onsdag 3. mai 2017

Plante for skygge

Kan fuksia være verdens beste skyggeplante? Det er ikke det at den ikke liker seg i sol, men den blomstrer like flott i skyggen, i full skygge også, og den tåler kald skygge. Vind kan det være litt verre med, det hender at greiner knekker, spesielt på hengende varianter, og den trenger mer vann enn den ser ut til, men alt i alt tror jeg at det er min favoritt for skyggen. En flott plante både for krukke og bed.

Ikke rart at blomstene på fuksiaen blir kalt for ballerinaer.

Jeg oppbevarer fuksiaene i et kaldt rom i kjelleren, et år oppbevarte jeg dem i et kaldt drivhus over vinteren, delvis innpakket i isopor, men det ble for skummelt, selv om de overlevde. Målsettingen er å få alle over i lette sinkkrukker, for de blir ganske store og tunge etter hvert. 

Jeg har litt forskjellige sorter og farger, men selv om intensjonen er å registrere og huske navnene så går det gjerne litt i ball allerede ved første ompotting, da forsvinner ofte navnelappen. Hvis de da i det hele tatt har et navn ved innkjøp. Det er dessverre ikke alle planteprodusenter som forstår at vi gjerne vil vite hva plantene vi kjøper heter. 

Denne blå er den eneste jeg har kjøpt på postordre. Jeg har sett diskusjoner rundt blåfargen og at den ikke er blå, men jeg vil nå si at den er så godt som blå, blålilla i hvert fall. Det er den samme som er under. Blue Sarah heter den. Den skal være vinterherdig ned til minus 5 uten tildekking og minus 15 med, men det har jeg aldri testet. 

Som med hortensia skal PH-verdien i jorden ha noe å si for blåfargen.

Jeg bruker alle slags krukker, små og store. Men vil du ha dem i bedet går det også fint, og de er sneglesikre. 

Disse som har smale blomster lurer jeg på om jeg kan ha kjøpt hos Hagemo, en gang de har vært og holdt foredrag i Haugesund hagelag. Tror det er den samme som er under, men finner ikke navnet i farten. 
Fuksia er mer herdig enn ryktet tilsier. Den tåler godt litt frost på høsten, men på våren må den selvsagt herdes som alle andre planter som har overvintret inne. Men den kan komme mye tidligere ut enn for eksempel pelargonia.

Noen er kraftfulle, andre søte som sukkertøy.

Alle mulige fargekombinasjoner. 

Noen har store skjørt, og noen små, som denne.

Her i kombinasjon med blomkarse, blomkarse blomstrer også godt i skyggen.

Det finnes fuksia for enhver smak, små og store blomster. Vanlige, ofte navnløse fuksiaer, er ikke så dyre nå om våren, og du kan ha dem i mange år.

Her er også en jeg tror er fra Hagemo, du finner dem på hagemoplanter.no.

Samme som over. 

De fleste fuksiaene mine står sånn at de får litt formiddagssol, men denne får litt sol om ettermiddagen. 

Sånn ser fuksiaene ut i dag. De har vært ute en stund nå, men i går begynte jeg å plassere dem rundt omkring. Det tar gjerne litt tid for da må det ryddes også, så disse står på vent. Fuksia får den store blomstringen først sent på sommeren, og så blomstrer de helt til høsten kommer. 

Fint hagevær her i Haugesund i dag også, gleder meg til å komme ut i hagen. Ha en nydelig dag uansett hvor du er.

22 kommentarer:

  1. Jeg hadde før en enorm fuchsiasamling, men pga. vanskeligheter med overvintring så ble jeg til slutt lei av lus og annet utøy de fikk ved for varm overvintring. Hagemo reiste vi til med hagelaget her og det var en opplevelse!
    Jeg synes fortsatt at fuchsia er vakre blomster, men det blir en sommerblomst for meg uten overvintring dessverre. Jeg har nok med mine camellia om vinteren :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er godt at det går an å ha dem som sommerblomster også, og cameliaene dine er jo nydelige, og sikkert vanskeligere enn fuksia. :)

      Slett
  2. Hei. Nydelige fuksia. Jeg har en venninne som har fullstendig dilla. Jeg må innrømme at den dilla har jeg ikke. Kommer nok til å kjøpe en eller to til sommeren. Ønsker deg en fin dag i hagen.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vil vel ikke akkurat si at jeg har dilla, men fra å ha bestemte meninger om at jeg ikke ville ha noe som måtte overvintre inne til at jeg oppdaget fuksiaens fortreffelighet (og pelargonia) så ble det plutselig litt ekstra ja. :)

      Slett
  3. Dette er en vakker plante som min mor hadde mange av. Hun satte dem bestandig utenfor trappa der bare morgensolen kom til, resten av dagen sto de i skyggen. Men like flotte for det.
    Jeg har aldri hatt tårer, og nå har jeg ikke så mange potteblomster lenger etter at jeg fikk hage.
    Jeg husker som barn at jeg klemte på knoppene så de sprakk,)
    Nå nytes finværet! Ha en flott maidag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt med minner, men det er litt jobb med de pottene. Holdt på å bære og prikle om hverandre i går, og må innrømme at jeg lurte litt på hva jeg holder på med egentlig. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg

    Det var da imponerende så mange Fuchsia, og med så stor variation, jeg har ikke en eneste, så tak for et nyt bekendtskab:)

    Men en god haveven har en som står ude hele året, ved ikke om det er en speciel og ny en?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Den blå over her skal kunne overvintre ute her, og da klarer den seg vel enda bedre hos deg. Jeg har en som heter Tom Thumb også, den har stått ute noen år, men den fryser helt tilbake og kommer veldig sent i blomst, så i år har jeg hatt den inne. :)

      Slett
  5. Hei; Så mange flotte Fuchsia du har. Må innrømme at jeg samler på dem jeg også. Det blir litt flere for hvert år. I år skal de få pynte opp i skyggen. Må jo ha noe fint der også :-) Takk for tipset :-) Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har lett for at det blir flere og flere når det er noe en liker. Og det er enkelt å ta stiklinger. :)

      Slett
  6. Fuchsia er flotte ! Arvet noe av en eldre mann som gjerne ville at noen som er glad i planter skulle overta dem. De er gamle og store, så jeg prøver så godt jeg kan å ta vare på dem. Ompottingen er kanskje det mest krevende.
    Ellers er det nok mest pelargonia for meg.
    Nyt våren:-)
    Eirin

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir litt pelargonia her også, hadde de ute på den første lufteturen i går :)

      Slett
  7. Ja, utrolig bra at det finnes slike blomstringsmaskiner for skygge! Må alltid ha noen. Har mer og mere sans for de med smale, små blomster :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye å velge mellom. Og det er kjekt å ha noe som blomstrer fint sent også. :)

      Slett
  8. Så flotte tårer du har! Det var litt av en samling. De er utrolig vakre! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt noen etter hvert, men ikke så mange at jeg kan kalle meg en samler. :)

      Slett
  9. Så flotte Fuksia! Hagevær her også i dag, 19+! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Og i dag, nå blir vi snart bortskjemt her vest :)

      Slett
  10. Fuksia er så flotte! Litt av en herlig samling du har. Jeg kjøpte to fuksiaer av Hagemo på Hagemessa nå, Tom Thomb og Mini rose. Det blir spennende. :) Ha en god kveld! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en Tom Thomb som jeg har overvintret ute i noen år, men den kom så sent og ble så liten at den knapt viste igjen i bedet så jeg fant ut at jeg ville overvintre den også inne. Fin er den. :)

      Slett
  11. De er virkelig vakre. Jeg har begynt å få øynene opp for de. Problemer er manglende plass til overvintring. Men i år må jeg ha noen, inspirert av deg.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg sa at jeg aldri skulle ha planter som måtte overvintre inne, men det holdt ikke etter at jeg traff på fuksia. :)

      Slett