mandag 29. april 2024

Tilvenning til utelivet

I dag har jeg begynt tilvenningen til utelivet for Pelargonia og Fuksia, det kan jo være jeg angrer for det blåser mye, ser at det blafrer godt i utestuen selv om de har både tak og ly for sønnavinden. Krysser fingrene.  

Nå har jeg hatt litt matplanter fra drivhuset ute på tilvenning i noen kalde dager, og i går ble noen av dem plantet ut. Jeg var litt engstelig med alt regnet som var i natt, men det ser ut som det har gått bra. Nærmest er vinterportulakk, som nok skulle ha vært plantet ut for lenge siden. De minste er Pak Choy og resten er salat, plukksalat Lactuca sativa Australische Gele (navnet høres jo litt suspekt ut i forhold til gele). 

Jeg har mer igjen av både Pak Choy og salat, men må finne ut hvor jeg skal sette dem, så de får komme ut og inn litt flere dager. 

I år har jeg prøvd meg på reddiker igjen, helt til høyre i bildet. Hadde jo sådd altfor tett, men har fjernet noen. Jeg har ikke noen god historikk på redikker, men siden de var gratis på frøbiblioteket tok jeg sjansen, det blir nok ikke noen frø å levere tilbake av disse, men frø fra andre planter går også fint. Foran står ruccula, vet hvor jeg skal sette dem, men er ikke helt klart der, så de må også vente noen dager. Jeg har jo mange frøplanter inne også, fra sommerblomster til tomater. Tomatene skal herdes fra innetilværelsen til drivhuset, men i dag har det blåst sånn at det ville vært en for strabasiøs transportetappe, jeg prøver kanskje i morgen. 

Pelargonia og Fuksia ute i utestuen for første gang i år, håper det har gått bra, jeg tar dem inn igjen om litt. De kommer ut igjen en eller to ganger til før de får bli værende (er meldt skikkelig fint vær i hvert fall fra torsdag, og da bør de ha vendt seg til en lysere tilværelse). 

Disse vinterportulakkene hadde frøsådd seg i tomatsengen i drivhuset, så de ble høstet for et par dager siden, er vasket og ligger i en plastpose i kjøleskapet, så kan vi spise etter hvert som lyst og behov er der. 

Jeg avslutter med en stor tue med Småhjerte, det er så fint å ha disse søte staudene som kommer så tidlig, med en blomstring som varer ganske lenge. De blå som skimtes i bakgrunnen er Lungeurt (viste vel et nærbilde sist). Dette bedet holder jeg på å luke i for tiden, og det er en skikkelig drittjobb, men det må gjøres. 

Ha en fin ny uke, håper værmeldingen slår til. 

12 kommentarer:

  1. Ja, det er lurt å tilvenne småspirene utelivet. Småhjerte er så fine. Ja, nå der det ut som varmen kommer.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir fantastisk hvis den fine værmeldingen slår til (og pelargonier og fuksia overlevde lufteturen i dag uten vindskader, nå er de inne for kvelden) :)

      Slett
  2. Der er du igang igjen. Trivelig.

    SvarSlett
  3. Hej Ingeborg!
    Det växer fint bland dina sådder. Jag har sått sallad i plastbehållare med lock , och de växer så locket går inte igen mera. Rädisa har jag kämpat med i flera år, det blir inget, de växer bara ovan jord. Förr lyckades det alltid. Idag skiner solen, så kanske det har vänt nu så vi får en fin vår.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Er ikke det en rar ting med reddikene, jeg har samme opplevelse :O

      Slett
  4. Det er et stort arbejde med alle disse planter der skal ud og ind, stærk vind og megen regn, men det ser ud som om du har helt styr på processerne. Her fik vi varmt vejr i weekenden, men nu er det kold østenvind igen, så vi har det slet ikke varmt, og det er er godt det samme, da jeg ikke er kommet ud af starthullerne endnu:-)
    God fornøjelse med afgrøderne - og det flotte bed du er i gang med at luge!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har nesten vært for varmt til å luke de siste dagene, men nå er vi tilbake på normalen. Det blir litt hagetid hver dag. :)

      Slett
  5. Helt plötsligt så händer det! Våren är här! Ljuvligt att se dina gröna sådder :)
    Kram Från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå skjer det, mye jobbing, men det er gøy. :)

      Slett
  6. Det er altid med bævende hjerte, når man sætter de små frøplanter ud til afhærdning. Jeg bruger 8-10 dage på det, og jeg er altid bange for at glemme dem ude. Heldigvis går det som regel godt.
    Dine småhjerter står så smukke i solskinnet. Beholder de bladene grønne og pæne hele sommeren? Mine visner hen på sommeren.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg syns Småhjerte holder seg godt gjennom sommeren, men så er det jo andre planter som tar fokuset etter hvert også. Jeg glemmer rett som det er planter som er ute til herding, men heldigvis har det gått bra så langt. :)

      Slett