torsdag 8. september 2022

Matproduksjon i drivhuset

 I år har det blitt litt av hvert i drivhuset, en ting er at jeg har hatt to takvinduer åpne i hele sommer, det har jeg aldri hatt før, og jeg har hatt drivhus i tjue år, det andre er at jeg kjøpte litt matplanter på det lokale planteloppemarkedet i vår, for en spenning en får for noen få tiere.

Det er et par tre år siden jeg på ny prøver meg på druer i drivhuset, sorten er Zilga, dette er en blå drue, og den er på god vei til å bli moden. Fargen er allerede blitt mørkere enn da jeg tok dette bildet for ikke så veldig lenge siden. Egentlig har jeg lyst til å høste nå, men er det for tidlig når druene smaker godt, men ikke har fått den fargen de skal ha?

Det har vært en jevn og god agurkproduksjon, disse agurkene er ganske små, så denne har vel omtrent riktig størrelse for høsting. Den heter Beit Alpha hvis jeg husker riktig. 

Tomatene til høyre er små cherrytomater, i den brune krukken en fikenplante som kommer fra planteloppemarkedet. Den var liten da, og selv om den har vokst mye, så kommer det nok ingen frukt i år, håper jeg klarer å overvintre den. Spørsmålet er om jeg skal satse på å ha den i drivhuset, det kan gå, men jeg aner jo ikke hvilken sort det er. Før syns jeg det var komplisert med at den trengte fikenveps for å bli pollinert, men nå har jeg lest om fikenveps i boken På naturens skuldre, og funnet ut der at mens noen fiken ikke lar vepsen slippe ut igjen og andre lar den gjøre det, så trenger ikke hobbykjøpte fiken veps lenger, hvilken lettelse. :)

Fikk en frøpakke med jungelagurk av datteren min, de slynger seg oppover i drivhuset, men noen jungelagurker har jeg foreløpig ikke sett (hun har fått én). 

God paprikaproduksjon i år, beste noensinne, selv om planten var nydelig måtte jeg toppe den så det skulle komme lys til, og i går høstet jeg den første røde paprikaen (bilde tatt, men ikke lagt inn på pcen, tiden strekker ikke til). Tror det er første året paprikaplanten ikke har vært preget av sykdom, det er frø fra vanlige butikkjøpte lange paprika. 

Har tenkt i mange år at jeg skulle prøve Physalis, men ikke kommet så langt før jeg fant en plante på planteloppemarkedet. Den har supersøte blomster. 

Fruktene er ikke modne ennå, og det er jo ikke sikkert de blir det heller, men de er uansett veldig dekorative. 

Tomatene har blitt høst jevnt og trutt, jeg har også noen store, svarte bifftomater, men de er ikke modne på en stund ennå, tror jeg. 

Jeg holder på med et støypeprosjekt for tiden, og kommer litt lenger for hver kveld, mer om det siden, blir veldig fint, så det er gøy å holde på med. 
Ha en fortsatt fin uke. 

16 kommentarer:

  1. Dine druer ser så flotte ut. Hvis de skal bli mørke blå så er det vel bare å vente litt til? Da smaker de sikkert enda bedre! Mine bifftomater ble heller ikke helt modne. De tror jeg må sås veldig tidlig hvis de skal rekke å bli tidligere modne.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Vanskelig å være tålmodig når de allerede smaker godt, men jeg prøver :D

      Slett
  2. Det er en flot mængde mad du kan få lavet i drivhuset, og det hele ser så triveligt ud. Figen er heldigvis selvbestøvende, og om et par år kan du sikkert også høste figner. Hele Europa har haft endnu en rekordvarm sommer, så jeg vil gerne tro du skal have vinduer åbne hele tiden.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er helt uvanlig at jeg må ha drivhusvinduene åpne hele sommeren her, og så klager folk over at det har vært en dårlig sommer, men nå har jeg lukket dem, har vært et skikkelig ruskevær her i dag, men nå har vind og regn løyet. Håper det holder seg sånn :)

      Slett
  3. Kjekt å dyrke spiselige saker i drivhuset, spennende med druer.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg glemte jo å sjekke om de skulle bli gode da jeg kjøpte planten, men det ble de altså. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Vad härligt med vindruvor, fin skörd av både paprika och tomater. Jag odlade djungelgurka ett år, och fick en hel del, men jag tyckte inte om smaken.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å prøve nye ting, men trenger jo ikke å gjøre det flere ganger når det ikke blir noe, og spesielt ikke om de ikke smaker godt :D

      Slett
  5. Hei Ingeborg! Så mye du har i drivhuset. Her deler tomatene plass med pelargonia. Vi kompanserer med kjøkkenhage. Det er morsomt å produsere mat.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy når det blir resultater, snart på tide å sette hvitløk også, ble ikke sånn kjempemye avling her i år, så jeg må kjøpe nye settehvitløk. :)

      Slett
  6. Det var många växter du kan skörda från. Jag har vindruvor här också men sen vi tog ner växthuset förra hösten så kommer de mogna mycket senare.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper vindruene dine blir modne da, her vet jeg faktisk ikke om de hadde blitt det, men hos deg går det sikkert fint. :)

      Slett
  7. Ljuvliga vindruvor och vilken god skörd av allt! Hösten är på gång, ja en skön årstid det också...
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint, det kommer flere og flere røde paprika også, har aldri hatt så fine paprika før :)

      Slett
  8. Det må være herligt at have et drivhus, hvor man kan gå ud at plukke af årets høst. Og du kan tilmed glæde dig til dejlige søde druer.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har blitt litt avhengig av det drivhuset, det er koselig å være der, og jeg gleder meg til druene. :)

      Slett