mandag 5. november 2018

Mat fra hagen

Jeg har ikke noen stor kjøkkenhage, men litt her og der. I går ble blant annet grønnkålen høstet inn, og mer luftløk. Den røde grønnkålen, luftløk og hvitløk fra hagen ble brukt i søndagsmiddagen.

Dette er ikke tenkt som en mulig adventsdekorasjon, jeg måtte bare få satt fra meg den lilla grønnkålen uten at den blåste bort. Kjøpt på planteloppemarked i år, den ble ikke akkurat så stor, men vakker, og faktisk god. 

Hald brukte den i middagen, her sammen med paprika (som ikke er fra hagen, den jeg prøvde meg på ble overfalt av bifftomatplanten). Luftløken som også ble høstet ble brukt som stuffing i svinidrefilet sammen med hvitløk, også fra hagen. Bifftomatene ble servert ved siden av. 

Etter hvert har jeg luftløk over alt i hagen, og i går ble en hel tue høstet. Vanligvis bruker jeg selve løkene som vanlig gul løk, men så sent på året er de ikke noe holdbare så de som ikke ble brukt direkte i middagen ble fryst sammen med det grønne. Jeg legger alt i en ziplockpose og bruker gjennom vinteren, dvs desember og januar, der det vanligvis ikke er så mye å høste. 

Jeg har ikke hatt så mye grønnkål, men litt har stått bak drivhuset. I går ble det høstet, og hvitløk satt ned i stedet. Det var en fin dag i hagen i går, jeg var ute i mange timer, men det blåste minst stiv kuling fra sør så det var ikke mulig å legge fra seg grønnkålen for å fotografere fangsten. Hald, som kom forbi, ble redningen. 

I går kveld la jeg de som lot seg bruke i vann i en nyskrubbet kjøkkenvask (så fikk jeg gjort det også), de som var for slitne gikk i komposten. 

I dag ble bladene ribbet av stilkene og lagt i kjøkkenmaskinen, det ble noen runder. 

Jeg kjører det fint og har det i plastposer i fryseren. Her blir det mest brukt til stuing eller suppe på samme måte som spinat.

Grønnkål kan jo gjerne stå ute og bli høstet etter hvert også, men jeg syns ofte de blir litt ulekre. Det var forresten et fint foredrag i hagelaget med Sara Bäckmo for litt siden, veldig interessant, men jeg kommer nok ikke til å satse på å holde hele familien med egenprodusert mat gjennom vinteren (selv om vi bare er to her hjemme), men veldig kjekt å se hva som faktisk går an. Ha en fortsatt fin kveld.

12 kommentarer:

  1. Morsomt med grønnsaker fra egen hage! Lilka grønnkål var virkelig fargerik.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lillafargen har lyst opp i pallekarmen i hele sommer, hadde neste ikke lyst til å høste den :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg.
    Mye godt du kan plukke inn fra hagen din. Har du prøvd grønnkål, banan og appelsinjuice. Kjør det i hurtigmikser, og det blir en kjempegod og sunn drikk.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det har jeg ikke prøvd, høres faktisk litt godt ut :)

      Slett
  3. Hei Ingeborg

    Alletiders med mad fra egen have!
    Grønkål smager godt - og er totalt sundt!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
  4. Hej Ingeborg!
    Fin kål du har skördat, alltid gott med egenodlat.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er kjekt når det blir noe av det en sår, det skjer jo ikke alltid :)

      Slett
  5. Så flotte Grønnkål du har dyrket frem. Sneglen har en tendens til også å like Grønkål.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Av en eller annen grunn blir det alltid grønnkål. Snegler har ikke vært noe problem på disse, men jeg hadde en periode med larver på noen, holdt på å kassere alle, men gjorde det heldigvis ikke :)

      Slett
  6. Hei!
    Å høste egen mat er ren luksus. Grønnkål er i tillegg vakker. Har hatt den i krukker.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig dekorativ, jeg har aldri prøvd i krukker, sikkert stilig :)

      Slett