torsdag 11. april 2024

Urtehagen

Jeg har en liten urtehage, men egentlig vokser det urter rundt om i hele hagen. Urter må en ha, og de brukes flittig. De fleste overlever fra år til år, men noen, som for eksempel Rosmarin, har de siste årene gått ut hver vår. 

Jeg pleier alltid å ha Basilikum, men som oftest i drivhuset, de liker seg ikke ute her, selv om sommeren. Overraskelsen var derfor stor da jeg hadde glemt denne ute under plantebordet på terrassen, og den fortsatt levde da jeg skulle rydde inn i fjor høst. Kanskje jeg prøver igjen i år, har i hvert fall sådd en rød variant (purple ruffles heter den). 

Denne kinesiske gressløken overvintrer greit, og den blomstrer så fint hele sommeren. Det går fortsatt an å bruke bladene. 

Denne blå salvien ble rett og slett for stor for urtebedet, den er flyttet i en stor krukke og bor nå der, mens jeg har tatt en stikling som er plantet i urtebedet. Ser ut til at den trives godt i krukken. Jeg bruker den aller mest til te. (De røde blomstene er forresten Sporeblom/Baldrian, de har selv bestemt at de vil vokse rett utenfor urtebedet, et sted det er minimalt med jord. 

Av en eller annen grunn vokser det mye Oregano i dette bedet. De har også bestemt selv at de vil vokse her, og de er jo fine da. Jeg har også gresk oregano, som er hvit, den sprer seg mer enn godt er. Nå ble jeg litt usikker på hva det hvite her er, det kan være romersk kamille (men kan også være tusenfryd som jeg har mye av :D)

Her er et nyryddet urtebed fra et par uker senere i fjor (så da gadd jeg ikke ta et likt bilde nå, og i dag regner det). I tillegg til kinesisk gressløk (midt i bildet) er her vanlig gressløk. Timian tror jeg også jeg ser, og Rosmarin var ikke plantet ennå. Estragonen (fransk, ikke russisk) hadde nok ikke dukket opp så tidlig, men den var veldig fin i fjor og jeg fikk faktisk høstet litt. Jeg hadde også Blomkarse, og den tok jo helt over. Er ikke så flink til å bruke den i maten. En selvsådd ringblomst dukket også opp. Jeg hadde persille og også en kjempepersille som jeg kjøpte på planteloppemarkedet, men den likte seg ikke. Mynte har jeg i bed og krukker andre steder. 

I går fikk jeg faktisk ryddet litt mer i bedene, det var litt mye vind, men ellers fint, og jeg oppdaget at grønnskjermen som jeg har fått fra en blogger var begynt å blomstre. Jeg har jo en greie for grønne blomster, har lagt den ut på instagram, ellers kan jeg vise den her neste gang. 

Ha en fortsatt fin uke.

12 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Kryddor är fint. Oregano lockar till sig en hel del fjärilar. Jag har den inte själv men det finns en hel del hos dottern och fjärilarna är helt galna i den. Basilika har jag inte tur med, den övervintrar inte, det är knappt att den överlever hos mig. Men jag vill gärna ha den.
    Ha det gott / Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Basilikum overvintrer ikke, men den er enkel å få til i drivhus. Visste du at om du kjøper en potte på matbutikken kan du dele den opp i hver sin stilk med rot og hver stilk blir en stor plante. :)

      Slett
  2. Så flott urtebed du har laget. Oregano kan trives mange steder, og du er heldig som har et godt klima.
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Oregano, eller Bergmynte vokser jo også vilt i Norge, tåler det meste. Jeg har aldri sett den vill på fjellet, men noen ganger syns jeg at jeg kan lukte at den er der. Jeg har vanlig Oregano som overvintrer på hytta i sone 8. :)

      Slett
  3. Krydderurter er noget af det nemmeste her - bortset fra rosmarin og salvie, som ikke klarer de kolde vintre. Citronmelisse og merian dukker op overalt, og nogle får lov at blive stående, da de klarer tørken om sommeren så godt og trækker mange insekter. Fint du har en basilikum der har overvinteret! Basilikum skal vi have hvert år, og hvis ikke de vil gro i haven må de stå i køkkenvinduet:-)

    Det ser godt ud hos dig!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, nei, jeg har ikke overvintret Basilikum, den klarte seg ute over sommeren, det er ikke vanlig her :) Sitronmelisse har jeg i et bed, prøver å holde den litt i sjakk, ellers blir det sitronmelisse over alt. :D

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Det er så fint med urter og noen dufter så godt. Jeg må bli flinkere både å plante/så de og ikke minst, bruke de. Der har jeg en vei å gå enda. Jeg antar du er flink å bruke urtene også.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Det varierer litt hvor flink jeg er til å bruke, hva det er og om jeg kommer på det rett og slett. Har en sitronmelisse i et bed som jeg har en tendens til å glemme, den er jo god til te også og ikke bare kakepynt. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg!
    Urtebedet ditt ser veldig fint ut.
    Veldig kjekt med egne urter i hagen - bare hente når du trenger.
    Mange urter har det med å bestemme selv hvor og hvor mye det vil gro. Organo er en av dem, sitronmelisse og kjørvel er et par andre.
    Basilikum er veldig varmekjær, trives best i drivhus her også. Forstår godt at du ble overrasket å finne den ute så sent på høsten!
    Ha fine dager!
    Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sant. Kjørvel har jeg bare hatt i noen uker, liker ikke lukten, og hele terrassen der urtebedet er stinket, men i god i mat da. Kan være jeg prøver igjen. :)

      Slett
  6. Härliga bilder och kryddor/örter är en favorit för både mig och alla bin :)
    Kram från Titti

    SvarSlett