mandag 25. juli 2022

Roser

De siste årene har det blitt flere roser i hagen, vakre er de, og veldig interessant å følge med utviklingen deres i hagen. 

Jeg ble veldig fascinert av alkymistrosen etter å ha sett den på et hageprogram, Claus Dalby, tror jeg det var. Den klatret langt oppå en vegg. Jeg har ingen steder denne rosen kan klatre langt oppå en vegg, langs hele sørveggen er det hellelagt/murt terrassen, men særdeles dårlige jordforhold. Den ble derfor plassert helt i sør for å vokse på en levegg. Grunnforholdene her er heller ikke bra, en steinrøys som jeg har fylt med jord, men nå har den stått her en god del år, og ser ut til å trives sånn  noen lunde i hvert fall, om enn ikke like godt som eføyene den vokser sammen med. 

Jeg er alltid imponert over hageeiere som kan flytte rundt på rosene sine uten at det setter dem tilbake, men akkurat denne rosen, Coral Dawn måtte jeg flytte, og den fortsatte bare å vokse. Den har ikke klatret så høyt ennå, men det blomstrer jevnt og trutt gjennom hele sommeren, helt til frosten kommer. 

Climbing Iceberg har vært her i hagen i et par år, den skal klatre opp i det gamle (og nesten døde) plommetreet sammen med en klematis. I år har rosen virkelig begynt og vokse, blir spennende å se fremover. 

Jeg må alltid ha med denne navnløse rosen, som de fleste bare kaller prestgårdsrose, når det gjelder roser, den er så vakker og dufter så deilig, der den står i lyset blir den ikke så veldig høy, men der den får skygge av vivendelen strekker den seg så langt det må være. Den blomstrer bare en gang, men i år har det vært ganske lenge. 

I fjor kjøpte jeg meg en Augusta Luise til 70% rabatt, det var jo ikke tvil, og den var så kraftig og frisk. Den skal klare seg fint i krukker, men jeg tror nok at det må skiftes mer jord enn det jeg har gjort (bare toppdressing med kukompost). Nydelig er den i hvert fall, dette bildet er fra årets første blomstring, men jeg vet at den skal blomstre mer. 

Chippendale, som jeg har hatt i noen år nå, ser ut til å bli en fin liten rosebusk, har vært mange blomster i år, den blomstrer helt til frosten kommer. 

Darcey Bussell har jeg også hatt i noen år, men den er litt sen i avtrekkeren, den har flere blomster i år enn i fjor, men har et godt stykke igjen til den høydemeteren den skal bli. Kanskje vokser det for tett med andre ting rundt, jeg vet ikke. 

Rose de Rescht har jeg også hatt i noen år, den stod først altfor mørkt, men etter at den ble flyttet har den kommet seg skikkelig, er veldig fin i år. Den vokser sammen med Climbing Iceberg. 

Den gule Hugonis hadde jeg også satt altfor mørkt, de første årene blomstret den ikke (selv om den skal tåle skygge). Den står fortsatt på samme sted, men jeg har ledet greinene med de fine, flikete bladene ut mot solen, det hjalp. Det er hyggelig at den blomstrer så tidlig også. 

I fjor kjøpte jeg også bunndekkeren Lavender Dream, den står i en krukke, og ser ut til å stortrives der. 

Ritausma står på en værutsatt sted her med vind fra nordvest rett på (og dermed også regn), den er nok ikke så veldig glad i regn, men den har vokst godt siden i fjor, og blomstene har også vært fine, så kanskje det går bedre enn jeg trodde i begynnelsen. 

Dette er klatrerosen (?) Schneewaltzer, det er den andre rosen jeg prøver her på enden av espalierveggen, men det ser ikke ut til at det går så bra. De blomstene den har hatt har ikke kommet lenger enn dette, jeg har ikke sett en utsprunget blomst ennå. Jeg tror det er regnet de ikke liker, men det kan selvsagt være en kombo med vinden, så den er mulig jeg må prøve å flytte den. Den blir uansett ikke veldig høy, så jeg kan prøve å sette den i et stativ på et mer beskyttet sted. 

I fjor kjøpte jeg denne klatrerosen, Santanar, den skal klatre her på vestsiden av gjerdet i øst, foreløpig er den veldig lovende, store fine blomster, som ser ut til å tåle regnet veldig godt. 

Så fort denne sommeren har gått, jeg har fortsatt ikke fått luket meg gjennom alle bedene, eller gjort halvparten av alt jeg har lyst til i hagen, godt det ikke er over, selv om jeg må ta høsten i bruk. Været har i hvert fall ikke vært så verst her. 
Ha en fortsatt fin ny uke. 

10 kommentarer:

  1. Så mange flotte roser du har fått deg. Roser tåler nok mer enn det vi tror. Lavender Dream har jeg også her, og den trives godt.
    Ha en fin uke.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg er veldig fornøyd med Lavender dream, blomstret veldig lenge i fjor, håper på det i år også. :)

      Slett
  2. Blitt mange fine roser hos deg! Den som har sett 'Alchymist' i full utfoldelse, vil gjerne ha den i hagen. Jeg har prøvd flere ganger uten å lykkes. I fjor plantet jeg en i bergveggen. Den har overlevd bra, men blomstrer ikke. Den vakre ukjente kan være 'Great Western'? God mandag!
    Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Får håpe på blomstring etter hvert hos deg også, burde det ikke gå? Ja, den ukjente kan være Great Western, det er et forslag som går igjen, jeg slo det fra meg siden min blir høyere enn de eksemplarene jeg har sett og setter mye rotskudd, men det gjør visst den også. :)

      Slett
  3. Hej Ingeborg!
    Det var en stor samling av fina rosor. Mina rosor har nästan blommat över, de har blommat rikligt och fint. Skulle gärna få fortsätta att blomma ett tag till.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg har noen som bare blomstrer en gang, men mange som remonterer og blomstrer nesten helt inn i vinteren, men blomstringen blir selvsagt ikke like overdådig. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Mange flotte roser. Noen har jeg, andre ikke. Kan ikke tenke meg noe finere enn roser. Ja, tida går fort, altfor fort.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, helt enig, det er ikke mye som slår en flott rose, og ikke er det så vanskelig heller hvis de får det sånn som de vil. :)

      Slett
  5. Du har for alvor kastet din kærlighed på roserne, og man kan jo se de er meget tilfredse i din have. Selv er jeg ikke til roser, men nyder dem i andres haver. Jeg orker ikke alt det arbejde der med dem:) Jeg havde dog engang en Hugonis som voksede som klatrerose og blomstrede smukt i højden - oppe i lyset nemlig!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Hugonis ser ut til å like lyset mer enn den får kred for, men så mye arbeid med rosene syns jeg ikke det er, men det kommer selvsagt an på mye, for eksempel jordforholdene. :)

      Slett