søndag 9. oktober 2022

Dyr i hagen

 Noen av dyrene i hagen tar mer oppmerksomhet enn vi liker, for eksempel vepsene som laget bol i en fuglekasse, og ikke bare bol inni kassen, men det tøt ut i alle sprekker. Skummelt. 

Det er kanskje ikke pk, men de måtte faktisk bort, ellers pleier dyr i hagen å bli veldig godt behandlet. 

Hva sies om denne typen her? Dette er fra hagen på fjellet, jeg har aldri sett den verken før eller siden, men den skal være vanlig i hele landet, en Humblebille, altså en bille som later som den er en humle for å beskytte seg. Jeg tror den er fotografert bakfra, men tegningene ser jo ut som øyne syns jeg. 

I fjor hadde vi først to, så ett pinnsvinn. Tror det overvintret her i hagen, og så et pinnsvin for noen uker siden, kanskje det har vendt tilbake. Ikke sett siden, det er i det hele tatt imponerende at pinnsvinene kommer inn her, for det er en del murkanter, trapper og så videre. 

Noen planter tiltrekker seg insekter mer enn andre, denne sommerastersen er vel sånn midt på treet, tror jeg. 

Var ikke så veldig deilig å gå rett inn i dette edderkoppnettet for en liten stund siden, den hadde spunnet det midt i døråpningen til drivhuset, jeg ødela det litt også. Glad jeg hadde håret i hestehale. 

Noen dyr raserer hagen mer enn andre, sneglene snakker vi ikke om, men disse to, Russel Terrierene Oscar og Zelda, som jeg av og til passer for datteren min. De er veldig koselige, men når de har ball eller pinner å leke med går det hardt ut over bedene. Her er de med og jobber i drivhuset. 

I dag har det vært en flott dag i hagen, og jeg har fått gjort mye med et av prosjektene mine, mer om det siden, det gjenstår en hel del, så jeg håper været holder seg like fint. 

Ha en fortsatt fin helg!

10 kommentarer:

  1. Ja, noen dyr kan gjør mye galt i en hage, men de fleste er jo hyggelige å ha på beøk. Pinnsvin ønsker jeg meg her, men har aldri sett noen i nærheten her noen gang.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart, blir det for kaldt om vinteren? Må innrømme at jeg ikke vet så mye om pinnsvin. :)

      Slett
  2. Veps er det verste jeg vet også, de er rovdyr. Pinnsvin er bare søte, det var også hundene som er på besøk.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hundene er veldig søte, og spesielt Oscar er veldig glad i å spille fotball, spiller med ham jeg også, så det er min egen feil at bedene blir ødelagt. Zelda liker å lage seg stier gjennom bedene, det er jo litt søtt. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Getingar önskar jag mig inte i trädgården. Det har varit färre av dem i år. Humlor har vi haft många besök av och de får gärna vara på besök. Humlebaggen har jag sett några få gånger hos mig, så den är inte lika vanlig som de andra flygande besökarna. Det är många år sedan jag såg en igelkotte, saknar dem. Så söta hundar.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har ikke vært så mange veps her heller de siste årene, bortsett fra dette vepsebolet, savner dem ikke. :)

      Slett
  4. Det er dejligt at følge både plante- og dyrelivet i haven. Men både hvad planter og dyr angår, er der jo invasive arter, man helst vil være foruden. De to gæster er søde. Hvis det går ud over bedene, når der leges med bolde og pinde, er du vel heller ikke selv uden skyld ;-)

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, de klarer det egentlig helt selv, men ja, det hender det går litt vilt for seg når jeg er involvert også. :D

      Slett
  5. Ja det finns en hel del nyttiga djur i trädgården! Hellre en igelkott än en huggorm :)
    Härliga bilder du bjuder på...
    Höstkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig i det, for å si det sånn, hvis jeg hadde sett en orm (uansett hvilken) i hagen her så hadde det vært slutt på hagingen med øyeblikkelig virkning :D

      Slett