lørdag 20. april 2024

Vårblomstring i april

Blomstene kommer selv om det er kaldt, 6 grader her i dag, står på yr.no at det føles som 2, og det skyldes nok sterk vind fra nord, 20 sekundmeter i kastene står det, kjennes nesten litt mer ut. Kanskje begynner jeg å rydde i utestuen senere, tror det er ganske lunt der. 

Gulskjermen har vokst seg stor og fin i år. 

Stinkjulerosen er så søt med de grønne blomstene med den røde kanten. Stinker gjør den ikke, mener å ha hørt at navnet kommer av at røttene lukter vondt, men har ikke testet. 

Bekkeblom er et hyggelig minne fra barndommen da den vokste rett utenfor gjerdet. Denne fulgte med en plante fra et planteloppemarked. Lykke. 

Syns kuleprimulaen er ekstra fin i år. 

Den blå lungeurten er også fin. 

Og Vårkjærminne, som også kommer fra et planteloppemarked. 

Lykkekløveren begynte blomstringen på overvintring i kjelleren. Den fikk stå ute en dag med vindstille, men er inne igjen nå, blåser for mye. 

Det er meldt mindre vind i morgen så da håper jeg å få vært litt mer ute i hagen,
ha en fortsatt fin helg. 

12 kommentarer:

  1. Det er fin blomstring hos deg. Bekkeblom husker jeg også fra barndommen. Nydelig lungeurt.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Et hyggelig besøk her på bloggen din!

    Jeg følger nå. Hyggelig å møte deg. Jeg heter Sandi.

    SvarSlett
  3. Ja, de er seje de første stauder, og kan heldigvis klare det kolde vejr! Det ser fint ud hos dig allerede, men den kolde vind kunne vi godt undvære...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, i dag blåser det igjen, og i går natt var det frost, men jeg hadde heldigvis ikke tatt noe ut. Håper på varmere vær, selv om det er fint i en lun krok i solen. :)

      Slett
  4. Engkabbeleje (bekkeblom) minder også mig om min barndom. Den voksede på en grøftekant i nærheden af mit barndomshjem, og jeg holdt så meget af de smukke gule blomster. Det er godt, vi kan gå på plantemarked, og gøre den slags fund.
    Det er en dejlig serie forårsblomster, du viser.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt mange bekkblombuketter opp gjennom årene, veldig spesielt navn på dansk forresten. :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Jag gillar bollprimulan mycket, men den har inte trivts så bra. Vårkjaerminne vilket vackert namn, hos oss heter den Ormöga. Vacker färg på din Lungört. Min har en ljusare nyans.
    Vi har det kallt, bara 3 grader idag.
    Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det må være et fint år for kuleprimulaen i år, er ekstra fin her, og ser det legges ut mange fine bilder på insta også. Vet du hvorfor Vårkjærminne heter Ormøga hos dere? :)

      Slett
  6. Hei Ingeborg! Det er så godt å se igjen vårblomstene. Det har vikke vært de optimale temperaturene. Her har det vært flere minusgrader flere netter. Håper på kom mai du skjønne milde.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett