tirsdag 20. november 2018

Aldri for sent for vårløk

Ok, det kan kanskje bli for sent for vårløk, men ikke ennå, selv om utvalget i butikkene selvsagt er på hell når en er sent ute. Det er mange spørsmål på hagesider på fb om det er for sent å legge løk, og med mindre det er tele i bakken og du ikke har tilgang på jord til krukker så er det utrolig hvor langt ut på vinteren det går an å legge løk, jeg har lagt løk i februar og det har gått fint.

Her er fangsten fra hagesenterbesøk på lørdag. Alle løkene ble satt på søndag, noen i bed og andre i krukker. Det å legge løk i krukker er jo en løsning om det er tele og snø. Krukkene kan jo også settes til driving i drivhus, eller ved å legge f eks et vindu over når våren nærmer seg. Det jeg reagerte på var at noen av pakkene var merket som om løkene bare var ettårig, selv om de vel er to-årig, eller? Begge alliumsortene (den lilla er en mix og den rosa til venstre Ostrowskianum) og også villtulipanen øverst til høyre (Bakari Lilac Wonder). Allium har jeg faktisk ikke, men er de ikke flerårig, og villtulipaner også? Narsissen (Altruist) var den eneste som var merket flerårig. At tulipanene (Triumph Negrita, som jeg tror jeg har hatt før) og Green Village er ettårig var jeg forberedt på.   

Koselig med blomstrende roser på terrassen mens jeg holdt på med løkene. Dette er kryprosen Amber Cover, som fortsatt står i en krukke. 

I bedet ved siden av står humleblomsten (geum) i blomst. 

Denne sorten har så fint dekkende bladverk, den sprer seg forsiktig utover i bedet, og siden den er enkel å dele har jeg den over alt.

Det er merkbart mindre aktivitet både på blogger og på hagesider på fb om dagen, og det er forståelig, men her er det fortsatt fin høst og jeg fikk gjort mye i hagen både lørdag og søndag. En deilig tid å være ute på. Ha en fortsatt fin uke. 

14 kommentarer:

  1. Heri Ingeborg

    Joda - mange Allium kommer igen året efter. og det gør en del tulipaner jo også. Men det er klogt af dem ikke at love noget:)
    Ja der er mindre aktivitet nu - sådan er det hvert år en god måned før jul - mange går op i denne højtid! ;)

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har kanskje noe med løfter å gjøre, jeg har mange tulipaner som kommer igjen hvert år, men har blitt mer oppmerksom på at det også er mange som ikke er beregnet å komme igjen, det tenkte jeg aldri på før. :)

      Slett
  2. Hej Ingeborg!
    Jag har inte någon tur med allium, det var första året i år, som de blev riktigt fina. Brukar fylla på med både tulpaner och narcisser, varje år. Men de gamla kommer upp troget. Mina botaniska tulpaner har jag inte sett till efter det första året.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Har liksom alltid hørt at botaniske/villtulipaner er de eneste sikre tulipanene når det gjelder å komme igjen. Jeg hadde noen i en del år, men de forsvant plutselig, trodde jeg hadde gitt dem en for dårlig plassering. Blir spennende å se med disse :)

      Slett
  3. Jeg har hatt små botaniske tulipaner i mange år.
    Men det er vel litt forskjell på sortene der også vil jeg tro.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har du sikkert rett i, blir spennende å se med disse. :)

      Slett
  4. Hei Ingeborg.
    Jeg har opplevd at de hvite ikke kommer igjen året etter. Men derimot de blå og lilla. Vilttulipaner kommer igjen år etter år. Flott humleblomst. Og så på denne tiden. Min ligger nede med svarte blader.
    Fin dag til deg.
    Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir spennende å se hvordan det går med disse da. Ja, jeg tror denne humleblomsten har sin tredje blomstring nå, men spørs hvor lenge det varer, er meldt kaldere. :)

      Slett
  5. Kan vel si det sånn at villtulipanene kommer igjen hvis de har lyst...
    (Har blitt litt skuffet der, noen ganger)

    SvarSlett
  6. Hei Ingeborg!
    Her er det blitt mørkt så det er ikke mulig å se noe ute annet enn i helgene. Så fint det er med blomstring enda. Hos meg blir det mest instagram akkurat nå. Ikke så mye å blogge om i mørketida.
    Ha det godt,
    Lena

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, ikke mulig å se noe ute her heller etter arbeidstid, vurderer av og til om jeg skal snu dagen litt og heller jobbe når det er mørkt. :)

      Slett
  7. Hei Ingeborg, planter i hagen din ser det ut i hagen min. Herlige roser i år.
    Jeg lagde også vårløk i førige uke og hadde kuttet min roser... det skulle ha frost her... men det var bare tre dager frost så langt. Nå ser vi frem til våren... etter vinteren :-))
    Jeg er ikke på Istagram og ser frem til kontakter i bloggen. Hilsen til deg. God søndag Viola

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er heller ikke på instagram, ja, sånn er det hver vinter, gleder oss til ny vår. Her har det vært noen dager med frost, men skal bli mildt igjen. :)

      Slett