mandag 27. mai 2024

Hagen i slutten av mai

Her kommer noen stemningsbilder fra slutten av mai. For en deilig måned vi har hatt med nydelig vær, litt tørt har det vært, men nå har vi fått regn også og fortsatt fint.  

Nå blomstrer Bergfrue. Jeg har satt henne her på trappen i nord/øst, for i det virkelige liv bor hun i høyfjellet. 

Dette bedet er nå en tre år kanskje, det kommer fint og har en blanding av busker og for det meste høye stauder. Syrinen til høyre har stått her på nordsiden lenge, det har vært og er fortsatt en fantastisk syrinblomstring som startet før 17.mai (og det er ikke ofte). 

I utestuen har det også vært en fantastisk blåregnblomstring, disse bildene er tatt rett før den begynte å avblomstre i varmen, men vanligvis kommer det et par blomstringer til i løpet av sesongen. 


Et lite gløtt ut i hagen fra utsestuen. Det oppstammede treet til høyre er Oliventreet mitt. Det bor her hele året. 

I det sørvestre hjørnet av hagen er det for det meste skygge, blant annet under plommetreet. Her vokser det mye dritt, blant annet en slags spireahekk, tror jeg, som jeg i løpet av 29 år ikke har klart å fjerne, samt en masse Skvallerkål. I helgen fikk jeg endelig ryddet opp, i hvert fall så godt jeg kunne. Det tok noen timer. Det ble fylt på jord og plantet blant annet Storkenebb, Hosta og Vårkjærminne. Den store oransje er Azalea Feuerwerk, bak plommetreet lurer en liten Rododendron og busken til venstre med de hvite blomstene er en Potentilla fruticosa Abbotswood. Den blå er Spaniaklokke. 

Blir det en pause i regnet blir det vel litt mer tid i hagen i dag. 
Ha en fin ny uke.  

12 kommentarer:

  1. Så flott blåregn du har. De er virkelig et syn når de blomstrer. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Hej Ingeborg!
    Blir stormförtjust i ditt fina blåregn. Det blommar så fint. Det är helt fantastiskt nu med allt som växer och frodas. Vi har varmt och det har kommit några droppar regn.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Trengte virkelig regn nå, her har kommet mer enn noen få dråper, så jeg er klar for sol og oppholdsvær igjen :)

      Slett
  3. Virkeligt stemningsfulde billeder fra en flot maj hos dig! Håber du har haft tid til at sidde stille ind imellem og nyde synet og duften af de mange blomstrende buske og stauder - og ikke mindst blåregnen i udestuen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Må innrømme at det har ikke blitt så mye stillesitting ute i hvert fall, med unntak av når varmen har tvunget meg til en pause i skyggen. Sitter ikke ned så lenge før jeg spretter opp for å gjennomføre en ide :D

      Slett
  4. Fy søren, den blåregnblomstringen ble jeg blendet av.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er fin. Nå er den nesten blomstret av, men i fjor ble det to blomstringer til, håper på det i år også. :)

      Slett
  5. Sikke mange fine billeder fra haven. Feuerwerk lyser flot op i skyggen. Det er fantastisk som du har brugt blåregn over siddepladsen. Så smuk!

    SvarSlett
    Svar
    1. Feuerwerk er en skikkelig bonus, hadde aldri trodd at den skulle bli så flott. :)

      Slett
  6. Din trädgård är magiskt vacker...här kämpar jag med ogräs och mygg!!!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk. Kjemper en del med ugress her også, men mygg har vi ikke sett foreløpig. :)

      Slett