søndag 26. mars 2023

Påminnelse om sneglesikre planter

 Ute er det en isende vind, frister ikke med fotografering selv om jeg ser at det stadig kommer litt flere vårtegn. Tenkte derfor at jeg skulle minne litt om noen sneglefri planter (i hvert fall her). 

Begonia er en fantastisk plante når det gjelder snegler, denne stod her i skyggen sist sommer, og selv om jeg visste at den var sneglesikker tenkte jeg at det kommer jo aldri til å gå, men det gjorde det altså. At jeg har tatt livet av planten inne i løpet av vinteren er jo en helt annen ting. 

Høstanemone sammen med rød Fløyelstjæreblomst, begge klarer seg godt mot sneglene. 

Denne nesten hvite høstanemonen har jeg hatt i mange år, og den blir ikke spist. 

Storkenebb Rozanne får representere denne familien, for en prakt, lang blomstring på mange av dem, liker skygge, og blir ikke spist av sneglene. Hva mer kan en forlange?

Samme Rozanne, men står litt mer i solen. 

Rosa Blodslirekne her, men både disse og de røde er fantastiske, enkle å ha med å gjøre og blir ikke spist av sneglene. Denne sorten er best litt utpå sommeren og til langt på høst. 

I samme bed står denne, Perovskia (lurer på om den kalles Blåbusk på norsk, eller noe i den duren. Får stå i fred for sneglene den også. 

Strandkattehale, den er flott, og det er fint at den liker å stå litt fuktig. Og heller ikke den klarer brunsneglen å få has på, til tross for ideelle snegleforhold. 

Virginialeddved fikk jeg av en hagevenninne en gang, den kommer også litt utpå sommeren, høyreist og flott, trenger noen ganger litt hjelp til å holde seg oppreist, men blir ikke sneglespist. 

Jeg har ikke så langt erfaring med Høstphlox, bare noen år. I begynnelsen var jeg litt skuffet, for den kom liksom bare der med den ene stilken sin, men nå har den fått farten litt opp, og det ser ikke ut til at sneglene liker den. 

Håper på varmen, men tror det er meldt ganske kaldt og fortsatt litt nattefrost. I dag har det i hvert fall vært sol, selv om det har vært bitende kaldt i vinden. 
Ha en fin ny uke. 


10 kommentarer:

  1. Takk for god info. Isbegonia har jeg testet ut selv her, og den var aldri spist på.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er helt utrolig syns jeg, for den ser så skjør ut. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Det är bra att det finns något som sniglarna inte äter på. Jag har sådan tur att de inte trivs i min trädgård.
    Ha en fin vecka /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, du er heldig. Her er det et snegleeldorado, men heldigvis har jeg mye de ikke liker :)

      Slett
  3. Ja, det er vigtigt at holde øje med de planter der ikke bliver spist af snegle - og rådyr. Det danske haveselskab har udgivet en liste over sneglesikre stauder engang, og jeg tjekker af og til om det er ok med de planter jeg køber. Tak for din information!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er ikke alltid like lett å huske på, her er det så mye snegler at jeg må tenke på det, og prøve ut nye planter. :)

      Slett
  4. Tak for et fint og nyttigt indlæg. Begonia var gået i glemmebogen hos mig, men det skal der vist laves om på. Engang havde jeg den altid i en krukke ved fordøren. Vores fordør vender mod nord, så det skal være skyggetålende planter, der skal vokse der, og begonia trives i skygge.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du likte det. Jeg kan bare det om Begonia, at de trives i skygge og at de ikke blir spist av sneglene. Det er en plante jeg liker mer og mer.

      Slett
  5. Hei Ingeborg.
    Så deilig å se vårtegn. Jeg er heldigvis ikke så plaget med brunsnegler hos meg- en fordel må det da være med at det alltid er bikkjekaldt😄. Men skjønner godt de som sliter med rådyr, snegler og andre skapninger som spiser opp planter.
    Her regner det endelig og det skal være plussgrader både dag og natt fremover. Beste vårtegnet jeg kan få akkurat nå 🤗
    God påske 🐣,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel overstått påske, vi har vært til fjells, og det er selvsagt stor forskjell på her og der. Kan ikke huske at det har vært så mye snø der før, her regner det også, håper på litt jobbe i hagen vær etter hvert. :)

      Slett