tirsdag 9. august 2022

Hagen i juli

Ja, jeg er klar over at vi er langt uti august, men nå har jeg vært borte fra hagen i to uker, og lengter hjem, heldigvis går turen vestover om ikke så lenge. 

Denne klematisen, Manshurica plantet jeg her for mange år siden, første vinteren forsvant den, men etter at jeg laget skyggebedet dukket den opp igjen i fjor, den vokser helt i utkanten av bedet. Bak vokser Vierhortensia Strong Annabelle, som ble flyttet hit fordi den ikke trivdes der den stod, her seg det ut som den trives veldig godt. 

Strong Annabelle lener seg fram i lyset, mens klatrerosen New Dawn skimtes i bankgrunnen. 

New Dawn ser ut til å trives bedre her enn i sørveggen, når den er ferdig blomstret, eller til våren skal jeg binde den enda bedre opp. I bakgrunnen skimtes også klematis Hagley Hybrid, som bare såvidt hadde begynt blomstringen da jeg dro. 

I det nye bedet på nordsiden leker den rosa fløyelstjæreblomsten seg, bakenfor står Storkenebb Philostemon. 

Storkenebb Philostemon blomstrer heldigvis lenge. 

På planteloppemarkedet til Haugesund hagelag kjøpte jeg denne, Kongslys, virkelig vakker i dette bedet. I bakgrunnen skimtes både bronsefennikel og grønnkål. Det går godt an å ha prydvekster og nyttevekster sammen. 

Martagonliljen som jeg snuppet fra mine svigerforeldres hage da huset skulle selges, dette bildet er fra tidlig i juli, og nå er disse selvsagt avblomstret. 

Rosen Leonardo da vinci har blomstret fanatastisk i sommer. Jeg måtte flytte den i fjor fordi den druknet i plantene rundt, men en meter lenger ut i bedet trives den skikkelig godt. Disse blomstene er nok avblomstret når jeg kommer tilbake, men jeg vet jo at den kommer igjen. 

Det er kanskje ikke så godt å se på bildet, men helt ytterst i sørgrensen av hagen slynger rosen Lykkefund seg, de lilla i forgrunnen er høststorkenebb. 

Tidligere i sommer kjøpte jeg en Solbærsalvie, den står i en krukke på et bord på terrassen, og blomstene lyser opp. Må overvintres frostfritt, får se hva jeg gidder. 

Anne i hagenvaar hadde jo noen flotte bilder av røde Flittiglise tidligere i sommer, så da jeg så disse på salg ble jeg inspirert, selv om jeg ikke har hatt så god erfaring med dem her tidligere (tror det blir for mye regn, men nå prøver jeg i krukke). 

Siste bildet blir av den aller minste gunneraen, krypgunnera, de er ganske herdige her i sone to, klarer seg godt, og sprer seg her på den kalde nordsiden. Enklere å få til enn hasselurt. 
Ha en fortsatt strålende augustuke, jeg gleder meg til å komme hjem, og håper at finværet varer. 


20 kommentarer:

  1. Heldige deg. Finværet er helt fraværende på mine kanter, men jeg slipper å tenke på vanning denne sommeren.
    Litt av hvert i blomst. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Syns vi har hatt en ganske fin sommer her, men har ikke vært nødvendig med så mye vanning her heller. :)

      Slett
  2. Jeg misunner alle som får regn. Regnet har sluttet å komme hit :(
    Nydelige blomster hos deg. Flittig Lise får ikke jeg til heller.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hos oss pleier det å bli for mye regn, men litt er alltid greit. Forstår godt at du blir lei av å vanne. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Jeg har hvit og rosa flittiglise, men har ikke sett rød i salg her. Mine står i skygge og blomstrer fint. Mye fin blomstring hos deg.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Flittiglise er egentlig veldig fine sommerblomster, om en bare kan få dem til å trives :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Du har trädgården full av vackra växter. Franskt Kungsljus har jag i samma färg som din. Tog frön och sådde flera, nu finns den på flera ställen i trädgården. Köpte en med bronsfärgade blommor i vår, den har inte blommat, men hoppas att den gör det nästa år. De är vackra.
    Ha det bra /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, en ny erfaring for meg. Har forstått at de sprer seg, og det håper jeg at de gjør her også, men skal prøve å se om jeg får tatt frø (ikke alltid det går her om det har regnet mye). :)

      Slett
  5. Bare hyggeligt med et tilbageblik på juli, som gik så hurtigt. Ude godt men hjemme bedst! Det er ikke så tosset at længes hjem efter ferien. Du får sikkert meget at gøre i haven, men det er jo bare fordi den også har savnet dig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Alltid kjekt å komme hjem til hagen, og den har alltid forandret seg, og ja, jeg regner med at det er en del å gjøre der :D

      Slett
  6. Ja det bliver dejligt at komme hjem, det er altid spændende at se, hvad der er sket, mens du har været væk. Ingen tvivl om at det du viser nu, er afblomstret, når du kommer hjem, men mon ikke der er kommet noget nyt.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det tror jeg helt sikkert. Flere roser hadde ikke blomstret da jeg dro, og noen stauder var helt i starten. Alltid spennende å ta en runde i hagen etter tre uker borte, og alt er nok helt overgrodd :D

      Slett
  7. Hei Ingeborg!
    Det er himla godt å ha bilder av hagen når en er borte fra den,og savner den. Solbærsalvia har vi også. Liker så godt den klare røde fargen. Det er lett å ta stiklinger av den. Da tar den mindre plass. Tenk å ha Gunnera i hagen!
    Så innmari hyggelig at du ble inspirert av Flittig Lise. Den blomstrer fremdeles fint her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Da skal jeg prøve å ta stiklinger av solbærsalvien. Veldig spent på Flittiglise når jeg kommer hjem, kjøpte tre til sammen, og alle hadde mye knopper. :)

      Slett
  8. Svært blomsterrik julihage! Det kongslyset sådde jeg for noen år siden. Kommer trofast tilbake hvert år, også hos de som fikk av overskuddet.

    SvarSlett
  9. Hvor er den fin, din lille gunnera. Du skriver, den er nemmere end hasselurt. Skal den ikke dækkes med måtter om vinteren ligesom de store gunnera? Hvor høj bliver den?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg dekker den ikke om vinteren, og den har klart lange perioder med minus ti, og også minus femten. Først trodde jeg at den trengte god drenering, men det gjør den ikke. Den blir ikke mange centimeterne høy, kanskje mellom fem og ti, avhengig av hvor mye jord den står i. Jeg har kanskje hatt den i bortimot ti år.

      Slett
  10. Hei Ingeborg.
    Så mye fint som blomstrer hos deg. Hagerly Hybrid skal visst kunne gå her hos meg også. Jeg har plantet den - så nå får jeg vente å se.
    Ha ei fin helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Nå er jeg hjemme igjen fra ferie, og det spesielle var at mye av det jeg la ut her fra før jeg dro fortsatt blomstret, men jeg har en del deadheading å gjøre. Hagley Hybrid er en flott klematis, håper du får den til. :)

      Slett