søndag 5. mai 2024

Løkblomstring akkurat nå

 De kommer en etter en disse løkblomstene, enten det er narsisser, tulipaner eller andre. Navnene er jeg dessverre ikke så flink til, selv om jeg noterer alt så er det vanskelig å holde orden.

Jeg nøler meg fram til at denne heter Ice King, den har stått i krukke, men nå er den plantet ut i bed. Den er jo veldig søt, men det jeg kan si er at det skal ikke så mye vind til før stilkene knekker, da blir det over i vase. 

Denne med den ferskenfargede midten kjøpte jeg drevet for en del år siden, nå kommer det flere og flere. Navnet husker jeg ikke.

Denne tuen viser godt igjen i bedet, de ser jo helt vanlige ut i hvert fall. Tror jeg må slutte å kjøpe nesten like narsisser, jeg er veldig imponert over gartnere som klarer å identifisere og holde plantenavn fra hver andre.

Primula og narsiss sammen med de begynnende peonene til høyre. 

Perleblomstene blir det stadig flere og flere av her i hagen. 

I starten hadde jeg kontroll på navnene på tulipanene i dette bedet, det har jeg ikke lenger. Disse heter Mystic van Eijk eller Salmon, tror jeg. De er flerårig. 

Disse tulipanene er nye av året, de heter Red babydoll. 

Skulle jo tro at en stripete tulipan var lett å identifisere, jeg har en kandidat, men den er mye høyere enn denne, som bare stikker ca 10 cm opp av jorden. 

Det har vært noen fine, og varme, dager i hagen, vi har vel hatt rundt 25 varme. Men nå er vi tilbake til vanlig temperatur, jeg klager ikke så lenge det er oppholdsvær og vindstille, og har hatt et par økter ute i hagen i dag også. 

Ha en fin ny uke.

10 kommentarer:

  1. Så mange fine narcisser og tulipaner du har. Ice King har jeg hatt, men som mange andre narcisser så trives de ikke i kulden her dessverre.
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en del narsisser som ikke trives her heller, tror det må være vinterregnet, at de rett og slett råtner. Glemmer jo ut hva jeg har satt, men ser at jeg savner noen når jeg blar gjennom oversikten over planter jeg har kjøpt. Er spent på hvordan det går med Ice King nå når jeg har flyttet den ut i bedet. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Narcisser och påskliljor har slagit ut, men tulpanerna får jag vänta på. Det är riktigt vackert hos dig.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg håper jo alltid at det skal være tulipaner igjen til 17.mai, og det tror jeg det blir i år. :)

      Slett
  3. Det er da godt man kan nyde blomsterne uden at kende navnene Ingeborg! Jeg tror nok jeg har Ice King her og den knækker ikke i min have selvom den står yderst i haven, men med navne har jeg det nok ligesom dig: jeg skriver navnet ned og glemmer hvor det er:-) Jeg tror måske det hjælper på styrken at plante i jorden fremfor krukker...
    Det er fine forårsbilleder!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper stilkene holder bedre i bed, og kanskje litt lunere plassering. Jeg har planer om å lage en bedre registrering av planter, men om jeg noen gang kommer så langt vet jeg ikke :D

      Slett
  4. Sikke en fornøjelse med mange forskellige forårsløg som stråler i solskin. Dejlige billeder af foråret.

    SvarSlett
  5. Jeg har det som dig, jeg kan heller ikke holde styr på navnene på de forskellige løgplanter, jeg nyder dem bare. Det ser rigtig flot ud i dine bede med alle de mange blomster.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er godt, jeg tror bare jeg må legge bort navnerotet når det gjelder løkplanter :)

      Slett