lørdag 26. februar 2022

Innramming av bed

 Det kan være vanskelig å finne den mest praktisk innrammingen av et bed, jeg har prøvd med kulesteiner (fungerer ikke i forhold til ugress), marktegl som klipperen kan gå oppå (fungerer ikke uten solid unnerlag ellers forsvinner steinene bare ned i jorden, gresset går over og inn i bedet). Bare plen (lettere å luke, men krever manuell fjerning i tillegg til klipper). Jeg skal ikke påstå at denne innrammingen fungerer heller, men den er i hvert fall fin, syns jeg. 

Oppi bedet bor blant annet Hurdalsrosen, den ble flyttet hit høsten 2020, jeg var veldig overrasket over at den klarte seg. Her var det ingen nedklipping, bare flytting. 

Bedet fra litt avstand før det ble luket i bed og mellom hellene som omkranser bedet. Selve kanten er laget av toppen av den vedfyrte "vaskegreiene" i det gamle vaskerommet i kjelleren. Skjellene er limt på. 

Dette bildet er fra mai med tulipaner (praestans van tubergen) og hvite perleblomster (white magic). 

Litt tidligere i mai.

Sent i april. Skjellene er funnet i sjøkanten over år. 

Dette bildet er tatt 31.12.21, altså sist nyttårsaften. Problemet i bedet er at det har spredt seg krypfredløs her, det er umulig å få bort. 

Bildet er tatt etter en haglstorm i midten av februar i år, krypfredløsen holder ut det meste. 

I dag har jeg vært i drivhuset og sådd litt, både litt som skal få være der ute og komme etter hvert som varmen kommer. Og noen få som må ha hjelp innefra. For eksempel Klokkeranke, med frø fra frøbiblioteket, som jeg er veldig spent om vil spire. Selv har jeg aldri fått spiredyktige frø på mine. Har sådd litt tomat og paprika også, selv om jeg mistenker at det egentlig er litt for tidlig. 

Gleder meg til å se hvordan det går med Hurdalsrosen i år, ha en fortsatt fin helg!

14 kommentarer:

  1. Krypfredløs er et fryktelug ugress, og jeg har det jeg også. Jeg fikk det når jeg kjøpte et lass med jord.
    Heldige deg som kan bruke skjell til innramming av bed, for de er så flotte å bruke til det.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, må bruke det vi har, og kysten er full av skjell. Angrer på at jeg tok krypfredløsen inn i hagen, jeg visste jo at den spredte seg, og trodde at jeg hadde kontroll, men plutselig var den over alt. Jeg får vel bare lære meg å overse den :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Har provat med en stenkant, och de brukar sjunka in i jorden efter ett tag. Men din snäckkant är fin. Har mest bara en kant som jag kantskär under säsongen, och det fungerar bra. Har funderat på en metallkant, men får se om jag gör det. Funderar hur det blir då man skall klippa gräset.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også tenkt på en metallkant, men slått det fra meg, både i forhold til gressklipp og hvis en skulle komme til å trå på den. :)

      Slett
  3. Er enig i at det er vanskelig å finne gode måter å hindre ugress å komme inn i bedene, Jeg har ikke funnet andre løsninger enn å spa rundt bedene.

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, jeg er altfor slapp med å spa rundt, en stor fordel er jo at bedet blir større og større uten at noen kan si at en har laget et større bed :D

      Slett
  4. Åhh den där snäckkanten gillar jag :) Så fint!
    Önskar dig en solig söndag...
    Vårkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker den jeg også, sol er det her også, men kald vind, så bortsett fra en tur har det ikke blitt så mye i hagen. :)

      Slett
  5. Hurdalsrosen er så smuk. Det var godt, den klarede flytningen. Til sommer må du vise et billede af den igen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  6. Det er en rigtig fin indramning. Jeg har ingen græsplæne, så jeg har heldigvis ikke brug for indramning af bedene, for jeg kan sagtens se, at det kan være vanskeligt. Her er de helt automatisk indrammet af fliser og stier.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Du er heldig som ikke har gressplen, gresset kommer inn over alt, men jeg klarer ikke helt å kvitte meg med plenen heller. :)

      Slett
  7. Känner igen dina funderingar kring kanter på rabatter så väl... Och finns det något som fungerar över tid? Har inte hittat något bra ännu. Men grävda kanter är alltid snygga.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg startet med marktegl da jeg anla bedene, men de har jeg fjernet for lengst, tror den eneste måten å få et effektivt skille er å lage en murkant, det har jeg ikke orket foreløpig, og da blir det ikke så enkelt å utvide bedene heller :D

      Slett