lørdag 5. februar 2022

Hvite blomster gjennom året

Her kommer noen av mine hvite blomster. Den hvite blomstringen begynner selvsagt nå, med snøklokker og klosterklokker. 

Nå begynner hagen og fylles med klosterklokker, sånn ser de ut nå ...

... og sånn kommer de til å se ut om noen dager eller uker, avhengig av været. Akkurat nå er det kaldt og blåsende med vekselvis sludd, snø og regn, men ikke frost. 

Etter hvert vil snøklokkene komme hit i utviklingen, det er ikke så lenge til. 

Julerosene står i knopp, og jeg tror nok det må litt varme, eller i hvert fall sol til før de blir som disse. 

Primulaene har begynt å komme igjen, de rosa og blå, men jeg har ikke sett noen hvite foreløpig. 

Det er ikke så kjempelenge til hvitveisen kommer, dette bildet er fra midten av april i fjor. 

Det finnes jo så mange fine hvite narsisser, som for eksempel denne, som heter Bridal Crown. 

Den hvite saxifragaen vokser i små lommer i trappen opp til huset. Dette bildet er tatt i slutten av april.

Denne hvite tulipanen heter Mount Tacoma. 

Mot slutten av mai kommer fuglestjernen, den er litt irriterende fordi den får et stort kjedelig bladverk før det visner ned og blomstene kommer, den er fin å plukke i små, søte buketter. 

Dette bildet av Myske er tatt i juni, den liker seg i skyggen, bladverket visner ikke helt ned, og den er spiselig. 

I fjor var denne potentillaens første sommer her. Har alltid tenkt at det er en kjedelig busk, men egentlig er den ganske fin. Her den står er det ganske mye skygge. 

Denne heter Matrem, en søt liten "prestekrage". 

I nordbedet på vei opp til huset vokser en hvit og rød Arendalsspir. Bildet er tatt i juli. 

For noen år siden plantet jeg en Trebladgillenia, og i fjor var den veldig fin. Bildet er fra juli. 

Dette er Balsam, den og Matrem ligner ganske mye på hverandre. 

Jeg liker å ha hengelobelia i krukker, her en hvit, men jeg pleier også å ha en lyseblå. Dette bildet er tatt i slutten av august. 

I kanten av den store lyngen ved siden av utestuen vokser også en hvit klokkelyng, Bildet er tatt i slutten av august. 

Sommerasters White Princess er en veldig søt sommerblomst. 

Selinum tiltrekker seg insekter. I fjor flyttet jeg den og fikk ingen blomstring, håper den kommer igjen i år. 

En av mine hvite roser heter White Cover, den blomstrer helt til frosten kommer. 

I år har det skjedd noe merkelig. Dette bildet er fra i dag, det er Krokus. Den pleier jo ikke å blomstre så tidlig som dette, men jeg tror rett og slett den lange kuldeperioden vi hadde i desember har forvirret den litt. 

Nå har jeg endelig fått kjøpt meg et plantelys og i dag har jeg flyttet alle overvintringsplantene ut av mørket og kulden i en del av kjelleren, og inn i et rom med litt mer varme (ikke mye), og altså satt inn plantelys. Om det virker vet jeg ikke, plantelys er helt nytt for meg. Håpet er at jeg skal slippe å ha tilvenningen i stuen. 

I dag har jeg også satt enda flere vårløker i krukker som har blitt ledige i løpet av vinteren. Løkposer til en tier kan en ikke si nei til, selv om jeg ikke kan forvente at alle skal gi blomster. Jeg har satt løker i januar før, med hell, men aldri i februar. Så får vi se.
Ha en fortsatt fin helg. 

20 kommentarer:

  1. Så mange fine hvite blomster og busk du har i hagen, de lyser alltid godt opp. Alle mine løker er heller ikke kommet i sine potter, det er ikke hagevær for tiden.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. I går var det ruskete, men jeg fikk lurt meg ut litt inn i mellom bygene allikevel. I dag er det fint, men blåser. Var i drivhuset og pottet om to inneplanter, fikk litt lyst til å være ute lenger. :)

      Slett
  2. Hvidt er jo sådan set meget elegant og byder på alverdens variationer henover sæsonen. Det er en fin kavalkade du har lavet her, og hver tid på året har sine hvide skønheder.
    I øjeblikket nyder jeg vintergækkerne, men det er godt nok tidligt dine krokus 'stået op'!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, krokusen pleier å være ganske sen her. Det er hyggelig å følge med på snøklokkene, hvordan de vokser og utvikler seg for hver dag som går, nesten uansett hvor kaldt det er.

      Slett
  3. Ja, du har mange flotte hvite blomster. White Cover var helt nydelig. Det var da veldig tidlig med krokus alt nå!
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig tidlig, min hage pleier å være sen. Må følge med på dem og se hvordan det går.

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Så många fina vita blommor. Klosterklockan är en favorit, försöker att få den att trivas, men har inte lyckats.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Alle klosterklokkene stod her da vi overtok hagen for nesten 27 år siden, men jeg har nok flyttet dem litt rundt. :)

      Slett
  5. Det var en fin, hvid billedserie :-)
    Jeg har også meget tidlige krokus, og din teori om, at det var decembers kulde og varmen lige siden, der har forvirret dem, er god.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, får bare håpe at de klarer seg i det veldig ustabile været som i hvert fall er her for tiden. :)

      Slett
  6. Vacker kavalkad av vita blommor genom säsongen. Jag blir alltid förvirrad av namnen på de första vårlökarna mellan Norge, Danmark och Sverige. Men när jag ser dina Leucojum kommer jag på att jag måste se om de är på väg upp. De brukar vara nr 3 här efter Eranthis och Galanthus.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi skulle kanskje brukt latinske navn mer, men så er det vanen da. Snøklokkene kommer først hos meg, og klosterklokkene følger med et stykke på vei, men de utvikler seg mye senere. :)

      Slett
  7. Noen hvite har jeg ikke hørt om, og andre har jeg. Deriblant Gillenia som jeg har prøvd å formere med frø fra min egen plante. Men frøa ville ikke spire, og jeg må visst heller dele opp litt av rota. Jeg synes den er så fin at jeg har lyst på flere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig, jeg har også lyst på flere av den, men ikke prøvd å så, hadde håpet at det bare skulle dukke opp noen flere planter i nærheten, men da kan jeg ikke forvente det. Håper du får til å dele :)

      Slett
  8. Vakker hvitt knippe du presenterer:)
    Jeg er alltid så glad for de første hvite blomstene som dukker opp -snøklokkene. Bringer håp om lange og gode hagedager:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir liksom litt vår når snøklokkene kommer, uansett hvordan været er :)

      Slett
  9. Jeg holder så meget af hvide blomster, så jeg har nydt din årskavalkade. Gillenia har jeg aldrig haft i haven, men den er så smuk. Dyrker du den som sommerblomst, eller kan den overvintre?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kan overvintre. Jeg har hatt den siden 2018, men vet ikke helt herdigheten, jeg er ca sone 2 her. :)

      Slett
  10. Hei! Så mange hvite blomster du har. Det er morsomt når hvite tar over etter hverandre. Særlig augustkvelder er de hvite synlige. Hvitt er den siste fargen som forsvinner. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er superfint når det hvite lyser opp både i skyggene og i mørket. :)

      Slett