lørdag 26. mars 2022

Et lite bed

Små bed kan være vanskelige, men noen ganger er det bedre med et lite bed enn å gå helt i fistel hver gang plenen skal klippes rundt en liten busk. 

Om noen få dager kommer bedet til å se sånn ut. Dette bildet er fra en tidlig april. Alt dreier seg om det lille japanske kirsebærtreet som allerede har begynt å åpne de hvite blomstene sine. Den røde blodripsen/blomstrende ripsen står i et like lite bed ved siden av, og har også allerede begynt å åpne blomstene sine. 

I formiddag så bedet slik ut. Til venstre vokser en rød pil, som jeg pleier å klippe ned hvert andre, tredje år - og det bestemte jeg meg for å gjøre i dag. Det som er veldig irriterende med denne pilen, og som jeg ikke var klar over var at alle de grønne bladene slippes ned på en Saxifraga jeg har hatt i mange år, ser faktisk ut som de har kvelt den. 

Rett foran den grønne tujabusken ser du det som er igjen av pilen. I bedet har det så langt i år vokst et par tuer med klosterklokker, og snøklokker som fortsatt har noe blomstring. Den store tuen midt i bildet er en lav Phlox. 

Samme bildet litt fra avstand. 

Og litt nærmere. Dette er det siste bildet som er tatt i dag. 

Litt senere på sommeren, dette er sikkert i begynnelsen av juni har pilen fått grønt bladverk, den hvite blomsten er Fuglestjerne, en løkplante. 

Dette er phloxen i blomst i juni. 

I juni kommer også Skogssymre (den hvite) og Spaniablåklokke (den blå). Her vokser også akeleier og revebjeller. 

Rødpilen har en tendens til å legge ned greinene sine, og det er derfor jeg beskjærer den inn i mellom. Her har den lagt seg over en Storkenebb, som vokser til venstre for phloxen. Bildet er vel fra juli. 

Til venstre for rødpilen vokser også en Ullvier som tåler all vinden som kommer inn denne veien, og som bremser den før den når resten av bedet. Etter hvert nå kommer det også til å dukke opp helt vanlig Primula. Jeg prøver å ha litt bunndekkere, men dette er ikke helt vellykket foreløpig. Egentlig skulle jeg sikkert bare hatt én bunndekker under japankirsebæret, vi får se, kanskje jeg rydder her en gang, men det er nå litt kjekt med skiftene som skjer i løpet av sommeren også. 

En ting er i hvert fall sikkert, det er utrolig kjekt å være i gang i hagen igjen. 
Ha en fortsatt fin helg!

27 kommentarer:

  1. Ja, det er dejligt at komme i gang igen, men det er da trist, at din pil har ødelagt dit bunddække. Nogen gange skal man desværre prøve om og om igen, før noget lykkes.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var litt irriterende, jeg kunne jo ha fjernet bladene, men tenkte rett og slett ikke over det. Har jo hatt begge deler i flere år, men sånn er det :)

      Slett
  2. Det er ikke småting du kan få puttet ind i dit lille bed! Måske kunne du prøve at give pilen en lille stamme på bare en halv meter, så den kom op over bunddækket med sine grene? Ellers er det jo skønt at have et lille bed med så mange oplevelser hen over året. Jeg er enig med dig i det er nemmere at slå græs omkring et bed end rundt om hvert træ/busk for sig. Det japanske kirsebærtræ ser lovende ud!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, pilen har en liten stamme, men kanskje bare 25 cm. Vet ikke hvorfor det har havnet så mange planter her, og når jeg ser på det nå får jeg jo lyst til å plante mer :D

      Slett
  3. Härligt inlägg och den där phloxen är helt underbar!!
    Ha en fortsatt fin söndag!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg oppdaget phlox bare for noen få år siden, den har blitt stor på kort tid, og det liker jeg :)

      Slett
  4. Den rødpilen har jeg hatt før, og den måtte jeg til slutt fjerne helt med røtter og det hele. Det er et vakkert tre, men det ga noen enorme mengder med blader ja. Forstår godt at noen stauder kan bli helt kvalt av den ja. Phlox er flotte stauder.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff ja, jeg vurderte først å fjerne den, for den la seg rett ned første året, men nå klipper jeg den helt ned hvert 2-3 år, og det har fungert til nå. Neste år skal jeg være obs på bladene også (som blir helt svarte og bare ligger der), så får vi se etter hvert. :)

      Slett
  5. Det er et fint lille bed. Og som du skriver, er det nemmere at have busken i et bed, som at have den fritstående. Om der skal være en eller flere slags bunddække i bedet, er vel en smags sag, men det nemmeste vil nok være, kun at have en slags bunddække.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig i at det nok er enklest, jeg må tenke på hva det kan være. :)

      Slett
  6. Hei, et innholdsrikt og spennende bed du viser!
    Moro med skiftninger gjennom sesongen.
    Ser flott ut med blodrips og kirsebær blomstrende så tidlig :)
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er utrolig at de fortsatt blomstrer så tidlig, det er ikke akkurat varmt her, håper varmen kommer snart :)

      Slett
  7. Jeg har også rødpil. Planta en liten hekk en gang. De vokser godt, ja. Men har veldig pene og store gåsunger og pene kvister. Mye pent i hagen din allerede!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har tatt inn kvister etter at jeg klippet den ned, kvistene er så myke og fine. :)

      Slett
  8. Den skarpe røde fargen på blodripsen (øverste bildet) er flott. Min blodrips ville ikke blomste, og tilslutt ga jeg bare opp og fjernet den. Etter 10-12 år innså jeg at den ikke ville spille på lag hos meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært år den ikke har blomstret her heller, men jeg fant aldri ut hvorfor. Et år frøs den helt ned, men kom igjen før jeg fikk spadd den opp. :)

      Slett
  9. Vilka vårkänslor jag får när jag ser första bilden. Rosenrips är en riktig vårväxt för mig och sinnebilden av vår när jag bodde i England. Jag odlar en vit sort men måste plantera en rödblommande :)

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. I min barndom vokste det en stor rød blodrips på en ubebodd tomt like ved der jeg bodde, vi fikk streng beskjed om ikke å plukke inn pga kattepisslukten :D

      Slett
  10. Hej Ingeborg!
    Vilka vackra bilder du visar från din trädgård. Den du kallar fuglestjerne, tror jag är samma eller en liknande som jag har. Kallar den morgonstjärna, och är väldigt förtjust i den. Så glad för att den är lätt att föröka.
    Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den sprer seg fort her også, både i tuene og ved at den følger med jord rundt om kring. Veldig fin blomst, men jeg er ikke så glad i selve tuene med bladene, som jeg har i hele plenen. Det er alltid noe :)

      Slett
  11. Flotte bilder, Ingeborg! Nå skjer det fort saker og ting, og jeg må følge med litt hver dag i hagen. Min Magnolia er Merrill, og alltid en glede når den kommer:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en fin tid, selv om det akkurat i dag snør, og det kunne jeg vært foruten. :)

      Slett
  12. Hei Ingeborg.
    Biiiiitteliiiiiitt misunnelig :D
    Ha en flott dag,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er lov, men det har vel begynt å smelte hos deg også nå, eller? :)

      Slett
  13. Hei Ingeborg! Det er spennende å forandre bed og lage bed. Her snør det ikke, men der er innmari kaldt. Om natta er det flere kuldegrader. Ha det godt! Anne

    SvarSlett
  14. Nå gikk det troll i ord, det snør!

    SvarSlett
    Svar
    1. Og akkurat da stoppet det å snø her :D Ja, det kreative i hagearbeidet er ekstra kjekt :)

      Slett