mandag 18. juli 2022

Terrassen

På terrassen er et plantekaos som det er deilig å være i. Nå er det jo ikke så veldig ofte at jeg sitter ned så lenge om gangen, men det hender, helt til jeg oppdager noe som må gjøres, eller et bilde som må tas.   

Terrassen sett fra utestuen, her er det plass til både jobbing og avslapping. 

Nå på denne tiden blomstrer kiwien som henger langs utestuetaket. Fortsatt ingen frukt, men det gjør ingenting. 

Midt imot er en steintrapp opp i hagen, denne trappen er ikke veldig tilgjengelig om sommeren, Salvien med blå blomster vokser i urtebedet som den har tatt helt over, nesten hver morgen året gjennom går jeg ut og henter salvieblader til morgenteen min. 

Her står jeg omtrent ved terrassedøren, jeg har mye krukker på terrassen og i de to nærmeste vokser rosen Lavender dream og Augusta Luise. Utestuen helt til venstre i bildet. 

Var nettopp og kjøpte meg en Solbærsalvie, den kan visstnok også brukes til te. Bak den grønne leveggen dekket av Villvin og to stoler som er fine om formiddagen. 

De røde blomstene er Baldrian eller Sporeblom. 

Utestuen starter til høyre, i år henger her jordbærplanter, det står et par tomatplanter og noen pelargonier. 

Terrassen ligger litt lavere enn hagen på denne siden av huset, plantene tar snart overhånd. 

Bak de røde, som her vokser i et lite bed (det eneste bedet som er som det var da vi overtok hagen for 27 år siden, men med et annet innhold), skimtet plantebordet, som for det meste inneholder stueplanter som får komme ut om sommeren, og krukker som er for små til å stå andre steder. 

En steinmur skiller terrassen fra hagen på denne siden, og oppå muren står et espalier med roser (Coral Dawn) og villvin (som etter hvert nok kommer til å overta), Noen husker kanskje at det var en aroniahekk her før. 

Kveld på terrassen, og Pelargonium. 

I går var det dagsregn, men i dag ser det finere ut, det blir haging litt senere, og kanskje en kopp kaffe på terrassen også.
Ha en fin, ny uke. 

16 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Det ser riktigt fint ut med alla fina blommor. Den röda Baldrian känner jag inte till, men den är riktigt fin och lyser upp med sin vackra färg.
    Idag har vi soligt med lite regnstänk emellanåt och varmare än det har varit de senaste dagarna.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Den heter Flerårig Pipørt på svensk, latinsk navn er centranthus ruber coccineus. Selv om den sprer seg litt liker jeg den godt, og den trives i skrinn, nesten ikke eksisterende jord. :)

      Slett
  2. Hei, så fin terrasse med spennende planter både i krukker og bed! Veldig fin sporeblom!
    Låter kjent det å ikke sitte så lenge av gangen :)
    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg jobber med å sitte lenger, men får det ikke helt til. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Frodig og flott på terrassen din. Husk å nyte hagen litt også. Ta gjerne gode pauser. Godt for kropp og sjel
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det varierer litt, men jeg nyter mest når jeg holder på med noe. :)

      Slett
  4. Deilig å se at andre også har overflod på terrassen :) Liker at det er frodig overalt, jeg. Ha det fint!
    /Irene

    SvarSlett
  5. Så fint det er på terrasen din! Du høres ut som meg, for jeg sitter heller ikke lenge nede når jeg er ute i hagen. Det er alltid noe som må gjøres der.
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er inspirerende, selv om det bare er fem minutter på baken. :)

      Slett
  6. Det er en dejlig blomstrende terrasse du har her om sommeren, og der er mange krukker at passe. Tænk hvilken forskel fra vintertiden... Plantekaos er helt ok lige nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir litt krukker her, heldigvis står de flest sånn at de får vann uansett hvilken retning regnet kommer fra :)

      Slett
  7. Oj så mycket vackert som blommar i din trädgård! Härligt att se. Efter några HETA och soliga veckor här så har det mesta vissnat, det är ju ett heltidsjobb att vattna varje dag! Idag har vi äntligen en mulen dag, ack så skönt...
    Sommarkram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dere har nok mindre regn enn her, jeg slipper som regel litt av den vanningsjobben :)

      Slett