en på polsk e.l.) Jeg har en annen deutzia også, som ikke ligner.

      Slett