søndag 10. april 2022

Påskeblomstring

 Til tross for at det har vært den kaldeste vintervåren jeg kan huske, helt inn mot midten av april, så er det da noe som kommer uansett. 

Denne tidlige stauden, Cordamine Glanduligera, som jeg fikk for noen år siden, blomstrer trofast, og kommer med flere og flere blomster for hvert år. 

Jeg er ikke helt sikker på hvor godt denne mørk lilla julerosen liker seg på denne plassen, men den blomstrer nå trofast den også. 

I vår har jeg gjort en ekstra innsats i noen av bedene, her har det blitt luket og klippet og fylt på med litt ekstra god kompostert jord. Eneste gjenkjennelige så tidlig er de gamle påskeliljene, men nå skjer det ting hver dag her. 

Denne søte vårløkblomsten heter Puschkinia Libanotica, hvit med blå striper, og har stått en stund allerede. Navnet kommer jeg selvsagt aldri til å huske. 

Her har den hvite i forgrunnen åpnet seg i solen, den heter Chionodoxa Luciliae. Et annet navn jeg aldri kommer til å huske. 

Litt bak i det samme bedet kommer den kinesiske buskpeonen (suffruticosa), det har vært litt kalde netter og tøff vind som jeg ser den ikke har likt, et par netter la jeg en kurv over den, men nå får den klare seg selv. Den er herdig til H3, og jeg er i H1-2, så det burde gå. 

Det er jo påske, denne koselige høna kjøpte jeg på en bruktbutikk, og i den har jeg lagt erter i vann, veldig godt å klippe av spirene og drysse både over middag og brødskiven. 

Ha en fin påske, enten det er i skiløypa eller i hagen, eller et helt annet sted!

22 kommentarer:

  1. Hej Ingeborg!
    Det är riktig vår hos dig, så mycket som blommar. Så tråkigt att vi fick snö, nu vet jag inte hur det blir med alla vårblommor som redan slagit ut. Puschkinian har jag också svårt med namnet på, men har lättare för namnet porslinshyacint. En riktigt fin påskhöna. / Önskar en fin Påsk /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Porselenhyasint blir det da her, det skal jeg prøve å huske på, får gå inn her og sjekke om jeg glemmer det også. :)

      Slett
  2. Påske i skiløypa har jeg god anledning til med snø rett utenfor døra. Men jeg vil bare bli kvitt vinteren nå, og oppsøker den ikke. Trivelig å se våren på gang hos deg :-)
    God påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det forstår jeg godt, vil ha vår nå. Heldigvis er det ikke snø her, men fortsatt kaldt, håper det blir mildere snart :)

      Slett
  3. Fine bilder fra vårhagen din. Vi får håpe at det snart blir litt mildere.

    En fin påske til deg også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå må den skikkelige våren komme snart :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg!
    Flott påskeblomstring hos deg! Selv med kaldt vær er det jo mye på gang :)
    God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye som dukker opp på tross av kaldt vær og vind. :)

      Slett
  5. Dejligt at se så meget der blomstrer og gror i din have trods kulden! Her er det heller ikke varmt og påskeliljer er næsten det eneste der står flot, og rejser sig igen når vi har fået hagl. Hurra for de gule på denne årstid!
    Fin påskehøne med ærtespirer! Her laver vi også ærtespirer og bønnespirer i vindueskarmen, for det smager jo godt.

    Rigtig god påske!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, påskeliljefamilien tåler det meste, heldigvis, vi trenger litt farger på denne tiden :)

      Slett
  6. Nydelig blomstring! Ja, det er merkelig nok noen som blomstrer uansett. Snøstjernene (lettere å huske enn Chionodoxa)er i full gang her også.Jeg kom nettopp inn fra en hageøkt kald på nesa. Blåser isvind.
    God påske!
    /Irene

    SvarSlett
    Svar
    1. Drømmer om mildvær og vindstille. Ja, Snøstjerne er enklere å huske, men lurer på om jeg har noen andre som ligner også, og husker aldri hva som er hva. :)

      Slett
  7. Det trækker ud med foråret i år, men heldigvis kommer det snigende.
    Cordamine Glanduligera måtte jeg google - den lyder meget spændende.
    Og hønen med ærter er vel nok en god ide.
    God påske til dig også. Lisbeth

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg visste ikke om Cordamine før jeg fikk en avlegger, veldig fint med denne fargen, spesielt så tidlig på våren. :)

      Slett
  8. Så fint det blomstrer hos deg nå. Juleroser/hellebirus tåler mer skygge enn en skulle tro.
    Fortsatt god påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, disse får ikke så mye sol, har lurt på om jeg skal dele/flytte dem, men ikke kommet så langt. :)

      Slett
  9. Många och väldigt vackra vårtecken. Det är en ljuvlig tid som kommer nu :)

    Glad Påsk! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, våren kom sent i år, men forhåpentligvis godt, og sol hjelper jo på humøret. :)

      Slett
  10. Åhh denna ljuvliga tid som vi har framför oss. Du bjuder på så härliga bilder Ingeborg...
    Påskkram, Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå blir det foråpentligvis mye tid i hagen framover :)

      Slett
  11. Kald vår har det vært her og, men de siste par dagene har det vært utrolig deilig! Skulle gjerne ha litt regn,men ok å vente til etter påske! Blir så fint og ryddig i bedet med kompost mellom plantene! God påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ser det er meldt litt varmere framover i Haugesund også, gleder meg til det. I dag sier vi goodbye til påskefjellet. :)

      Slett