søndag 11. mars 2018

Vakre visne blomsterbuketter

Jeg liker visne blomster, sånn er det bare. Når blomsterbukettene visner får de stå så lenge som mulig, det gjelder både tulipaner og roser, men spesielt gjelder det markblomster på fjellet. Her kan blomsterbukettene bli stående i flere år.

Prestekrager er sentrale i bukettene og de tørker vakkert. 

Ryllik tørker også fint, og det jeg kaller for St.Hansblomst (de gule). 

Alle former for lyng, røsslyng, blåbærlyng hjelper til med å holde på strukturen i buketten. 

Kan kanskje være blåbærlyng dette, men tyttebærlyng er også fint. Den gyldne er jeg ikke helt sikker på hva er, ser nesten ut som en slags mose. 

Denne var kanskje ikke av de vakreste bukettene, allikevel brukte jeg et par år på å klare og kaste den. 

Røsslyngen holder jo leeeenge, for alltid vil jeg nesten si. Det er hvor støvete den blir som avgjør når den har fått nok. 

Vi har alltid blomsterbuketter som står klar når vi kommer på hytta, uansett årstid. 

Fjellbjerk (nærmest) og einer (bakerst) er mye brukt både alene og som støtte i bukettene. Dette bildet er fra påsken i fjor, så denne grønne fjellbjerken har da stått i nesten ett år. Den kan selvsagt også plukkes på høsten når den har fått høstfarger og gi et helt annet inntrykk.

Her kommer det julesnø fra himmelen i dag, men den legger seg (heldigvis) ikke. Er vel et par plussgrader og ganske vått ute. Noe særlig vårlig er det ikke. Lurer på om jeg kanskje må begynne å så litt mer. Ha en fin søndag. 

14 kommentarer:

  1. Flotte tørkede blomsterbuketter! De varer jo nesten evig, og det er jo hyggelig å bli møtt av de på hytta midt på vinteren.
    Ha en fin søndag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke noe poeng å kaste blomsterbuketten når en drar fra hytta :)

      Slett
  2. Vakre er de! Var ikke klar over at prestekragene ble så fine i tørket tilstand.

    SvarSlett
    Svar
    1. Prestekragene får skikkelig personlighet når de tørker :)

      Slett
  3. Du ga meg et godt tips i forrige innlegg. Jeg har 200 meter gårsdvei som blir alt for dyr å asfaltere. Men på gårsdplassen kan jeg klare kostnaden.
    Angående buketter så har jeg har nettopp tatt inn friske bjørkekvister som kansje åpner seg til påske.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint, jeg syns det er praktisk med asfalt på parkeringsplassen, og egentlig er det ikke stygt heller. Her blomstrer nå sibirkornellen på kjøkkenet. :)

      Slett
  4. Hej Ingeborg!
    Jag är nog lite för snabb att kasta vissna blommor, ser ut att hålla sig fint.
    Ha det fint /Marika

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg begynte med det på fjellet, før tenkte jeg ikke at det gikk an. :)

      Slett
  5. Hei!
    Helt enig med deg.Tørka buketter er flotte.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og at de tørker så fint mens de står i vasen :)

      Slett
  6. Visst är de vackra, speciellt ljungen håller sig fin länge.

    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og med lyng og andre planter som har litt gode stilker holdes fasongen. :)

      Slett
  7. Jeg er nok for rask, ser jeg, til å kaste visne blomster. Sjarmerende visne buketter du viser. :) Det er jo fortsatt mye form og farge.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de klarer seg overraskende godt, selv om det i utgangspunktet ikke er planter en tenker kan tørkes. :)

      Slett