lørdag 21. november 2015

Pelargoniaene inn i varmen

For en deilig dag i hagen. Vindstille og sol er luksus her. Ørlite frost er det, nesten litt julestemning blant alle blomstene. Og litt sommerstemning siden plenen har fått den siste klippen før vinteren, og da lukter det sommer. I går fikk den meksikanske estragonen og ullsalvien komme inn. I dag har alle pelargoniaene fått komme inn i varmen. Foreløpig står de fleste og blomstrer i trappen, mens de minste får stå i vinduskarmer uten varme under. Jeg har også pottet om alle pelargoniastiklingene som stod i drivhuset, og satt dem inn. De av agapanthus som skulle inn, potetblomsten og fire klokkeranker ble satt direkte i kjelleren, er veldig spent på om klokkerankene klarer seg. Fuksiaene har foreløpig fått komme inn i utestuen der de får stå litt til sammen med en blodbeger. En ny ladning jordskokk er også tatt opp.


Kanskje kunne de stått ute enda lenger, men en gang må de inn og med et mørke som kommer stadig tidligere er det i helgen det må skje. Jeg klipper ikke pelargoniaene ned før jeg setter dem inn, fjerner bare visne blomster og blader. Det vil si, platiniumen tror jeg at jeg må klippe litt tilbake for selv de i små krukker er blitt utrolig høye, og det samme har den ene duftpelargoniaen. 

Her i trappen får de fleste pelargoniaene stå fremover mot jul, i hvert fall så lenge de blomstrer. Noen av de i mindre potter får stå i kjølige vinduskarmer. De blir satt ned i kjelleren etter hvert som de er ferdig blomstret. 

Disse stiklingene satt jeg i plastpotter sent i høst, så de har ikke stått så veldig lenge. Men nå hadde de fått røtter som stakk ut av hullene, så i dag har de blitt pottet om en og en. Jeg setter dem på et kaldt soverom sånn at jeg kan holde et lite øye med dem fremover. Både pelargonia og fuksia er veldig enkle å ta stiklinger av. Alle pelargoniastiklingene har fått røtter.

Når en holder på ute om ettermiddagen og det begynner å bli mørkt er det koselig å tenne et lys. I denne krukken stod det inntil nylig en stor og flott hvit lobelia, hvor den har blitt av aner jeg ikke, kanskje den rett og slett ble tatt av vinden sist helg. Ha en fortsatt strålende helg, håper alle har det like fint ute som her, kanskje noen til og med har fått skiføre?

12 kommentarer:

  1. Så fine pelargonier, og så mange! Fin blomstrende trapp! Går vel fint å ha de der, til de er ferdigblomstret. Ha en strålende helg du også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, pelargonia er jo en av overvintringsblomstene som faktisk liker seg inne, de kunne også ha stått i stuen over vinteren, om jeg hadde plass.

      Slett
  2. Nydelig blomstrende trapp! Kan forstå at vindstille er luksus. Her er det sjeldent vind, så det er mye forskjellig vær i Norge ☺

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det blir en enda mer oppmerksom på gjennom bloggverdenen.

      Slett
  3. Flott blomstertrapp :-) Er nok på tide at de flyttes inn nå, her har vinteren ihvertfall kommet for fullt.
    Ha en fortsatt fin søndag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, frosten har satt seg litt her også, men fortsatt nøler jeg med å ta fuksiaene inn, men kanskje jeg må.

      Slett
  4. Hei!
    Ja, den trappa er flott. Her har de vært inne en god stund allerede. Noen ganger tenker jeg at det er for lett å ta stiklinger. Det kan fort bli veldig mange.
    God søndagskveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig, det er altfor lett å ta stiklinger. Neste år tenker jeg å sette stiklingplanter av pelargonia direkte ut i bed og se hvordan det går, de får jo stå i fred for sneglene og jeg kan jo alltid si til meg selv at jeg ikke skal spa dem opp og ta dem inn til høsten.

      Slett
  5. Kjempeflott når de står slik i kø oppover trappa!!
    Godt du fikk de inn,minusgrader og snø hos meg.
    Fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her også, minus i hvert fall. Tomatene som stod ute ble tatt inn i minusgrader, men det ser ut som de har klart seg. Med en kald sommer har de ikke blitt røde, men litt oransje. Og så far de vel resten av fargen etter hvert.

      Slett
  6. Så herlig innlegg! Fint å se deg i genser og med pelargonier, vakkert bilde. Og det ble en knallskjønn trapp! Rene sydenstemningen der inne. Jeg likte også godt det fine bildet med det kubbelyset i glasset, det var et sånt enkelt, rent og stemningsmettet vinterbilde!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Ja, jeg koser meg hver gang jeg går i trappen.:)

      Slett