torsdag 17. mars 2022

Tidlige stauder og annen blomstring

Det er fortsatt kaldt, om enn ikke frost, men plutselig kommer staudene, de har merket at det er vår, selv om ikke jeg har så mye vårfølelse. Det er ikke ofte vi er over midten av mars, og jeg ikke har vært noe særlig i hagen. 

Lungeurt er en av de aller tidligste, spesielt den røde, den har allerede blomstret en stund, men nå kommer det flere og flere, etter hvert vil den danne en stor tue. 


Den blå lungeurten kommer også, bare en blomsterstilk så langt, men mange knopper bakover. Har ikke begynt å rydde i bedene ennå, men den klarer å kravle seg fram uansett. 

Vårkjærminne er også en tidlig staude, den klarer de mest elendige forhold. 

Plutselig en dag skinte sola, og da begynte krokusen og skinne også, med klosterklokker i bakgrunnen. 

Samme bed og gule Krokus. Kanskje får jeg ryddet litt i bedene i helgen, håper det. Har jord som skal oppi, så da får de et beskyttende dekke om det skulle komme mer frost. 

Det blir kjøpt litt av påskeliljen Tet a Tete hver vår, og så blir de satt i jorden når de er ferdig blomstret. Det er den tidligste sorten her, men da jeg var ute og gikk tur så jeg at de vanlige påskeliljene også var i ferd med å komme der, men fortsatt lukkede knopper her. 

Snøklokkene har stått lenge, og de fleste står fortsatt fint. 

På vei ned til bilen måtte jeg ta et bilde av den lille busken Tybast. Fikk den av en nabo for noen år siden, og det blir flere greiner for hvert år. Jeg liker så godt at den blomstrer så tidlig. 

Ha en fin helg!

18 kommentarer:

  1. Så mye flott som blomstrer hos deg allerede! Snøklokker er så fine, og når det er kjølig varer de veldig lenge.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi må ha noen fordeler med det kjølige været også :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Våren har kommit långt hos dig. Så fint med både snöklockor och krokus. Mycket vacker röd färg på din lungört. Gläder mig åt att det skall bli varmt och fint i helgen.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper på litt varme her også, det er i hvert fall meldt sol :)

      Slett
  3. Så mange fine vårblomster du har i hagen din. Her går det også sent å komme i gang med våronn.

    Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Føler litt at jeg trenger et spark bak i år :D

      Slett
  4. Det er tidligt med lungeurten - det er dejligt at se dem. Mine er ikke så langt. Til gengæld er mine første krokus færdige.
    Mange hilsener Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Litt trist når krokusen gjør seg ferdig, men så kommer det jo så mye annet fint. :)

      Slett
  5. Du er tidligt ud med lungeurt og kærminde, men det må vel være dit milde kystklima og golfstrømmen...
    Sjovt at se hvor forskelligt der går i vores haver.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo litt rart, for jeg er jo mye lenger nord :o

      Slett
  6. Der er rigtig forårsstemning på din blog i dag. Jeg falder mest for lungeurterne. Hvor er blomsterne dog smukke. Jeg havde blå lungeurt i haven for mange år siden, men de trivedes ikke, og til sidst forsvandt de helt. Vil de helst vokse i en jord, der ikke er for tør?

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er jeg ikke sikker på, men den vil vel helst ha litt skygge, og her er jo jorden som oftest våt, ikke mangde dagene den er helt tørr. Den blå jeg har nå trodde jeg hadde gitt opp, men plutselig kom den igjen :)

      Slett
  7. Snödropparna har blommat otroligt länge i år och det får vi nog tacka de kalla nätterna för. Min rödblommande pulmonaria är knappt grön ännu men jag såg blom i en blå igår. Här har varit så soligt de allra flesta dagar att jag har gjort mer än vanligt känns det som.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare pirket litt, men i dag håper jeg å få noen timer i hagen, luke litt og kanskje klippe litt. :)

      Slett
  8. Sikkelig vår hos deg! Ja, det er fortsatt kaldt her også, og bare solen som gir varme. Har sratet så vidt med beskjæring og litt opprydding. Det går fort og snart er vi i april så godt med alt som er gjort. God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er deilig å ha begynt, selv om jeg ikke kom lenger i helgen enn å nesten ha kommet gjennom ett bed :D

      Slett
  9. Hei Ingeborg.
    Lungeurt er noe jeg skal plante i hagen min denne sesongen. Jeg har litt for lite tidligblomstrende stauder og de er jo så fine!
    Herlig å se at våren er kommet på ordentlig i resten av landet. Det gir farger på netthinna :)
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lungeurten er veldig fin, og burde jo være herdig hos deg. Jeg syns den røde er enklere enn den blå, men vet ikke om det er noe forskjell på herdigheten. :)

      Slett