onsdag 13. juli 2022

Nytt bedprosjekt

Da vi skiftet gjerde måtte jeg ta ned en stor villvin, og da jeg så hvordan den hadde sprengt seg gjennom gjerdet ville jeg ikke ha den opp igjen, selv om den var utrolig fin. Så da startet mitt nye bedprosjekt, og i kjent stil ble det jo kjøpt inn planter før prosjektet startet. Utfordringen er at jeg gjerne vil sitte midt i plantene, mens naboen ikke skal miste utsikten sin. 

Jeg måtte jo plante plantene jeg hadde kjøpt, og siden bedet skulle bli litt oppbygd ble dette løsningen. Her Jasmin nudiflorum, som kom med én blomst. 


Her skal bedet være, i midten en blå krukke med klatrerosen Santanar.  

Siden bedet skulle ha kurver ble det kjøpt inn bøyelige plater til forskaling. Jeg vet at det ligger mye rusk og rask av planter i bunnen her, så etter at jeg hadde fjernet alle løkblomstene jeg fant ble det lagt et tjukt lag med aviser før ny jord ble lagt på toppen. 

I bedet skal det hovedsakelig være busker og klatreplanter som etter hvert skal bli på høyde med gjerdet, og bortsett fra klatreplantene som består av jasminen, rosen og en vivendel som heter Lonicera br.dropmore Scarlet som har oransje blomster og en ny syrin, Ludwig Spath, så er resten planter jeg har flyttet fra andre steder i hagen. Blant annet en Deutzia og en marskrossved, og en lav pil. I bakken opp mot barlindhekken vokser det fra før tuja, rogn, myrteleddved, hjertetre etc, du ser skillet mellom gammelt og nytt. 

Ryddet litt opp og sånn noenlunde ferdig plantet. 

Santanar.

Rett foran rosen er det satt en Hosta Blue Vision, som skal bli ganske stor, høyde 50 cm og planteavstand 75 cm. 

I den eksisterende og egentlig ferdigplantede skråningen ble det trødd ned enda en Hosta, Jurassic Park, som skal bli 170 cm høy og har en oppgitt planteavstand på 180 cm, så god plass er det ikke her, så det kan være jeg enten må flytte den, eller naboene, men poenget er at det vokser litt rot og skrot her i skråningen, og da kan en hosta være god å ha. Begge hostaene har overvintret i krukker, og det gikk som forventet fint. 

Storkenebb Philostemon vokste her fra før, og blomstrer fantastisk i år. 

For noen år siden hadde jeg litt dilla på furubusker, men her har jeg ingen talenter, for de har blitt veldig rare, og en måtte jeg kaste. Denne la seg helt klistret til bakken, men nå har den i hvert fall fått et stativ, så får vi se, denne står nesten helt i enden av skråningen. 

Det er gøy med sånne nye prosjekter, men utrolig mye jobb, og min erfaring er at selv om jeg sier at dette prosjektet er ferdig, så er det sikkert ikke det, blir nok fortsatt litt flytting og utskifting, og kanskje noen nye planter også. Foreløpig har jeg plantet litt høye sommerblomster, litt grønnkål og sånt innimellom, er litt spent på hvordan det vil se ut når det får vokst seg til og begynt blomstringen. 
Ha en fortsatt fin uke. 

20 kommentarer:

  1. Så fint ditt nye bed ble. Mye jobb, men også veldig morsomt å lage nye bed i hagen. Jeg holder på å lage et nytt bed her heg også nå.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy, er veldig fornøyd, kunne kanskje laget det bredere, men da hadde jeg ikke fått kurven på samme måte. :)

      Slett
  2. Det blei veldig fint med sving i muren. Myker opp og gir et koselig inntrykk. Mye jobb men veldig kjekt da:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ble fornøyd, det er sånn jobbing som er gøy. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Så fint det ble. Misunner dere som stadig kan lage nye bed. Det kan jeg ikke her. Men trives med å gå og stelle i min lille hage.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men så er hagen din veldig fin sånn som den er da, og jeg hadde en stor villvin her før som måtte erstattes. :)

      Slett
  4. Fine bilder fra ditt arbeid med å lage nytt bed, det ble riktig fint.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig fornøyd, håper bare ikke det kommer opp for mye ugress gjennom avisene. :)

      Slett
  5. Flot form på dit nye bed - og sikke en masse arbejde. Lyder spændende med alle dine forskellige planter. Der burde være blomstring næsten året rundt, men du har sikkert ret, når du siger det ikke er færdigt endnu. Sådan et bed kan man blive ved at justere, og kender jeg dig ret vil du være beskæftiget her i år fremover:) Lykke på vejen!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vil nok det, men det er jo noe av sjarmen, å endre til jeg får det sånn som jeg vil. Planter er og blir uforutsigbare. :)

      Slett
  6. Hej Ingeborg!
    Finns väl inget som är så trevligt som att planera en ny rabatt och plantering. Att välja färg och form på växter. Gillar kanten som är gjuten, fin form. Kommer att bli riktigt fint.
    Ha det gott /Hälsningar Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, veldig kjekt med nye prosjekter, og hagens utvikling. Kunne jobbet full tid her :D

      Slett
  7. Det er et meget fint bed, du har lavet. Og man kan se, at forarbejdet er gjort godt, for planterne trives og fylder allerede godt i bedet.
    Sikken blomsterrigdom hos din geranium. Geranier er en gave til os haveejere.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
  8. Den svungen i bedet ble skikkelig elegant. Ser profft ut.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke sant, jeg skal formidle videre til Hald som har stått for det praktiske. :)

      Slett
  9. Hei Ingeborg!
    Dette bedet ble skikkelig fint. Liker godt formen. Jeg blir imponert over arbeidet bak. Det er så morsomt å forme nye bed. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig gøy, første gang jeg lager et sånt opphøyd bed på flat mark, med god hjelp fra mannen da. :)

      Slett
  10. Hei Ingeborg.
    Der gav du meg jammen en ide om hvordan lage kurver i opphøyde bed. Genialt!! Så fint det ble
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint å kunne være til litt inspirasjon, skulle egentlig gjerne hatt flere opphøyde bed, men det spørs vel om det blir aktuelt å bygge om eksisterende bed. :)

      Slett