onsdag 14. november 2018

Løvemunn en ny favoritt

Løvemunn er en ny sommerblomst for meg, hadde en hvit i fjor og kjøpte to store eksemplarer sent i høst. Wow, de er flotte. Bildene er tatt i dag.

To store eksemplarer av løvemunn har blitt enda større i løpet av høsten. Jeg klippet av visne blomster tidligere i høst, og fikk også tatt noen frø, det gikk ikke lang tid før det kom ny blomstring. Har lest at løvemunn kan overvintre i milde strøk, og det er jo lov å håpe selv om disse to er plassert på hagens mest værharde sted. 

Gule og rosa, minner meg om fargene på en genser jeg hadde i tenårene. 

Liker godt denne rødfargen. Noe av det beste med løvemunn i vår våte hage er selvsagt at sneglene ikke er så glade i dem. Til våren skal jeg så flere, både av frø høstet av disse, men også av kjøpte frø. 

Kjøpte også Gazania samtidig som Løvemunn. Ikke så mye sol å åpne seg for i dag, men fin allikevel. Plantene er skikkelig kraftige, har lest at disse også kan overvintre i milde vintre, men det er vel litt for mye å håpe på. I motsetning til løvemunn kan Gazania være utsatt for snegler, jeg har plukket et par stykker av denne, men stort sett har den faktisk fått stå i fred. 

Fortsatt en Fuksia igjen ute på trappa. Ha en fin uke, her er det meldt regn i dag, men så skal det visstnok bli både opphold og ganske vindstille, så da blir det kanskje mulig å få vært litt mer ute i hagen. Alltid noe å gjøre der. 

14 kommentarer:

  1. Hei Ingeborg.
    Har også fått veldig sans for løvemunn. Mine blomstrer enda. En plante jeg skal ha mer av til neste år.
    Fin kveld til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å se hvor lenge de får blomstre utover vinteren :)

      Slett
  2. Hei Ingeborg

    Løvemund er ved at få en genkomst - forståeligt for de er så super anvendelige.
    Den er også kun etårig hernede - du kan ihvertfald ikke forvente at den klarer vinteren:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, hvis den ikke klarer vinteren hos deg, spørs det om den gjør det her :)

      Slett
  3. Jeg prøvde Løvemund i verandakassen i år, de skulle egentlig i hagen. Men jeg liker at de er sneglefrie og jeg ser at andre i hagen har fine planter.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke prøvd i krukke, men det er sikkert også flott :)

      Slett
  4. Løvemunn er så fine, og finnes også i så mange flotte farger.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Den kjøpte frøpakken inneholder fargemix så det blir spennende. :)

      Slett
  5. Hej Ingeborg!
    De är så fina, skall prova dem till nästa år. Toppen att ha växter som blommar fortfarande.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de gjør mye av seg, og trives tydeligvis også i hard og kald jord, vind og skygge. Ikke verst. :)

      Slett
  6. Ja, løvemunn ble en favoritt hos meg straks den var kommet innenfor i hagen. Har sådd den hvert år nå i mange år.

    SvarSlett
  7. Hei Ingeborg!
    Den er en klar favoritt her også. Den har blomstret nesten fram til nå. Nå tror jeg det er mørket som stopper blomstringen.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir jammen meg tidlig mørkt, og ikke alltid helt lyst om dagen heller, blir like overrasket hvert år. :)

      Slett