søndag 24. april 2022

Fru Halds hage april pluss litt til

Tiden flyr, men her kommer et nytt kapittel av Fru Halds hage helt på slutten. April er jo litt en arbeidstid i hagen, og det er det jeg har holdt på nå etter påske. Det har jo, og er fortsatt, så fint vær! Det er i hagen en må være, og ikke inne på pc-en. 

Det gamle drivhuset, litt vemodig, trykk på bildene så blir de mer lesbare. 








Så over til hagen akkurat nå, det er tuer med søte Primula over alt, og i dette bedet ser det også ut som jeg har det jeg tror er botaniske tulipaner (som jeg som vanlig ikke finner lappen til, selv om jeg vet at den  er limt inn, kanskje er det lenger siden jeg har plantet dem enn jeg tror, får lete når været blir dårlig). 

Nærbilde av tulipanene på bildet over. 

Jippi, den kinesiske buskpeonen, eller trepeon, som jeg kaller den, har fått knopper!

Når jeg tok dette bildet lurte jeg litt på hvordan disse tulipanene hadde kommet hit, kan ikke huske at de var så søte i fjor, men det må de selvsagt ha vært. Tror kanskje de heter Mystic van eijk, og er en darwinsort. 

I februar var jeg innom et hagesenter som solgte pakker med løkblomster for en tier stykket, jeg var litt skeptisk, for det var jo lovlig sent å sette dem, men det har gått over all forventing. Disse heter Minnow, og er veldig små, og veldig søte. 

Da er det på tide å gå ut i hagen, i håp om å få ryddet litt mer opp. Hald hjelper meg også med å lage et nytt bed, mer om det siden. 
Ha en nydelig søndag og en fin ny uke. 

18 kommentarer:

  1. April er på alle måder en skøn måned i haven. Træpæonen ser flot og frodig ud. Jeg håber, den får masser af blomster.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlett
  2. Jeg følger med på boken din, og det er fint at du legger den ut her på bloggen din. Nydelige primula med flott farge. Nacissen 'Minnow' var helt nydelig!

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg fikk en ny favoritt i Minnow, den har akkurat sprunget ut de siste par dagene. :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Fine bilder. Primula hos meg holder bare et par år, så går de.Vet ikke hva det skyldes. Trepeonen står også her full av knopper. Så heldig du er som kan lage nytt bed.
    Ha det godt.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så rart med primulaene hos deg, kanskje det er forskjell fra sort til sort. Ja, tok ned en stor villvin i fjor, så nå blir det bed der i stedet for :)

      Slett
  4. Vad roligt med knopp i din buskpion. De har ju så fint bladverk också. Och de där låga, botaniska tulpanerna är så fina.

    Ha det gott! Carina

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig spent på peonen, nydelig bladverk. I dag ga de botaniske tulipanene seg, men de har stått en stund, og det begynner å bli veldig tørt her, ikke ofte jeg håper på regn :)

      Slett
  5. Hei Ingeborg, nå er jeg tilbake, både leser blogger og klar for innlegg på egen blogg.
    jeg har ikke fått fulgt boken din, men den legger vel på eldre innlegg?
    Travel tid i hagen, men veldig koselig tid.
    Flotte primula, det er et veldig deilig vårtegn for meg. Nydelig de hvite tulipanene dine. her er det ikke mange tulipaner igjen. Jeg har drevet og snudd opp ned på flere bedd de siste årene, tulipanene har ikke kommet ut på plass. Må kjøpe nye når jeg "lander" med bed.
    Ha en fin hageuke!
    Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, ja, så kjekt at du er tilbake. Hvis du ser i venstre marg så ligger hvert kapittel for seg under fruhaldshage. Alltid noe som forsvinner når en jobber med bedene, men av og til må endringer til. :)

      Slett
  6. Fine vårblomster i hagen din. jeg liker også primulaene på denne tiden.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  7. Hej Ingeborg!
    Det är en arbetsam tid nu, men det mesta är bara trevligt att ta tag i. När vädret är fint är det så skönt att vara ute i trädgården. Det är mycket som blommar nu, grävde fram en primula i samma färg som din, under en lövhög. Nu är alla rabatter rensade.
    Inga tulpaner eller narcisser blommar ännu, men snart. Ha det gott /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye jobbing, men det er gøy. Mye løv her også, fint med overraskelser under :D

      Slett
  8. Dejlige billeder fra din have. Det er utroligt, at du er lykkedes så godt med de løg, du købte i februar.
    Jeg følger med i din bog, og jeg vil nyde i aften at sidde i sofaen og læse næste afsnit.

    Hilsen Elna

    SvarSlett
    Svar
    1. Så kjekt at du følger med i boken, ja, jeg ble veldig overrasket over at løkjøpet i februar fungerte så bra, spesielt siden løkene var av den lille typen, var redd de hadde tørket ut, men alle ser ut til å blomstre :)

      Slett
  9. Ja din trädgård/hage är en sann och blommig, grön dröm....wow!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå blir hagen frodigere for hver dag som går, og i natt kom det regn også, jippi :)

      Slett