mandag 4. juli 2022

Romantisk blomstring

Hva er egentlig en romantisk hage? Er det en gammeldags hage? Da har jeg en gammeldags, romantsisk hage, tror jeg. Hagen min er i hvert fall ikke minimalistisk, og ikke moderne, selv om noen av plantene kanskje kunne ha funket uansett i den rette settingen. Dette er noe av det som blomstrer nå. 

I fjor høst kjøpte jeg en ny Kalmia, jeg har to fra før, men jeg vil si de er helt annerledes, mer staudeaktige og med mindre blomster, mens denne er mer som en liten busk. Jeg har den i en krukke. Blomstene på infolappen var litt brune og triste, men til tjue kroner (ja, det kostet den faktisk) tenkte jeg at det får gå. Se her, ikke ble blomstene brune, men skikkelig flotte. Først stod den i knopp lenge, og så startet den å åpne blomstene siste uken i juni, bildet under er tatt noen dager senere. Bergkalmia heter den på norsk, og bredbladet kalmia på dansk og svensk (Kalmia latifolia Carousel). Det står at den skal stå i lett skygge i surjordsbed, men denne står midt i solsteiken i helt vanlig jord. Den er vintergrønn, og jeg er veldig fornøyd. 


Dette bildet er tatt fra terrassen, nærmest den røde sporeblom/baldrian og bakerst til høyre vanlig salvie. Det er ekstra frodig på denne tiden. 

Her har baldrianen flyttet seg helt selv over på den andre siden av terrassen, men jeg syns den er så fin at den får lov å stå. 

I vår fjernet jeg kuletujaen som stod her og da tok storkenebben med det veldig passende navnet Tiny Monster helt av, det gjør heller ingenting, tvert imot, den er veldig fin. Storkenebb liker vel også litt skygge, men her blir det mye sol når den først er fremme. Bildet nedenfor viser den samme planten. 


En annen plante jeg har fått litt sansen for er blå Lerkespore, det eneste er at den ble mye høyere enn jeg trodde, samtidig som den legger seg litt ned i vinden. Det kan være jeg kommer til å flytte den, men foreløpig får den stå her. Bak står busken Hjortesumak, en annen favoritt, og et fint lite tre for en liten hage. Jeg hadde den i krukke i mange år før den fikk komme ut i bedet. 

Dette er "baksiden" av det samme bedet. Om sommeren vokser prestegårdsrosen til venstre sammen med høststorkenebben til høyre, så her blir ingen gjennomgang. Den gule bak er Daglilje. 

Plutselig dukket denne rosa storkenebben opp, på et eller annet vis har den kommet seg over stien, den er veldig fin og jeg tror jeg har navnet et eller annet sted, men klarte ikke å finne det nå. 

Her er jeg tilbake i bedet med Tiny Monster, dette er prestekrager som jeg "luket" opp fra parkeringsplassen hos svigers for noen år siden. De er mye spinklere enn kjempekrager, som jeg også har, og de sprer seg mye mer i tillegg til at de blomstrer mye tidligere på sommeren. Til venstre i bildet keiserkronens frøkapsler. Alle plantene jeg har vist vokser i hagen sør for huset. Tenk at det er juli allerede, helt utrolig, ha en fin, ny uke. 

14 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Kalmian såg intressant ut, vacker färg. Tror inte att jag har sett den. Storkenebb eller Näva är riktigt användbara. Har en riktigt torr gavelrabatt där inget ville växa. Men så upptäckte jag att nävan trivdes bra där. Nu växer det små tuvor av olika sorter. De trivs och förökar sig. Det är riktigt fint i din trädgård.
    Ha en fin dag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er så deilig når en finner planter til problembed, tørre bed eksisterer ikke hos meg, her regner det som regel altfor mye :D

      Slett
  2. Kalmia er dessverre en plante som ikke overlever her. De er veldig fine. Jeg tror jeg har en romantisk rosehage eller noe sånt. Minimalistisk kan det ikke kalles her heller.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, Kalmia er sikkert ikke herdig hos deg, den tåler noe frost, men innlandet blir sikkert for kaldt. Godt det er mye annet å velge i. :)

      Slett
  3. Kalmia er en blomst som jeg aldri har sett før, den var flott. Storkenebb er en must i hagen, med mange ulike blomster.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  4. Ja, hvad er en romatisk have? - Det var da et godt spørgsmål, men jeg kan heller ikke svare på det:) Din have er i hvert fald ikke minimalistisk, og lige nu flyder den helt over med skøn blomstring! Det var et godt køb du gjorde med din nye Kalmia. Så fine blomster!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, minimalistisk blir nok hagen min aldri, selv om jeg har har planer om å lage den litt enklere. :)

      Slett
  5. Du har en bugnende have med massevis af blomster i alle farver. Det ser så godt ud. Jeg er ikke helt sikker på, jeg vil kalde stilen romantisk, jeg kommer nærmere til at tænke på cottagehavestilen. Men mon ikke havestilen er helt din egen.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, stilen er sikkert min egen, men jeg liker veldig godt cottagegardenstilen, det må jeg innrømme. :)

      Slett
  6. Både Lerkespore og Kalmia er blomsternavn jeg har hørt før, men mere vet jeg ikke.
    I forrige innlegg så jeg at du har kjøpt Ludvig Spath, og den har jeg hatt i flere ti-år. Det er syrinen med sterkeste fargen hos meg. Et sikkerstikk synes jeg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du har god erfaring med Ludvig Spath, jeg bare måtte ha den, selv om jeg egentlig ikke har plass, den så utrolig sterk og sunn ut. :)

      Slett
  7. Hei Ingeborg.
    Skikkelig fint er det - cottage garden heter det vel også. Jeg liker også rødt i hagen - og ikke minst alle former for storkenebb. De er så fine.
    Ha ei riktig fin helg,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvis jeg skulle valgt en staude så ville det blitt Storkenebb :)

      Slett