torsdag 1. november 2018

Prydbønner og annet spiselig

I går kom jeg plutselig på at jeg ikke hadde høstet prydbønnene, og det var jammen meg på tide. Noen får bli planter til neste år, blomstene er jo så fine også, mens andre blir kanskje servert til middag en av dagene.

Ser mer ut som et sukkertøy enn en grønnsak, men det er nødvendig med koking før spising. 

Noen av belgene hadde sprukket og noen bønner ble observert i jorden. 

Det ble en del å høste selv om noen planter gikk dukken i tørken i vår. 

Vakre både blomstene og bladverket. 

Prydbønnene skapte litt jungelstemning utenfor drivhuset tidligere i sommer. 

Denne salatkålen er fra en japansk blanding jeg sådde i vår, og høstet mye av. Denne er nok for gammel til å bruke fersk i salaten, men kanskje jeg skal prøve med en stuing, den ser ganske fin ut. 

Selvsådd persille fra i fjor nederst i trappen, har ikke hatt hjerte til å fjerne den, nå har jeg tatt de frøene som var modne. I bakgrunnen vokser Sporeblom, og bak der igjen er urtebedet.  

Salvien har vært ekstra fin i år, blomstret lenge og blitt til en stor busk. Bladene kan blant annet bli fin salviete, som kan være bra for halsen. 

Selv om det er blitt mildvær igjen og det tar mer enn et par kuldegrader om natten til å knekke tomatene i drivhuset så har jeg nå tatt dem inn. Disse bifftomatene hadde så vidt rukket å rødme litt. Nå er de lagt i vinduskarmen og har allerede begynt å få mer farge.

Ha en fortsatt fin uke. 

10 kommentarer:

  1. Flotte prydbønner! De ser ut som godteri ja.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  2. Hei!
    Jeg har tenkt at de kan bli flotte "perlekjeder". Kanskje ikke så langvarige, men da kan man jo fornye seg hvert år.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hadde sikkert holdt en stund når de først har tørket :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Prydbønner, jo ja jeg spiser dem jo - kun ærgerligt at de mister den imponerende farve ved tilberedningen;)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Mine ble ikke noe gode når jeg kokte dem til middag i går, og de mistet ikke fargen. Lurer på om jeg har høstet dem for sent og at de har begynt å tørke i skallene. Aldri opplevd det før. Kanskje alle blir til nye planter neste år :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Bönorna är vackra, och plantorna växer så fint. Har också samlat på mig en hel del bönor som skall sås nästa år igen.
    Ha en fin helg /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg prøvde å ha dem i bakgrunnen i noen staudebed, men det var ikke det riktige året med all tørken, ble umulig å vanne. :)

      Slett
  5. Bønner og sukkererter er favorittene her. I sommer tørket sukkerertplantene inn, men bønnene har gitt mange gode middagstilbehør.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er en novise når det gjelder bønner, prøvde en gang for lenge siden, det ble ingenting, men prydbønner det går fint. Og sukkererter er et must. Får se, kanskje jeg skal utvide bønnebekjentskapet til våren :)

      Slett