lørdag 8. august 2020

Roser i regn

Det er så mange fine roser, men dessverre ikke alle som trives like godt her på den regntunge vestlandskysten. 

Alchymist skulle kanskje egentlig klatre på en vegg, men hos meg har den et høyt gjerde som klatrestativ, den har kraftige, stive greiner, så den hadde kanskje klart seg uten også. I år syns jeg rosene har vært litt små, men de har blomstret lenge, fortsatt er det et par igjen. 

Maidens Blush har også blomstret lenge i år, men knoppene har en tendens til å råtne hvis det regner for mye, og den legger seg litt ned. Se de lyse flekkene på bladene, hva er det? Jeg har aldri hatt det før, i år er mange av rosebladene sånn. 

Lykkefund gjemmer seg bak en Klokkebusk. Jeg la merke til i går at den fortsatt blomstrer, det er lenge, men så står den litt beskyttet både mot vind, regn og har vandrende myk skygge. Den jeg har på nordsiden er avblomstret for lenge siden. 

Hurdalsrosen har vært litt preget av regnværet i juli, også her råtner knoppene. 

Leonardo da vinci ble plantet i fjor, den har hatt mange fine roser i år, men foreløpig er den så lav at staudene rundt kveler den. Ser det er flere knopper på gang, og håper at den skal strekke seg litt, den skal jo bli 90-120 cm høy. 

Klatrerosen Flammentanz er jo kjent for sin gode herdighet, jeg måtte klippe den helt ned i vår, den var blitt så stygg, men nå kommer den fint, selv om blomstringen ikke akkurat er overdådig. Nedi her satt jeg også en annen rose i vår, den må jeg bare grave opp igjen og sette et annet sted, for den er helt overgrodd, blant annet av Prakthjelm, som har vært ekstra fin i år. 

Austinrosen Darsey Bussell ble plantet i fjor, foreløpig har den hatt en del problem med svartflekk, men den står lyst og luftig med mye sol. 

Dette er et litt urettferdig bilde av Schneewitchen, som ble flyttet hit i fjor. Regner med at den bruker året til å etablere seg, og den har en finere blomst nå, som ikke er avfotografert ennå. 

På nordsiden har jeg en diger, død Rhododendron, stammer og greiner er så fine at jeg har ikke klart å fjerne den. I fjor ble denne klatrerosen plantet der, Symphatie, jeg har hatt denne rosen tidligere også, og den er veldig fin, og dufter deilig. Gøy at den kikker fram, fra alt mylderet, helt uten hjelp. 

Therese Bugnet har brukt noen år på å etablere seg på nordsiden. Den er jo herdig til sone 7-8 så jeg tenkte at det får den klare. Den klarer det også, men tror jeg må fikse et stativ til den, har litt tendenser til å velte. 

Kryprosen White Cover har jeg flere forskjellige steder, den trives veldig godt i denne tønnen i år, og ser ikke ut til å bry seg om det regner. Stormarikåpen har tatt grep og vil ikke forlate tønnen. 

Dette er jo vanligvis en frisk rose, men også den har fått de lyse flekkene på bladverket. 

Til slutt Winchester Cathedral i et hav av prestekrager fra litt tidligere i sommer, den står foreløpig i en stor krukke på terrassen. Nå er den avblomstret, og jeg vet ikke om den remonterer. 

Dette var i hvert fall litt av rosene, jeg håper på hagevær litt senere i dag, men foreløpig har det vært regn. Ha en fortsatt fin helg. 

12 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg

    Jeg har godt hørt og set at Darcey Bussell skulle have tendens til stråleplet, Det er jo lidt et generelt Austin problem... Hans senere Munstead Wood er noget bedre på dette punkt har jeg erfaret.
    Flot form på 'White cover' der har Poulsen ramt plet - er de lyse pletter begyndede rosenskimmel?

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Som regel kjøper jeg roser etter en liste der jeg har sjekket hvordan de er i forhold til forholdene her, men av og til blir en fristet. Munstead Wood er veldig fin, den står på listen. Jeg har fått tips om sikader og rosebladveps på de lyste flekkene på bladverket, må sjekke roseskimmel også. :)

      Slett
  2. Ja, jeg forstår at råtne roser er et problem på Vestlandet. Det er et problem her også hvis det regner mye. Akkurat nå er det 28 grader her, og da er det plutselig tørke som er problemet. Vi hageeiere har mange problemer ;)
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye regn her i formiddag, men fint nå, men bare rundt 15 grader. Ja, vi får prøve å få problemene til å bli muligheter :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Elendig juli og mesteparten av rosene ble klippet ned.Mange fine roser hos deg. Venter på at min Winchester Cathedral skal blomstre.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den har blomstret veldig fint her, betyr det at den remonterer, siden du venter? :)

      Slett
  4. Så mange fine ulike Roser du har i hagen din, selv om de ikke liker regn.
    Håper solen skinner hos deg også i dag, det gjør den her i Stavanger, selv om det regnet litt i går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har vært noen fantastiske dager i hagen, til og med litt for varme til å få gjort noe, men fint i skyggen. :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Du har många fina rosor. Mina har blommat klart för i år. Finns en blomma kvar på Louise Bugnét som var extrafin i år. Vacker bild på Winchester Cathedral bland alla prästkragarna.
    Ha en fin söndag /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. I går så jeg flere knopper på Winchester Cathedral, så her blir det mer blomstring :)

      Slett
  6. Så många vackra rosor....den där Alchymist är ju helt ljuvlig i färgen!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Alchymist er fantastisk vakker. Den har ikke helt optimale forhold her hos meg, den står i litt steinete jord, men den klarer seg ganske godt :)

      Slett