tirsdag 30. august 2022

Perovskia og Blodslirekne

Den blå Perovskia og rød og rosa Blodslirekne gir en fantastisk sensommer og høstblomstring, skulle bare ønske at jeg hadde plass til dem flere steder i hagen. 

I det bedet jeg kaller Tassebedet (fordi kaninen Tass hadde huset sitt her mens han levde), har jeg mye høye planter, blant annet den rosa Blodslirekne og den blå Perovskia. 

Denne blodslireknen blomstrer i en tue som stadig utvider seg, den vokser kontrollert, tett og fint og slipper ikke ugress opp gjennom planten. Begynner vel å blomstre i august og holder på langt utover høsten. 

Perovskia har en fantastisk farge, og jeg syns den passer godt sammen med rosa. 

I motsetning til Blodslirekne, som holder seg oppreist uansett vindstyrke, så legger Perovskia seg lett ned i bedet, men det går selvsagt an å binde den opp. 

Her har den lagt seg ned mot en liten tue med gress (Hakonechloa macra Aureola), som ser ut til å trives bedre etter at jeg flyttet det mer i ly for vinden. 

I dette bedet satte jeg også disse små alliumene i fjor høst. Er jo vant til at løkblomster kommer litt tidlig på sommeren, men disse begynte så vidt blomstringen i slutten av juli, og står fortsatt fint. De heter Allium Sphaerocephalon. Bak skimtes rosen Heritage, som jeg syns har veldig tynne greiner som fort legger seg ned, selv om jeg har prøvd å binde opp. 

Som undervekst på denne siden av bedet (der blodslireknen ikke vokser), trives vanlig Oregano, den har tatt seg hit på egen hånd fra urtebedet på terrassen, men får lov å bli. 

Sammen med den lilla sommerfuglbusken har jeg en rød Blodslirekne med ganske tynne blomster. 

Mens jeg i dette bedet på nordvestsiden (i vinden) har en rød Blodslirekne, jeg trodde det var den samme som i forrige bildet, men denne har mye fyldigere blomsteraks. Det lyse grønne gresset i bakgrunnen er Elefantgress, gleder meg til det får etablert seg skikkelig. 


Før hadde jeg en stor Selinum i Tassebedet, men da jeg flyttet den litt så forsvant den, mistenker at den ble kvalt av blodslireknen. I år har det heldigvis etablert seg et eksemplar i et annet bed (den sprer seg med frø). Dessverre blir jeg nødt til å flytte denne også (den har sådd seg mellom Steinrosen og Winchester Cathedral, og det går jo ikke, håper flyttingen går bra denne gang, er ikke helt enig med meg selv om jeg skal flytte den nå, eller til våren (flyttet den om våren sist, da den forsvant, men vet ikke om det hadde noe å si). 

Vi har et fantastisk vær for tiden, flott å holde på ute i hagen, skulle bare hatt mer tid, men jobben må jo også ha sitt. Jeg holder på med et nytt bokprosjekt, dessverre ikke en hagebok, men en fagbok om jenter som driver med styrkeidretter. 
Ha en fortsatt fin uke!

10 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Här fick jag tips på mycket fint som blommar nu. Tror min dotter har samma sorts allium som är veka i stjälken och ligger ner. De är vackra men det bli rörigt i rabatten. Temperaturen har blivit svalare hos oss, så nu går det att vara ute i trädgården och få någonting gjort.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint. Ja, de legger seg litt ned, men jeg laget et lite "gjerde" til dem, og det fungerte fint. :)

      Slett
  2. Det er mye fint som blomstrer hos deg nå på sensommeren. Perovskia er en plante som neppe klarer seg her dessverre. Fargen på den er så vakker.
    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det står at Perovskia er herdig til H3, men det kan jo bety så mye. Jeg prøver meg litt av og til på H1-2 her, men det er like ofte det ikke går som at det går. Jeg er vel en kald sone 2 med mye vind og våte vintre. Heldigvis er det alltid noe som går, og Perovskia har klart seg fint. :)

      Slett
  3. Det er nogle flotte sammensætninger du viser fra dine bede netop nu - og vejret ser også helt dejligt ud! Jeg jeg kender slet ikke navnet 'lirekne' og Google vil ikke oversætte det for mig, men mon ikke det er den vi kalder pileurt? Flot plante i hvert fald! Held og lykke med dit nye bog-projekt!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ser det kommer opp noe når jeg googler Pileurt, men syns ikke det ligner der jeg som hastigst kikket innom. Den rosa Blodslirekne heter Persicaria ampl. Rosea, og den røde heter Persicaria amplexicaulis Blackfield. (Begge de røde faktisk selv om de ser helt forskjellige ut. :)

      Slett
  4. Jeg kikket litt bakover hos deg, og la merke til at blåregnen blomstret litt (forrige innlegg). Det er en ønskeplante hos meg som ikke hat fått blomstring i det heletatt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har jo min under tak, men det tok mange år før blåregnen blomstret. Vanligvis blomstrer den om våren, og så igjen en gang på sommeren med litt mindre blomstring. I år blomstret den som vanlig på våren, men så har den blomstret litt i hele sommer. :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg! Jeg er så glad i blomsterspir. De er så fine å kombinere med andre former. Lyseblått og rosa er veldig fint. Fargene fremhever hverandre. Morsomt å se dette. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er nesten ingenting som er kjekkere i hagen enn å prøve nye planter som innfrir så mye som Blodslirekne. :)

      Slett