torsdag 13. august 2020

Høye stauder igjen

 Fra å ha mest lave og middels høye stauder har jeg de siste årene gått over til høye, ofte må jeg si det er ubevisst, for med den vinden og så mye regn som vi har her bør staudene kunne stå av seg selv. Hva kan jeg si, valgene er ikke alltid like rasjonelle. 

Jeg har kalt denne for Prakthjelm, var sikker på at den var merket det, men her om dagen var jeg på let etter noe annet i Hageselskapets staudebok, og da ser jeg at den ligner mer på Oktoberhjelm, og at Prakthjelm har lyseblå og hvite blomster. Måtte ut å måle og min er 165 cm høy (Prakthjelm skal bare bli 100), min er i ferd med å avblomstre nå, så blomstringstid august-oktober stemmer ikke helt, passer bedre med Prakthjelmens juli - september. Kanskje jeg kan kalle den for en praktfull oktoberhjelm?

Kjempealanten blir også høy, den legger seg litt ned, men det er mer voksemåten enn vinden. Hjelmen holder seg forresten oppreist. 

Den mauretanske kattosten er vel mer å regne som en toåring, den blir høy, og den legger seg lett ned, men veldig fin det er den. Denne står ganske skyggefullt til. Rosen bak er New Dawn, som nå begynner å komme seg etter å ha bli flyttet for et par år siden. 

Dagens siste høye staude er den høyeste, akkurat denne er 185 centimeter. Præriemjødurt Filipendula rubra Venusta Magnifica. Det står på vaskelappen at den bare skal bli 150 cm, men den blir altså høyere. Herdighet til H6. Selve blomsten kan bli ganske tung i regnvær og dra planten litt ned, men når den tørker spretter den opp igjen. 

Ha en fortsatt nydelig uke i det flotte været.

16 kommentarer:

  1. Du har så mange flotte høye stauder! Urasjonelle valg kjenner jeg godt til.
    Vind, regn og høye stauder kan nok bli en utfordring ja. Du får binde de opp :)
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det blir så som så med oppbinding her, tunge tuer må noen ganger et stativ foran seg, men de som vokser en og en blir litt vanskeligere, det blir ofte litt i farten :)

      Slett
  2. Flotte er de! Nærmest majestetiske, noen av dem. Her blir de høye enda høyere, der de strekker seg etter lyset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, prestegårdsrosen min er sånn, der den står fritt blir den kanskje halvannen til to meter høy, der den vokser sammen med en vivendel blir den tre til fire meter høy :D

      Slett
  3. Hei Ingeborg.
    Flott med høye stauder. De er så majestetiske. Det er bare å binde opp.
    God helg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det hender det må til, spesielt når de er i veien. :)

      Slett
  4. Præriemjødurt har jeg også i hagen, mine liker heller ikke regn eller vind. Så mange fine høye stauder du har i hagen din.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg ble litt overrasket av at den klarte å sprette helt opp igjen da været ble fint igjen :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    Riktigt fina är de, mina högsta är nog stockrosorna. De står fint, men har ändå gjort ett stöd till dem.
    Ha en trevlig helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg måtte binde opp stokkrosene da jeg hadde dem for noen år siden, ble veldig høye :)

      Slett
  6. Rosa mjødurt! :o Den har jeg ikke sett før, så vakkert! Ha ei fin helg :)

    SvarSlett
  7. Den blå og hvite hjelmen blomstrer alltid senere enn den ensfarga blå hos meg. Blå-hvit hjelm blomdtrer nå, og den blå er avblomstret for ei god stund siden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er fortsatt litt igjen i min blå, men tipper at resten av blomstene forsvant med regnet i dag. Jeg syns den har blomstret mye lenger i år enn tidligere :)

      Slett
  8. Her er hjelmene avblomstret eller spist opp av bladlus, som faktisk blir blå på denne planten :-)) Ellers så har jeg nok forsømt meg når det gjelder de store høstblomstrende stauden, så her må det skje endringer til neste år :-)) God søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke det at jeg vil ha lus på dem, men det hadde jo vært litt artig å sett dem blå da. Siste blomstene forsvant med regnet her i dag :)

      Slett