søndag 16. oktober 2022

Høst i hagen men fortsatt blomstring og fint

 Merker jo at det blir mer og mer høstlig, men det er fortsatt fint i hagen. Var ute i flere timer i går og fikk gjort en hel del, men i dag har regnbygene vært for tette og vinden for sterk til at jeg gadd å gå ut. Nesten alle bildene er fra i går. 

Villvinen som klatrer på leveggen på terrassen får nydelige høstfarger, disse tre første bildene er tatt for en uke siden, og nå er det ikke mange blader igjen. Foran tujahekken mot naboen vokser et lite tre, Sakalinabeinved (Euonymus planipes) er herdig helt til sone 6, men liker ikke vind, eller sjøsprøyt eller hva det nå er. 

Sakalinabeinved er et veldig koselig lite tre å ha i hagen, det tåler ikke mye vind, så dette er det tredje treet jeg har prøvd meg på, heldigvis er det lunt nok her. Til høyre pergolaen som tidligere var huskestativ for jentene. Her vokser en deilig, duftende Vivendel/Kaprifol. Den var bitteliten da vi overtok her, og jeg er ikke sikker på om det er det ene eller andre. 

Sakalinabeinved (Sakalin.benved) har jo disse artige dinglende fruktene, første gang jeg leste om denne busken var i Elin Conradis hagebok Min Villhave. Hun kalte busken Dingeldangelbusk, og det ble til danglebærbusk for meg. Jeg glemte aldri denne busken og etter tre forsøk har jeg den altså i min egen hage. Min Villhave var en stor inspirasjon for meg til å skrive og fotografere Fru Halds hage. 

Dette bildet er det også noen dager siden ble tatt, jeg ble så fascinert av lyset i bladverket til klatreplanten Magnolia Vine, Schisandra Chinensis, de grønne bladene blir hvite om høsten. Foran står pelargoniaene og venter på å komme inn, men tror det blir en stund til, foreløpig ligger vel temperaturen på en rundt 10 grader.  

Den mauretanske kattosten er en flott blomstrende plante for høsten, men den legger seg lett ned og bør kanskje bindes opp. Den blomstrer lenge. 

Hortensiane blomstrer litt rundt om kring i hagen, jeg har ikke navnet på noen av dem, men flotte er de. 

Det har vært ganske mye blomstring på voksklokken/Månestråle i år, men de mørke kantene på bladverket viser at det er høst, den starter jo blomstringen så sent. Nederst i venstre hjørne Hasselurt. 

Har to Barlind som jeg har stammet opp i år, de er jo dekorative. Foran har en grønnkål veltet, er vel på tide å høste litt mer. 

Bilde er fra nederst i hagen og oppover mot drivhuset som skimtes bak den høye vintergrønne. Bak der igjen naboens hus.

For noen uker siden fikk jeg avleggere av en bredbladet Bambus, takk Reidar, hans plante var kanskje en fire, fem meter høy, denne lille avleggeren får stå i en krukke så lenge. 

Om et par dager er det meldt fint vær igjen, og da blir det nok litt mer jobbing i hagen, hadde vært kjekt å få litt mer ferdig før vinteren. 
Ha en fin ny uke!

10 kommentarer:

  1. Du bor nok i det rette klima for hortensia. Dingeldangelbusk er i grunnen et beskrivende navn på den :)
    Ha en fortsatt fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mange som har store, flotte hortensiaer her, mine er mer beskjedne, men fine allikevel. :)

      Slett
  2. Fine bilder fra høsthagen din. Jeg liker så godt busker med røde høstfarger.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig stemningsskapende. Drømmer om en japansk lønn som blir rød om høsten, men tror det blåser for mye her. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Benved har en så fin röd färg. Malvan är en favorit, har en som står i knopp, de är lite rangliga, och behöver få lite stöd av andra växter. Vacker hortensia. Du har mycket fint i din trädgård. Idag är det sol, hoppas få mina blomlökar planterade.
    Ha det gott / Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Kjøpte noen løker i helgen, men her er regn og altfor vått til å gjøre noe i hagen i dag, men håper jeg skal få til et par timer etter jobb i morgen. :)

      Slett
  4. Ja, det ligner efterår, men det er stadig fine temperaturer. Benved og rådhusvin får så flotte farver, men det pynter jo også med lidt blomster ind imellem!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser ut til å bli en ny, flott dag her, da blir det hage etter jobb :)

      Slett
  5. Vackra färger i alla bilderna men tänker att Chisandran ändå är mest spännande med sin nästan vitgula nyans. Kanske för att den är mer ovanlig.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en hyggelig klatreplante, selv om blomstringen er veldig liten, og bladverket er veldig spesielt utover høsten. :)

      Slett