mandag 21. februar 2022

Snø i hagen og frøbibliotek

Følte litt at vi var på vei mot våren, men plutselig og uventet begynte det å snø på lørdag, og fortsatte på søndag, akkurat når jeg hadde tenkt at det så vidt går an å begynne i hagen. Fortsatt mye snø i dag, men får vel holde ut litt til.

Kanskje få ryddet litt i drivhuset, og begynne å så litt. Jeg har for eksempel fått tak i noen Klokkeranke-frø på biblioteket, og de skal vel sås tidlig. Haugesund Folkebibliotek har startet frøbibliotek, og det tror jeg flere andre biblioteker har gjort også. Det er noe å sjekke ut. En låner frø, og leverer frø tilbake til høsten, hvis det blir noen frø da. Kan jo levere frø fra andre planter også.  

Knoppskytingen på trepeonene er i full gang. 

Kjøpte en Kalmia i høst, som havnet i denne krukken. Jeg har en fra før av også, men tror dette er en annen sort. Begriper ikke hvor jeg har gjort av lappen, trodde den var behørlig registrert, men nå må jeg ut på leting igjen, det er ikke første gang. 

Klosterklokker

Det er mange tuer med klosterklokker og snøklokker i hagen nå. 


I år er det første året på lenge at det har vært noe Primulablomstring, bortsett fra et par rosa blomster, men nå har i hvert fall denne blå begynt. Har ikke sjekket hvordan det går under snøen. 

Julerosene har blomstret en stund. 

Snøklokketopper

Lykkekløveren stod full av lus nede i kjelleren, så jeg satt den ut rett før snøen kom, uten tilvenning, men det ser ut til å gå bra. 

Her er det snø og regn og vind, og litt sol, for tiden, temperaturer rundt pluss/minus null. Det er jo fortsatt vinter, men nå vil jeg ha vår!

Ha en fin, ny uke!

18 kommentarer:

  1. Frøbibliotek......på biblioteket er helt nytt for meg. Kjekt påfunn.
    Ellerst ser jeg at du berger trepion ute gjennom vinteren. Jeg har prøvd noen ganger, men de dør etter en vinter eller to.

    SvarSlett
    Svar
    1. Første året med frøbibliotek i Haugesund i år. Jeg har 3 trepeoner, en hybrid Bartzella, som jeg har hatt i noen år, som foreløpig ikke har blomstret, men som vokste mye i fjor. En suffruticosa Yin Hong Xiao Dui som jeg kjøpte i høst, og en som også heter suffruticosa, men som ikke hadde noe annet navn på etiketten, men i hvert fall har en annen farge på bildet, og som ble plantet i forfjor. Er veldig spent på om det blir noen blomster på dem. :)

      Slett
  2. Hei, så mye fint som blomstrer hos deg allerede! Da var det jo kjedelig med snø. Håper det går bra med plantene, og at våren snart er på vei igjen.
    Frøbibliotek var ikke dumt!
    Fortsatt fin uke :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, får håpe snøen forsvinner fort og at jorden får tørke opp litt. :)

      Slett
  3. Kjedelig med snø ja, og spesielt hos deg hvor alt var kommet så langt. Frøbibliotek hørtes smart ut hvis det fungerer med å få tilbake frø da :)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Retur av frø er frivillig, så det blir spennende å se, men vi hjelper nå litt til i hagelaget. :)

      Slett
  4. Interessant eksperiment med frøbiblioteket.
    Bortset fra sneen, der viser, at det er vinter, har du ganske mange forårsblomster, så når først den sidste sne er væk, må det gå hurtigt.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er alltid så spennende å vente på den dagen varmen kommer og alt eksploderer. :)

      Slett
  5. Øv! Sne igen hos dig, og så nu hvor det er begyndt at blomstre... Hold ud! - kan jeg bare sige.
    Et frøbibliotek har jeg aldrig hørt om, men det er da en rigtig god idé! Håber du får lavet nogle nye frø til biblioteket.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har "lånt" noen klokkerankefrø, de klarer jeg nok ikke å få modne frø av, men så blir det noe annet. :)

      Slett
  6. Hej INgeborg!
    Det ser så fint ut med både snödroppar och snöklockor. Jag fick syn på blåsippsknoppar, innan snöovädret. Nu har vi mer snö än vi haft på hela vintern. Hur går det med trädpionen nu, hoppas den klarar sig. Vi hade en solig fin dag idag, riktigt vackert med ren vit snö.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg tror det går fint med trepeonene, var strengere vinter i fjor. I natt har all snøen som kom i går regnet bort, så nå er det bare noen flekker igjen med gammel snø. I dag er det fire plussgrader så det går framover. :)

      Slett
  7. Ja, sånn kan det gå, gitt.
    Frøbibliotek høres jo helt fantastisk ut! Ha en fin kveld,
    hilsen Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Snøen er borte, ligger bare litt sludd i krokene fra i natt. :)

      Slett
  8. Din lykkekløver er sej, hvis den uden tilvænning kan klare at komme ud i haven. Men det er ikke sjovt at have lus på planterne indenfor, så jeg forstår godt, du satte den udenfor.
    Det lyder som en glimrende ide at bytte frø på biblioteket.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ser ut til at den klarte den brå overgangen fint, og snøen også, som heldigvis er borte nå. :)

      Slett
  9. Fröbibliotek - suverän idé tänker jag. Du har fina vårtecken trots snön. Här har snöat i flera omgångar i veckan men dagtid har det mesta sen töat bort. Men det gör det för blött och kladdigt för att börja med något ute.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det må tørke opp her også, utrolig hvor vått det kan bli, selv i skråninger. Tenker jeg skal starte med litt klipping, i dag var jeg litt i drivhuset, men det var for kaldt ellers, veldig mye vind fortsatt, men nå må det vel snart bli litt varmere :)

      Slett