tirsdag 21. mai 2024

Ønskede og uønskede stauder

Tulipanene er på hell og staudene kommer mer og mer. En herlig tid i hagen, i hvert fall hvis en ser bort fra at skvallerkålen har tatt helt overhånd i år. 

Den er gigantisk, blomsten til denne kinesiske buskpeonen, jeg har ikke målt den, men den kan bli 25 cm. Herdig til sone 3. 

Tre blomster har den, den kan bli noe større en det jeg trodde så det er mulig jeg må flytte rosen som vokser under den :D

Rose Hugonis er den første rosen som starter blomstringen her. 

Krypphloxen har startet blomstringen mellom hellene på terrassen. 

I fjor kjøpte jeg en Geum jeg trodde var Mai Tai, men oppdaget da jeg kom hjem at jeg hadde tatt feil potte. Fin denne også da, Tempo rose. 

Gul valmuesøster vokser over hele hagen, jeg er sikker på at hver frøkapsel slipper hundrevis av frø. Jeg luker dem bort i et voldsomt tempo, men allikevel popper de opp over alt. De er jo fine, og Hald liker dem så godt at han ikke forstår hvorfor jeg luker dem bort, men bort må de altså. 

Vi har forresten hatt et fantastisk vær de siste ukene, og det ser ut til å fortsette, men nå vil jeg også at det skal komme litt regn, i løpet av en natt for eksempel, jeg vanner og vanner krukker og småplanter, men har ikke begynt med bed ennå. 

Ha en fortsatt fin uke!

8 kommentarer:

  1. Ja, sånn er det i hageverden. Noen planter vil en ha og andre ikke. Jeg har ikke den valmuen, men krypfredløs. Den er ikke til å bli kvitt dessverre.
    Ha en fortsatt fin uke du også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Krypfredløs er også en pest, hadde den bare holdt seg på bakken (som jeg trodde), men den klatrer opp i andre planter. Har gitt opp å bli kvitt den. :( :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Otroligt vacker färg på din buskpion. Det blommar fint, med rosen och krypfloxen. Värmen gör att mycket blommar över fort.
    Ha en fin kväll /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Deilig med varme, men det går ut over plantene. Indianerliljen (Camassia) var bare fin i et par dager, enda den får mye skygge. Rakk ikke å ta bilde. :)

      Slett
  3. Kære fru Hald!
    Da du viser så meget andet end skvalderkål kan den jo ikke have overtaget det hele, men det halve er selvfølgelig også galt nok. Fantastisk træpæon at glæde sig over mens du render rundt og fjerner fine gule valmuer - og måske skvalderkål.
    Det hele og det Hald'e... Men mest bare herlig haveglæde og frodighed!
    Ja, regn kan vi godt bruge nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg holder på med skvalderkålrunden i bedene, men det verste er nesten at hele plenen er full. I bedene kommer jeg ikke skikkelig til før de blå spaniaklokkene er avblomstret, de får være i hagen selv om de sprer seg noe voldsomt, egentlig mer enn de gule valmuesøstrene. :D

      Slett
  4. For en flott peon du har!
    Jeg synes de gule valmuene er fine der de står. Men spretter de opp overalt, så blir det kanskje fort litt mye.
    Får håpe du får litt regn snart!
    Hilsen fra Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hele hagen er full av dem :D Endelig har vi fått regn, høljer ned ute. :)

      Slett