søndag 3. april 2022

Klematis klippe eller ikke klippe og tidlig blomstring

 De første klematisene har startet blomstringen samtidig som noen burde ha blitt klippet. 

Men først noen bilder fra i fjor. Etoile Violettes fra blomstringen i august. Den har virkelig kummerlige forhold nede ved garasjen, men i fjor blomstret den fint. 

Og Hagley Hybrid, også fra august i fjor. 

På motsatt siden av Hagley Hybrid vokser en Montana, men det er  ikke rubens, selv om den ligner veldig. Dette bildet er fra begynnelsen av juni i fjor. 

Dette er bilde av Montana Rubens også i begynnelsen av juni i fjor, den blomstret dårlig og trenger nok en klipp, men jeg har ikke våget. 

Dette er Montana Rubens for noen dager siden, bladsprett har startet, men ikke så enkelt å se på bildet. Jeg har begynt å fjerne det jeg ser er dødt, men våger fortsatt ikke å klippe den helt ned, får se hvordan blomstringen blir i år. Den grønne busken foran er en Myrteleddved (også kalt Ligusterleddved).  

Jeg pleier ikke å klippe Klematis Piilu, fordi den blomstrer med doble blomster på gammel ved, og de syns jeg er finere enn de enkle som kommer senere på sommeren. Den vokser her mellom Hagley Hybrid og Montana som ikke er Rubens, og i går tok jeg alt jeg våget (etter at bildet ble tatt). 

Klematis President vokser gjennom eføyen, jeg har ikke klippet ned de nye skuddene, men tatt alt jeg fant som hadde en ende og var dødt. Eføyen trenger også en klipp, men får se hvordan jeg skal gjøre det med klematisen. 

En av mine favoritter har blitt Klematis Multi Blue, den vokser på espalierveggen på sørsiden, starter blomstringen ganske tidlig, og holder det gående hele sommeren og høsten. Disse to bildene er fra medio juni i fjor. 

Det er ganske kaldt på hjørnet her den står, men det ser ut til å gå fint. 

I fjor kjøpte jeg flere klematiser i løpet av høsten. Gjerdet er skiftet og malt og jeg har lyst på planter som kan vokse på gjerdet. Dette er Rouge Cardinal fra sist høst. 

En Alpeklematis ble også plantet langs gjerdet i fjor, og i går så jeg at den har begynt blomstringen, foreløpig bare knopper, men blomstene springer nok snart ut. På terrassen har også Miss Bateman knopper. Hun blomstret bare en gang i fjor, så kanskje det er derfor hun blomstrer tidlig, vanligvis skjer første blomstring i mai. 

Det skjer mye i hagen om dagen, og jeg har fått ryddet noen bed, men det er fortsatt kaldt og i dag regner det. Kanskje det blir litt såing. 
Ha en fortsatt fin helg og ny uke. 

14 kommentarer:

  1. Så flott blomstring det var på din montana i fjor. Den har jeg aldri prøvd, for jeg er nesten sikker på at det er for kaldt her for den. Utrolig å se de nye knoppene på clematis hos deg.
    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig overrasket over at de kommer med knopper allerede nå :)

      Slett
  2. Hei, så mange fine klematis!
    Heldig du som har klima til montana :)
    Kanskje bare tynne den litt etter blomstring?

    SvarSlett
    Svar
    1. Er veldig glad i begge montanaene mine, ja, skal prøve å få litt styr på rubens, så jeg slipper å klippe den helt ned :)

      Slett
  3. Jeg synes også, det er svært nogen gange at turde klippe klematis, men jeg er blevet bedre til det, og de tåler det faktisk ret godt :-)

    SvarSlett
  4. Hej Ingeborg!
    Du har så många fina klematis. Montana och Multi Blue är mycket fina. Jag är väldigt förtjust i klematis, men det är inte alltid jag får dem att lyckas bli kvar.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hatt en del som bare har forsvunnet jeg også, uten at jeg har forstått hvorfor, kanskje ikke alle sorter som er like enkle :)

      Slett
  5. Du har mange fine klematis, og jeg forstår godt det kan være svært med klipning, navnlig når de vokser sammen med andre klatreplanter, men det lyder som om du kender dine klematis som gamle venner og giver dem en meget personlig 'betjening'. Den store Montana Rubens kræver nok lidt mere end en saks... der er arbejde til et helt hold folk engang næste vinter. Sikken en fuglerede!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er faktisk i hvert fall ett fuglerede der inne også. Ja, det er litt det også, hvordan og hvor i all verden skal jeg kvitte meg med den, blir et helt hengerlass og vel så det :D

      Slett
  6. Det var spændende at se billederne af de forskellige klematis. Utroligt at et par af dem allerede har store knopper.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, spesielt siden det er iskaldt her, i natt har det snødd litt. Ikke akkurat noen vårstemning, men den kommer forhåpentligvis snart :)

      Slett
  7. Klematisblomstring allerede?! Flotte klematis du har. Jeg har startet såvidt på klippingen av de som skal helt ned. Vurderer å ta 'Multi Blue' også, siden den for det meste blomstrer i toppen.
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, får kanskje gå over Multi Blue jeg også, den har ikke akkurat et solid greinverk. Kanskje klippe ned noe. :)

      Slett